به گزارش پ ارس به نقل از فارس، مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، عصر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که حاشیه هایی را داشت:

* از خیابان های منتهی به ساختمان مجموعه بهارستان که عبور می کنم، فضای شهر حکایت از یک مراسم باشکوه دارد؛ مراسمی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران… نیروهای انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان های شهر و به ویژه اطراف خانه ملت برای حفظ نظم حضور دارند.

* اطراف مجلس نیز با گلدان های خاص و گل های زیبایی تزئین شده است.

* از راهروهای مجلس که با فرش قرمز و گل تزئین شده اند، می گذرم و خودم را به صحن علنی می رسانم. صحن پارلمان هم گل آرایی شده است.

*گروه کُر و ارکستر صداوسیما برای اجرای سرود ملی در مراسم تحلیف، در گوشه ای از صحن علنی حضور دارند.

گل آرایی تریبون اصلی مجلس به رنگ پرچم کشورمان، زیبایی خاصی به فضای تحلیف بخشیده است.

* ساعت ۱۴ است؛ خبرنگاران، تصویربرداران، عکاسان و گزارشگران داخلی و خارجی اولین گروهی هستند که وارد مجلس می شوند تا این مراسم را به بهترین شکل ممکن پوشش خبری دهند.

* علیرغم اعلام قبلی هیئت رئیسه، اما ساعت ۱۵: ۳۰ دقیقه تنها ۱۲۹ نفر از وکلای ملت در صحن حضور دارند. ۱۶۰ کرسی خالی!

* کم کم سایر مدعوین این مراسم مانند میهمانان و سفرای کشورهای خارجی وارد صحن پارلمان می شوند.

* حسن روحانی رئیس جمهور با استقبال علی لاریجانی رئیس و محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس وارد خانه ملت می شود تا سوگند یاد کند که حافظ منافع ملت و انقلاب خواهد بود. حسین فریدون (برادر روحانی) ، محمد نهاوندیان رئیس دفتر و محمدرضا صادق، رئیس جمهور را هنگام ورود به پارلمان مشایعت می کنند.

* آیت الله رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص با همراهی همسرش عفت مرعشی و دخترش فاطمه هاشمی وارد مجلس شدند.

* آیت الله صادق آملی لاریجانی هم با استقبال برادرش علی آقا مواجه می شود و نکته جالب توجه دیگر، استقبال محمد جعفری رئیس دفتر رئیس مجلس از سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه بود.

* آیت الله جنتی، ناطق نوری، محسن رضایی، قالیباف، سعید جلیلی، رئیسی، محسنی اژه ای، سیدحسن خمینی، سردار احمدی مقدم، نامجو، حاجی بابایی، سیدمحمود علوی، مصطفی پورمحمدی، سیدمرتضی بختیاری و اسحاق جهانگیری از جمله افرادی هستند که تا قبل از ساعت ۱۶ وارد مجلس می شوند.

*مراسم با ۱۰ دقیقه تأخیر ساعت ۱۶: ۱۰ به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۴۹ نفر از وکلای ملت آغاز می شود: جلسه رسمی علنی یکصدونوزدهم مجلس شورای اسلامی برای ادای سوگند رئیس جمهوری جدید کشورمان.

پس از اجرای سرود ملی و تلاوت آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره مبارکه نحل، رئیس مجلس سخنان خود را آغاز می کند.

لاریجانی در بخشی از سخنانش انتظار مجلس از دولت جدید را محور قرار دادن اجرای قانون عنوان و در نهایت از تلاش های سخت کوشانه دولت های نهم و دهم تشکر می کند.

* پس از اتمام سخنرانی برادران لاریجانی (علی و صادق) ، روحانی پشت تریبون می رود و به قرآن مجید سوگند یاد می کند که پاسدار مذهب‏ رسمی و نظام‏ جمهوری اسلامی و قانون‏ اساسی کشور باشد و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت ها به کار گیرد.

رئیس جمهور نیز در این مراسم سخنان خود را با اشاره به تقارن آغاز دولت یازدهم با ماه مبارک رمضان آغاز می کند و می گوید: مسئولیت دولت جدید از ماه مبارک آغاز می شود و آغاز آن همزمان است با ۱۴ مرداد که یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطیت و سرآغاز قانون گرایی در تاریخ ملت ایران است، آن را به فال نیک می گیرم.

روحانی همچنین می افزاید: « ایران هزینه های سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده است، ملت ایران را نمی توان با تحریم به تسلیم واداشت یا با جنگ تهدید کرد، تنها راه تعامل با ایران گفت وگو از جایگاه برابر و اعتمادسازی متقابل و احترام دو جانبه و کاستن از خصومت هاست، اگر پاسخ مناسب می خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید. »

این سخنان روحانی تشویق مکرر و احسنت - احسنت حضار را به دنبال دارد.

رئیس جمهور در خاتمه سخنانش هم لیست کابینه پیشنهادی را برای اخذ رأی اعتماد تقدیم هیئت رئیسه مجلس می کند.

این اقدام روحانی با واکنش علی لاریجانی مواجه می شود؛ آنجا که می گوید: « معرفی زودهنگام کابینه توسط آقای روحانی از زرنگی اوست، امیدواریم وی با همین سرعت کارهای دولت را سامان دهد» .

* محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی عضو فقهای شورای نگهبان و البته رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا، از غائبان این مراسم هستند.

* گرفتن عکس یادگاری و رونمایی از تمبر یادبود مراسم تحلیف، آخرین سکانش برنامه امروز مجلس است؛ در نهایت هم رؤسای قوای سه گانه در نشست مشترک خبری حضور می یابند اما آنها ترجیح می دهند متکلم وحده باشند و وقتی با سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر مواجه می شوند، با بهانه کمی وقت سکوت پیشه می کنند!

* مراسم تحلیف رئیس جمهور را ۴۰۰ خبرنگار، تصویربردار، عکاس و گزارشگر پوشش خبری می دادند و این مراسم به طور زنده از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش می شد.