به گزارش پارس به نقل از فارس، تمرکز رسانه اى بر شایعه تصمیم آقاى مالکى براى شرکت در مراسم تدفین سعود الفیصل در میان این همه رویداد نشان از اهمیت و جایگاه نورى مالکی در عرصه تحولات سیاسى عراق و منطقه دارد.

انتشار این دروغ بزرگ، نوعى احساس سرخوردگى رسانه هاى سعودى از دستاوردهاى عراق نیز تفسیر مى شود.اما در یک نگاه کلى، می توان انگیزه هاى سیاسی ریاض از این اقدام غیرحرفه اى را در موارد زیر ارزیابى کرد:

1-رسانه هاى سعودى، رویاى سیاسى شاهان سعودی را در یک ساختار خبرى بیان کردند.

2-ریاض بشدت از  انزواى سیاسى رنج می برد,بویژه اینکه براى برون رفت از بحران یمن, فساد داخلی و گسترش انقلاب هاى عربى, هیچ راه گریزى ندارد.از سویی ارتش اجاره اى سعودى نیز در گیر تحولات میدانى است.

3- افزایش محبوبیت مالکی و نگرانی از جایگاه وى در اینده سیاسى عراق و محور مقاومت، ریاض را وادار به انتشار چنین خبرهایی می کند. از اینرو با انتشار ان تلاش شد تا هم چهره ضد سعودى -وهابی-اسراییلى مالکى خدشه دار شود و هم به افکار عمومى اینگونه تلقین شود که وى به دنبال نزدیکى به ریاض است و همین موضوع بازگشت او و امثال وی از اصول و مواضع قبلی در قبال سعودی ها تلقی شود.

5-به یقین انتشار این دروغ تلاش دیپلماتیک براى بهبود چهره ریاض و نیز قهرمان سازى از فیصل بود. شخصیتى که 4دهه وزارت خارجه سعودى را بر عهده داشت و بسیارى از بحران هاى منطقه را به سود ریاض مدیریت کرد. از دادن امتیازات سیاسى به رژیم صهیونیستی تا همگرایی با محور ضد مقاومت و نیز حمایت مالی از جریان وهابیت مهمترین اولویت سیاست خارجى وى بوده است,بویژه اینکه سعودى‌ها آبشخور فکرى وهابیت است.

باید گفت اینگونه اقدامات بازهم تکرار خواهد شد،چرا که ریاض در یک باتلاق سیاسی و نظامى گرفتار شده است.

اگرچه رسانه هاى مستقل و محور مقاومت واقعیت را در خصوص انتشار این خبر انگونه که بود منتشر کردند با این حال هنوز هم ضرورت همگرایی رسانه هاى مستقل و مقاومت  در مقابله با اعتبار زدایی از چهره های شاخص مقاومت منطقه ای احساس مى شود.