به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه کانادایی « تورنتو استار» در گزارشی به قلم « تونی برمن» ، مدیر سابق شبکه الجزیره انگلیسی نوشت: واکنش غالب دولت های غربی به نتیجه دراماتیک انتخابات ایران محتاط اما امیدوارانه بود. حتی برخی این نگاه را دارند که ممکن است انتخابات ایران به حل مساله هسته ای ایران بینجامد.

در مقایسه با این واکنش ها، واکنش دولت کانادا بی معنی خواندن رای ایرانیان و اهانت به منتخب ایرانیان بود که باید آن را تندروانه دانست.

این نباید تعجب برانگیز باشد که « جان بیرد» ، پس از صدور این بیانیه به بیت المقدس سفر کرد و شروع به گوش دادن به سخنان نتانیاهو کرد که همین حرف ها را تکرار می کرد. در خاورمیانه قطب بندی شده، وقتی کانادا و اسرائیل مشترکا با چیزی مخالف اند، حتما اتفاقی در حال افتادن است.

این گزارش تصریح کرده است که اگرچه در ایران تصمیم نهایی با رهبر عالی این کشور است اما بخش اعظم ادبیات سیاست خارجی توسط رئیس جمهور تنظیم می شود و وی همچنین از اختیارات فراوانی در عرصه داخلی برخوردار است.

برمن تاکید کرده که اگرچه در ایران هرگز توقف برنامه هسته ای پذیرفته نمی شود اما حسن روحانی می تواند در قانع کردن جهان نسبت به اهداف صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نقشی به سزا داشته باشد.

بسیاری از ناظران بر این باورند که اکنون گام بعدی را در خصوص حل بن بست هسته ای آمریکا و غرب باید بردارد و در برابر دریافت امتیاز از ایران، تحریم های قابل توجهی را لغو کنند.

نویسنده گزارش همچنین تاکید کرده است که با انتخاب روحانی و ارائه چهره ای معتدل از ایران، احتمال عملیات نظامی علیه ایران کاهش یافته است.

گفتنی است، دولت کانادا روز گذشته بابت بیانیه مزبور از ملت ایران عذرخواهی کرد اما در همین بیانیه، باز هم اهانت هایی را به نظام اسلامی ایران روا داشت.