به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در آخرین گفت وگوی زنده تلویزیونی خود و در پایان دولت با اشاره به قول هایی که در سال ۸۴ و ۸۸ به مردم داده است گفت: من قول هایی را به مردم دادم از جمله آنکه همه وجودم را وقف خدمت کنم و تمام تلاشم در راستای حفاظت از منافع ملت، عزت ملت، تمامیت کشور باشد و سرگرم مسائل شخصی و گروهی نخواهم شد.

وی افزود: گفتیم که کشور می تواند به جاهای بالا برسد و توانمندیهای عظیمی دارد و تلاش خواهیم کرد تا این استعدادها شکوفا شود و مردم درباره اینکه این قول ها چقدر عملی شد، قضاوت خواهند کرد.

احمدی نژاد گفت: اما برخی قول و قرارها بین من و کسانی بود که می خواستند وارد دولت شوند و با یکدیگر روی چند محور تفاهم کردیم که یکی از این محورها خدمتگذاری بود، قول و قرار گذاشتیم تا زمانی که در خدمت مردم هستیم زندگی خود را وقف خدمت به مردم کنیم، من شهادت می دهم قریب به اتفاق همکاران در دولت نسبت به این قول خود وفا کردند، قرار گذاشتیم تا پاک دست باشیم و با اطمینان می گوییم که این دولت پاکت ترین دولت است زیرا اگر کسی دنبال کار دیگری نباشد مصونیت پیدا می کند شهادت می دهم که قریب به اتفاق همکارانم نسبت به این مورد وفا کردیم. خیلی تلاش کردند تا وصله هایی به دولت بچسبانند.

وی گفت: ما قول دادیم که در مقابل زیاده خواهان بایستیم و فکر می کنم همکاران در این بخش خوب عمل کردند. ما قول و قرار گذاشتیم تا بر عدالت پافشاری کنیم. تحت تاثیر فشارهای اطراف قضیه قرار نگیریم و می توانم بگویم قریب به اتفاق همکاران به این قول وفا کردیم، قول دادیم به ارزش ها و آرمان ها وفادار باشیم و امروز در روز آخر دولت همکاران من مومن تر نسبت به ارزش های انقلاب و ادبیات این دولت ادبیات انقلابی، انسانی وسرشار است.

وی در ادامه با اشاره به قول و قرار خود با مردم برای انجام کار کارشناسی گفت: من می توانم بگویم ما هیچ گاه تحت تاثیر فشارهایی که ما را از منافع عمومی مردم منحرف می کند قرار نگرفتیم و اغلب همکارانم به این عهد خود وفا کردند.

وی افزود: ما قول دادیم مردمی باشیم و قریب به اتفاق همکاران همین طور بودند من در اینجا به ملت عزیز اعلام می کنم که هیچ سندی را که علیه منافع ملت باشد، اممضا نکردم و هیچ کس نمی تواند بگوید من سندی را امضا کردم که علیه ملت و تمامیت ملت بود.

رئیس جمور ادامه داد: ما به عهدی که بستیم وفادار بودیم و سوگند خورده بودیم از امانتی که ملت به ما سپرده بود مواظبت کنیم و به منتخب بعدی بسپاریم و ما با آرامش این را به فرد بعدی خواهیم سپرد و تمام توان خود را برای صیانت از امانت مردم به کار بردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما قول داده بودیم هیچ تصمیمی را از روی احساسات نگیریم، به خاطر منافع گروهی و دسته و حزبی تصمیم نگیریم، من می گویم که همه دولت بر این عهد وفادار ماند و ما هیچ موقع از روی احساسات تصمیم نگرفتیم، البته برخی چیزهایی گفتند اما ما هیچ موقع به آنها جواب ندادیم، البته من خیلی عاطفی هستم و وقتی کودکی را درکنار خیابان می بینم دلم به تپش می افتد، اما من هیچ موقع از روی احساسات برای ملت تصمیم نگرفتم.

*فشار بر روی دولت بسیار زیاد بود

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که شما در چه شرایطی کار کردید اظهار داشت: بحثی که شما مطرح کردید ابعاد گوناگون دارد. اینکه مسئولیت ها و اختیارات باید متوازن باشد یعنی هر مسئولیتی معادلش اختیاراتی احتیاج دارد.

وی با طرح این پرسش که این مسائل در قانون اساسی چگونه است، گفت: در مورد این موضوع نیازمند یک بحث حقوقی هستیم، اینکه چه اتفاقی افتاد نیاز به بحث دیگری دارد؛ البته ما ز یاران چشم یاری داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در کل فشار بر روی دولت بسیار زیاد بود و بارهای سنگین مسئولیت بر دوش دولت سنگینی می کرد، افزود: دو سال است که ما می گوییم فشار خارجی وجود دارد اما بسیاری از افراد حاضر نیستند حتی به این موضوع اذعان کنند.

احمدی نژاد در همین زمینه با بیان اینکه در زمان وقوع فشار خارجی همه بایستی دست به دست هم داده و با یکدیگر همراه باشیم، تصریح کرد: همه باید به یکدیگر کمک کرده و فشارها را کاهش دهیم.

وی به این نکته تأکید کرد که دولتش اهل گلایه نیست و با اینکه مطالب بسیاری علیه دولت گفته شد اما روش دولت سکوت بود.

*سکوت دولت در برابر فشارها آگاهانه بود

رئیس جمهور در همین زمینه تأکید کرد: سکوت دولت آگاهانه و متعهدانه بود زیرا با توجه به شرایط کشور پرداختن به منازعات کار صحیحی نبود و با توجه به اینکه دولت شرایط منطقه، فشارهای موجود و بین المللی را مشاهده می کند بر این عقیده است که باید همه دست به دست هم دهند.

احمدی نژاد از طرح مسائل فرعی و کارشکنی ها گلایه کرد و افزود: تبلیغات منفی علیه دولت بسیار بود و من احتمال می دهم ادامه هم پیدا کند و حتی ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه تشدید هم پیدا کند اما روش من همان روش قبلی است زیرا تصور می کنم کشور نیازمند همبستگی، همکاری و همدلی است.

وی با بیان اینکه دولت متعلق به ملت است و به همین دلیل هر دولتی سر کار بیاید همگی موظف به حمایت از آن هستند، خاطر نشان کرد: همه باید دست به دست هم دهند تا کشور از مشکلات مختلف عبور کند؛ حتی اگر شرایط کشور عالی و عادی هم بود ما نیازمند همدلی، همراهی و همکاری بودیم.

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود به دیدار وزرای دولتش با رئیس جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: برای اولین بار پس از انقلاب تمامی وزرا و معاونین رئیس جمهور با رئیس جمهور منتخب دیدار کردند و هر چقدر آقای روحانی اطلاعات خواست در اختیار وی قرار دادند.

رئیس جمهور افزود: البته من هم در دولت گفتم هر چقدر توان داریم باید از دولت آینده پشتیبانی کنیم اما در نهایت برای اولین بار بود که ما حساسیتی در این زمینه نشان ندادیم زیرا بر این اعتقادیم که کارها بایستی با همدلی و همکاری پیش رود.

وی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا حاضرید لیست اموال و دارایی های خود را اعلام کنید، اظهار داشت: من سال ۸۴ اموال و دارایی های خود را اعلام کردم و اکنون هم اموالم همانی است که در آن سال گفتم با تغییرات اندکی.

احمدی نژاد در ادامه بیان اموال نو دارایی های خود گفت: خانه ای در نارمک داشتم که قدیمی بود که کل زمینش ۱۷۵ متر است، در آن خانه ای ۴ طبقه ساختیم که با فرزندانم در آن زندگی کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: این وظیفه پدر و مادر است که بایستی فرزندان خود را زیر بال و پرشان بگیرند که البته این خواسته همه ایرانی ها است که ما هم به این دلیل با وام بانکی از صندوق نهاد آنجا را ساختیم.

احمدی نژاد همچنین گفت: پسر بزرگم مهندس عمران است که در یک شرکت کار می کند، دخترم مهندس برق است و پسر کوچکم هم مهندس مکانیک است البته همسرم هم مهندس است، دامادمان هم پزشک است که همگی دست به دست هم داده و ۴ واحدی ساختند تا همگی با یکدیگر زندگی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که همه جوانان و خانواده های کشور سالم باشند و با دل های شاد و بدون غم و غصه کنار یکدیگر زندگی کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که خارج از موارد ذکر شده اموال و دارایی دیگری ندارید، اظهار داشت: آنچه اعلام کرده بودیم اکنون با ذکر تغییرات بیان کردم که البته تغییرات را طی نامه ای به رئیس قوه قضائیه اعلام می کنم.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه فردا پس از برگزاری مراسم تحلیف چه اقدامی انجام خواهید داد، گفت: نزدیک افطار است به منزلمان می رویم؛ ما اثاثمان را منتقل کردیم و امشب شب آخری است که در نهاد مستقریم و فردا به خانه مان در نارمک خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه من همواره در خدمت کشور خواهم بود، تصریح کرد: هر زمان مردم صلاح بدانند در هر کار و جایی در خدمت ملت خواهم بود اما یکی از کارهای اصلی ام بعد از دوران ریاست جمهوری همان دانشگاه (ایرانیان) است.

رئیس جمهور اضافه کرد: من یک عضو کوچک خانواده دانشگاه هستم، از آنجا به پاستور آمدم و بالاخره باید به کار اصلی خود بازگردم؛ البته من از مدت ها قبل به کنار رفتن و کار پس از آن اندیشیدم البته رایزنی ها و گمانه زنی های زیادی هم در این باره مطرح شد اما من در نهایت به دنبال جایی بودم که بتوانم بیشترین خدمت را به کشور بکنم.

احمدی نژاد در ادامه بیان جزئیات آینده کاری خود پس از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری گفت: فکر من این بود که به سمت کارهای پژوهشی بروم و در حد بضاعت خود بتوانم به پیشرفت کشور کمک کنم البته دیدم قالب این کار با تأسیس دانشگاه است.

رئیس جمهور به اخذ مجوزهای دانشگاه خود اشاره کرد و افزود: در حال انجام اقدامات مربوط به این دانشگاه هستیم البته هدف ما جذب دانشجو در داخل و خارج است و به دنبال پرداختن به تحصیلات تکمیلی هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که هزینه مربوط به اداره این دانشگاه را از کجا می آورید، اظهار داشت: پول این دانشگاه از آسمان می آید؛ البته من و همکارانم که این دانشگاه را تأسیس کردیم چیزی نداشتیم و به همین دلیل یک ساختمان موقتی از دولت برای این کار گرفتیم.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته مختصر کمک هایی از جاهای مختلف دریافت کردیم اما تأسیس دانشگاه هزینه های فراوانی دارد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این دانشگاه را به دوش مردم بیاندازیم؛ از خدا خواستم راهی باز کند که همه مردم در این زمینه مشارکت کنند و دانشگاه برای کسی نباشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حساب موقتی برای دانشگاه باز کردیم، اظهار داشت: من شماره حساب دانشگاه را برای مردم اعلام می کنم که اگر خواستند کمک کنند. البته به دنبال آنیم که مردم سهامدار این دانشگاه باشند.

وی اذعان کرد گزارش مربوط به دانشگاه را در برهه های مختلف به مردم ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور شماره حساب موقت دانشگاه خود را که در بانک ملت شعبه فلسطین شمالی تأسیس شده ۴۷۰۱۶۸۶۴.۹۵ اعلام کرد.

احمدی نژاد گفت که هر کس که می تواند به این دانشگاه کمک کند و اجباری هم در آن وجود ندارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که حس شما درباره اینکه سمتتان از فردا از رئیس جمهور به رئیس جمهور سابق تغییر می کند، چیست؟ اظهار داشت: سابق در زبان فارسی به معنی گذشته است اما معنی دیگری برگرفته از سبقت دارد حالا اینکه ما کدام این دو مفهوم هستیم باید مشخص شود.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته من هیچگاه این به ذهنم نیامده که جایگاه فعلی ام جایگاهی برتر است و همواره احساس من در دوره مسئولیتم چیزی جز احساس خدمت و بدهکاری نبوده است.

وی با بیان اینکه پس از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری ام وزن مسئولیتم سبک شده و کاهش می یابد، خاطر نشان کرد: تعهد انسان در زمان مسئولیت به ۷۰ میلیون ایرانی است اما پس از پایان مسئولیت، تعهدها جلوه انسانی، وجدانی و عمومی می یابد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال که سخت ترین روزهای ریاست جمهوری شما چه زمانی بوده است، گفت: ما روزهای سخت زیاد داشتیم وقتی که من می بینم کسی نیازی دارد و امکان برآورده کردن آن نیست و یا جمعی از ملت و مردم در گرفتاری هستند و ما نمی توانیم آن طور که دلمان می خواهد آن مشکل را برطرف کنیم، برای خودمان خیلی سخت است.

وی افزود: مثلا زلزله ای رخ داده است و من مطلع شدم آدم هایی زیر آوار هستند و سلامتی آنها به ثانیه بستگی دارد. وقتی این ثانیه ها سریع رد می گذرد برای ما خیلی سخت است.

رئیس جمهور با اشاره به حادثه روی داده برای ۳ نفر از کوهنوردان ایرانی در خارج از کشور گفت: زمانی که به من اطلاع دادند و گفتند که شرایط سختی ایجاد شده است و از کشورهای مختلف باید کمک بخواهیم، از همان لحظه فعال شدیم و من ساعت یک و نیم شب به یکی از سفرا زنگ زدم و گفتم تو نمی فهمی جان انسان است و ثانیه ها مهم است؟

احمدی نژاد گفت: خیلی سخت است زمانی که انسان می بیند ۳ نفر از هموطنان در چنین شرایطی هستند و ما می بینیم هر چه قدر تلاش می کنیم کار جلو نمی رود و کاری از دست انسان برنمی آید.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره شیرین ترین روز دوران ریاست جمهوری خود گفت: هر روز که می بینیم مردم خوشحالند برای ما بسیار شیرین است، از جمله روز هسته ای شدن و این در تاریخ ماند.

وی در پاسخ به این سوال که تلخ ترین تصمیمی که شما گرفتید و برخلاف میل تان بود چه بوده است گفت: البته من تصمیمی نگرفتم ولی به حساب من گذاشتند. در حالی که من تصمیم گیر نبودم. آنجا که سود بانکی را بالا بردند برای من بسیار تلخ بود ولی با استفاده از قانونی که نوشتند اختیارات رئیس جمهور را گرفتند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره اینکه از کنار گذاشته شدن کدام یک از همکاران خود از دولت بسیار ناراحت شدید، گفت: همه اینها واقعا سخت بود و من نمی خواستم هیچ همکاری از دولت جدا شوند و همه دوستان خوب و دلسوز هستند اما آن چیزی که برای من تلخ بود زمانی بود که آقای شیخ الاسلام از دولت کنار گذاشته شد. آقای شیخ الاسلام انسانی بسیار باصفا بود و قربانی چیزهای دیگر شد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال که از کدام یک از همکاران خود بیشتر راضی هستید، گفت: من تقریبا از همه راضی هستم ولی خب نسبت علاقه واقعا متفاوت است. البته من علاقه شخصی به این معنا ندارم. به خاطر ویژگی ها و دلسوزی ها و تلاش هایی که می کنند این علاقه متفاوت است. من شیفته تمام همکاران خود هستم اما نمی توانم انکار کنم که به برخی بیشتر علاقه دارم.

رئیس جمهور در پاسخ به کلماتی که مجری از وی پرسید و خواست دریافت خود را بگوید چنین گفت:

ایران: ایران یک فرهنگ یک عظمت و یک عشق است.

آمریکا: امیدوارم که اصلاح شوند البته حاکمان آنها. مردم آمریکا مردم خوبی هستند و ما این را در سفرها دیده ایم. البته ملت ها در همه جا خوب هستند اما این قدرت فعلا در دست ملت های صالح نیست.

اسرائیل: من این کلمه را به رسمیت نمی شناسم.

ملت ایران: ملت ایران یک ملت دارای عظمت، شجاعت، مهربانی و هنر است و واقعا تمام زیبایی ها را می توان در روح جمعی ملت ایران دید.

کار: جوهر انسان است.

ریاست جمهوری: نوکری و خادم ملت است.

دانشگاه: دانشگاه یعنی آرامش.

میز: میز را باید با بانش نگاه کرد. میزبان یعنی کسی که مواظب میز است. میز ابزار کار است و چیز مهمی نیست.

هلی کوپتر: از هلیکوپتر خیلی خاطره دارم. هلی کوپتر یعنی چهار بند بدن آدم از هم جدا شوند البته وسیله بسیار خوبی است و برای جابجایی بسیار کمک کرد و من جا دارد در همین جا از همکاران خود در آشیانه جمهوری اسلامی تشکر کنم که فداکاری بسیاری کردند و جان خود را گذاشتند. بچه های هلی کوپتری هلال احمر و در یکی دو مقطع بچه های سپاه آمدند اما عمدتا بچه های ارتش بودند و خیلی فداکاری کردند.

سفر: سفر یک تنفس است.

رسانه: رسانه چند پهلوست ولی رسانه مانند یک فضای تنفسی برای جامعه است و انسان بدون رسانه نمی تواند زندگی کند.

سازمان ملل: سازمان ملل یک مرکز مدیریت جهانی است که متاسفانه آن طور که باید مدیریت نمی شود.

انرژی هسته ای: همان خرمایی که کنار شماست. انرژی هسته ای یک انرژی است که خداوند قرار داده تا ما بتوانیم استفاده کنیم ولی برای ملت ما معنای دیگری دارد و آن چیزی نیست جز عزت و استقلال.

میدان پاستور: باور می کنید تا به حال این میدان را درست ندیده ام.

خانواده: خانواده همه چیز است

فاطمه: فاطمه هم مادرمان است و جد ماست.

فاطمه قادری: ایشان که مادر عزیز ماست و عاشق ایشان هستم.

جوان ایرانی: جوان ایرانی سمبل اراده، پاکی و حرکت به سمت جلو است.

زن ایرانی: مظهر پاکی و وفاداری و محبت وعشق است

محمود احمدی نژاد: مساوی است با نوکر ملت.

*ما بدهکار مردم هستیم

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمات شما بدون عارضه بود، گفت: به طور حتم پاسخم منفی است و ما چنین تصوری را نداریم. بالاخره تعداد کارگزاران دولت بیش از ۲ میلیون نفر است و بسیار بسیار گسترده است. جهت ما عدالت است اما در این ساختار عظیم آن چیزی که در ذهن شما است بسیاری از آنها محقق نمی شود.

احمدی نژاد ادامه داد: در بوروکراسی ها و جهت گیری ها برخی آسیب می بینند و ما هیچ موقع تلاش نکردیم تا به کسی آسیب بزنیم کسی ممکن است به حقوق ملت دست اندازی کرده باشد و ما به دنبال استیفای آن باشیم اما این که با تصمیم، عده ای از ملت آسیب ببیند چنین نبوده است اما این به معنای آن نیست که هیچ کس از تصمیمات ما آسیب نمی بیند.

وی افزود: ما به سفر استانی می رویم و جمعیت می آید بسیاری از مردم کار دارند و می خواهند پیامی برسانند ممکن است ما نبینیم و یا نرسیم و یا نامه پیگیری شود و به نتیجه مطلوب نرسد. ممکن است بی اعتنایی شده باشد، اینها همه غیرارادی است و ما هیچ وقت نخواستیم بی اعتنایی کنیم و به نظرم مردم باید حلال کنند چرا که ما خیلی ضعیف هستیم. اگر کوتاهی هایی بوده است من می خواهم خواهش کنم که همه دولت را حلال کنند. بالاخره ما محدود هستیم و توانمان محدود بوده است. ما بدهکار همه ملت هستیم وبالاخره وقتی بدهکار هستیم مردم باید حلال کنند.

*آرزو داشتیم جان خود را برای ملت فدا کنیم

احمدی نژاد ادامه داد: ما آرزو داشتیم که جان خود را در راه آرمان های ملت فدا کنیم و در آن شرایط است که بدهی ما به ملت ادا خواهد شد ولی خدا این مقدار از ما پذیرا بود.

رئیس جمهور ادامه داد: تحریم ها را به وجود آوردند و به بخش هایی از مردم فشار وارد شد ما همه تلاش خود را کردیم که این فشارها را برداریم بخشی از آنها را برداشتیم و بخشی از آن برداشته نشد چراکه در اختیار ما نبود، تمام تلاشمان را کردیم تا تمام فشارها را خنثی کنیم اما مقداری از آن از دسترس ما خارج بود. ما از تمام مردم خود می خواهیم تا ما را حلال کنند.

مجری برنامه از رئیس جمهور پرسید که فکر می کنید باید از چه کسانی تشکر کنید که احمدی نژاد گفت: اول از خدا تشکر می کنیم که تمام راه ها را باز کرد، بالاخره ما گاهی وقت می ماندیم که همکاران ما چه طور این همه وقت تلاش می کنند. بعد متوجه شدیم وقتی خدا عنایت کند توان انسان از مرزهای مادی عبور می کند. ما هیچ وقت در دولت شکست ندیدیم. اینها همه لطف خداست.

رئیس جمهور ادامه داد: ملت بزرگوار ایران همواره بزرگواری و پشتیبانی کردند و ما هر کجا رفتیم با بزرگواری مردم روبرو شدیم.

وی افزود: ما از رهبری معظم انقلاب تشکر می کنیم به خاطر حمایت هایی که داشتند و دائم ما استفاده کردیم. همچنین ما از اقوام گوناگون تشکر می کنیم. از آذری ها، از کردها، از لک ها، از عرب های عزیز، از قشقایی ها، از خراسانی ها، از گیلک ها، اصفهانی ها و از مذاهب گوناگون از زرتشتیان، مسیحی ها، یهودی ها، آشوری ها تشکر می کنیم و در سخت ترین شرایط به ما فشار نیاوردند و کمک کردند از شرایط سخت عبور کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: از اقشار مختلف تشکر می کنم اقشار گوناگون واقعا فداکارانه کار کردند و در یک حال و هوای عجیبی همه به دنبال کار و تلاش بودند. رانندگان و کسانی که در شبکه حمل و نقل، بخش های هوایی، دریایی و بخصوص جاده ای و شهری و برون شهری فعال بودند.

احمدی نژاد با بیان اینکه بعد از اجرای هدفمندی رانندگان برون شهری و درون شهری متحمل هزینه های بسیار شدند گفت: آنها آنقدر زیبا عمل کردند که مانده ام آنها را چگونه وصف کنم. با وجود اینکه ما هم اکنون ۱۰ تا ۱۲ سال است که در خشکسالی هستیم و شرایط سخت است و قیمت کود و نهاده های کشاورزی به خاطر ارز چند برابر شده است اما کشاورزان عزیزمان محصولات گوناگون را تولید می کنند. همچنین کارگران عزیز تولید را سرپا نگه داشته اند. پزشکان، پیراپزشکان، جامعه مهندسی کشور و صنعتگران کشور تلاش فراوانی کردند.

وی افزود: کسبه بازار، تجار، قریب به اتفاق همکاری های صمیمی داشتند. دانش آموزان و فرهنگیان عزیز ما در تمام این دوره پشتیبانی کرند. همچنین از کارمندان دولت تشکر می کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: از رسانه ملی تشکر می کنم، رسانه ملی در تمام استان ها و مراکز همکاری کرد ممکن است علیه دولت در برخی برنامه ها حرفی زده باشد که آنهم نمک کار است اما رسانه ملی در قاطبه کار همراه دولت بود.

احمدی نژاد گفت: از خبرنگاران و اصحاب رسانه تشکر می کنم. هنرمندان و جامعه هنری خیلی بزرگواری کردند. دانشگاهیان و همکاران عزیز من در دانشگاه ها چرا که ما شاید یکی از بهترین دوران ها را در دانشگاه طی کردیم اما به لحاظ کار علمی یک جهش اتفاق افتاد. از ایثارگران و خانواده شهدا نیز که نهایت لطف را به دولت داشتند تشکر می کنم. از نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج تشکر می کنم.

رئیس جمهور گفت: از عشایر عزیز و روستاییان، ایرانیان خارج از کشور، اورژانس و هلال احمر، کسانی که در دولت بودند و به هر نحو بیرون رفتند، کسانی که در طول ۸ سال پشتیبانی کردند، منتقدین که موجب هوشیارتر شدن ما شده اند، مسئولین کشورهایی که همکاری کردند تشکر می کنم.

وی گفت: همچنین تیم محافظ ما جزو مظلوم ترین ها بودند چرا که هم از طرف ما تحت فشار بودند هم از طرف مردم. بعضی وقت ها آنها ۴ ساعت روی رکاب ماشین می ایستادند. همچنین از تیم خبری ما که همواره با ما بودند تشکر می کنم. همچنین از پدر و مادرم و همسر و فرزندان و خواهران و برادرانم تشکر می کنم.

احمدی نژاد با بیان اینکه تنها راه سعادت بشری پیوستن به امام و حاکمیت امام بر جهان است، تصریح کرد: این در باورهای اعتقادی ما و حرف پیامبران است؛ ما معتقدیم تمامی امور عالم از طریق امام زمان (عج) است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما لطف امام زمان را در طول ۸ سال فعالیت خود داشته ایم، تصریح کرد: ما خیلی ضعیفیم و دارای نقص هایی هستیم البته من خودم را می گویم اما وقتی انسان مشاهده می کند دارای نقص است و مورد لطف هم قرار می گیرد در اینجا احساس انسان بسیار ویژه می شود.

وی اضافه کرد: ایشان (امام زمان) لطف کرده اند و در واقع ما مسائل هسته ای را از ایشان داریم؛ البته سهام عدالت، اجرای اصل ۴۴، یارانه ها و عزت و افتخار در عرصه بین المللی را از ایشان داریم؛ بالاخره وقتی ما در سازمان ملل حس می کردیم لطف خدا با ماست به همین دلیل بود.

رئیس جمهور در همین زمینه گفت: البته برخی در این زمینه حرف هایی زدند اما آن حرف ها برای من اهمیتی ندارد، البته باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از اینها در مجامعی اینچنینی حضور یافته اند اما نتوانسته مبانی اعتقادی ما را آنگونه محکم بیان کنند.

وی ادامه داد: البته چند نکته از قلم افتاد که اینجا بیان می کنم؛ در بحث اقوام به مازنی ها اشاره نکردم و در بحث اقشار نیز اکنون از روحانیون و ائمه جمعه نام می برم که قریب به اتفاق آنها به ما لطف داشتند که از آنها تشکر می کنم.

احمدی نژاد بخشی از سخنان خود را به مظلومیت امام زمان (عج) اختصاص داد و افزود: این موضوع بحث مهمی است که مغفول مانده است؛ ما مظلومیت امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین را حس می کنیم زیرا با تاریخ آنها آشنا هستیم و حتی با حادثه کربلا با جزئیات آن آشناییم اما درباره مظلومیت امام زمان کسی صحبتی نکرده است.

وی امام زمان (عج) را تنها راه نجات بشریت دانست و گفت: امام عصر راه نزول رحمت الهی است و خدا ایشان را برای سعادت بشر فرستاده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بشر فعلی یادی از امام زمان نمی کند، خاطرنشان کرد: البته حس امام با حس ما متفاوت است و ایشان ظلم را آنگونه که ما معنا می کنیم معنا نمی کند.

احمدی نژاد با اشاره به ظلم ها و تبعیض های فعلی در جهان بار این مشکلات را بر دوش امام توصیف کرد و اظهار داشت: امام مسئول و مدیر عالم است و تجسم عشق الهی به انسان ها است.

رئیس جمهور اضافه کرد: امام زمان باید دنیا را اداره کند و اگر ما می خواهیم ظلمی نباشد و عدالت برقرار باشد باید حکومت امام که حق وی است را بشناسیم البته امروز امام زمان را جهان کنار گذاشته و حتی به فکر ایشان هم نیست.

وی با بیان اینکه باید برای برگشت امام رأس امور دنیا تلاش کنیم، تصریح کرد: اگر امام بازگردد تمامی مسائل حل خواهد شد؛ در واقع تضمین تحقق آرزوها و امیال زیبای ما حاکمیت امام زمان است البته این حرف ها قابل اثبات است.

رئیس جمهور با تأکید براینکه راه همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این سخن بدین معنا نیست که من می خواهم مدعی چیزی باشم بلکه به این مفهوم است که راهی مقابل بشریت باز شده که ما طی این ۸ سال در آن مسیر حرکت کردیم؛ البته جهان باید به سرعت دچار تحول شود و باید به این معیادگاه برسیم که همه انسان ها فقط با انسانیت خود در آن حضور می یابند.

احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که سخنرانانی که در باب مظلومیت سخن می گویند از مظلومیت امام زمان (عج) غافل نشوند.

وی تأکید کرد: راه و هدف جهانی است و نباید از این نکته غفلت کنیم.

رئیس جمهور همچنین در بخش پایانی سخنان خود دو بیتی ذیل را به امام زمان (عج) تقدیم کرد:

عمری زغم تو مُردم و زنده شدم

در هرچه که بی تو بود بازنده شدم

زان روز که مهر تو به جانم زده شد

با عشق تو من دولت پاینده شدم

بعد از پایان یافتن سخنان محمود احمدی نژاد، مرتضی حیدری مجری برنامه خطاب به رئیس جمهور گفت: داشتم به شما نگاه می کردم و دیدم با سال ۸۴ بسیار تفاوت کردید، وزنتان را نمی دانم اما ریش و موهایتان بسیار سفید شده است.

حیدری افزود البته در آن ایام (سال ۸۴) محض نمونه هم ریش یا موی سفید نداشتید؛ معلوم است که بسیار به شما سخت گذشته است.

احمدی نژاد با لبخندی گفت که « فدای ملت ایران» ؛ « البته وزنم همان وزان سابق (سال ۸۴) است» .

رئیس جمهور همچنین از اقوام ایرانی درصورتی که نامشان را نبرده، عذرخواهی کرد و اظهار داشت: من در سخنانم از ۷۶ میلیون ایرانی با افتخار تشکر کردم.

مرتضی حیدری پس از بیان جملات فوق گفت که در خدمت دولت آینده هم هستیم که احمدی نژاد اظهار داشت: از دولت بعدی سوالات دشوار نپرسید و اجازه دهید کارشان را انجام دهند که حیدری پرسش سوال های دشوار را در راستای کمک به کشور دانست.