به گزارش پارس، کارشناسان مسائل عراق عقیده دارند که قدرت داعش در وضعیتی نبوده است که بتواند در زمانی کوتاه به موفقیت هایی در تصرف برخی از مناطق و شهرهای مهم عراق دست یابد.

پایگاه اطلاع رسانی " عراقی " المسله " با ارائه اطلاعاتی از فعالیت گروههای مختلف در کنار تروریست های داعش واقعیت حمایت و همکاری همه جانبه تروریست ها در کنار هم برای ضربه زدن به وحدت ملی این کشور را افشا کرده است.

موضوع حمایت گروههای مختلف از داعش بخصوص از آن جهت اهمیت دارد که آخرین اطلاعات حاکیست که گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با در اختیار داشتن عناصر مسلحی که تعدادشان از هزار نفر تجاوز نمی کند ، شهر موصل را اشغال کرده است.

به عقیده کارشناسان اشغال شهری با جمعیت دو میلیون نفر صرفاً توسط گروه داعش صورت نگرفته است ، بلکه صدها نفر از عناصر گروه های دیگر نیز به آنان پیوسته و ده ها نفر نیز در داخل شهر که به منزله ستون پنجم هستند ، به تعجیل در سقوط این شهر کمک کردند.

در راس گروههای همرزم تروریست‌های داعش، بعثی‌ها و افسران ارتش صدام قراردارند که در کمک‌های اطلاعاتی و عملیاتی بازوی مهمی برای داعش به شمار می آیند.

حزب بعث

از مهم ترین گروه هایی که از داعش حمایت کرد و به آن پیوست  گروه های حزب منحل شده بعث بود که اشغال موصل را فرصتی برای تاکید برحضور خود در عرصه تلقی کرد.

برخی منابع به پایگاه المسله گفتند که نیروهای وابسته به حزب منحله بعث که لباس نظامی زیتونی رنگ ( لباس نیروهای امنیتی در زمان صدام) به تن داشتند ، در خیابان های موصل گشت می زنند و از عزت الدوری فرمان می گیرند.

افسران سابق ارتش عراق

ده ها نفر از افسران ارتش سابق عراق و نیروهای گارد ریاست جمهوری و سازمان اطلاعات صدام هم به گروه داعش پیوسته اند.

در لحظه ورود داعش به شهر موصل ، ده ها نفر از نظامیان فراری از خدمت برای کمک به تصرف شهر موصل به تروریست ها پیوستند. تعداد این نیروها زمانی افزایش یافت که گروه داعش درهای زندان ها را باز کرد و زندانیان را که بسیاری از آنها در ریختن خون مردم عراق دخالت مستقیم داشته اند ، به جنگ در کنار این گروه دعوت کرد.

گروه سلفی مجاهدین

درموصل در کنار گروه داعش ، تعدادی از اعضای گروه های دیگر نیز می جنگند که یکی از مهم ترین آنان ، ارتش مجاهدین است . این ارتش گروهی سلفی است که برای از سرگیری فعالیت خود که از سال 2003 شروع شد ، تلاش می کند.

نیروهای گروه نقشبندیه

پایگاه المسله همچنین فعالیت های نیروهای گروه نقشبندیه را پی گیری کرد ، این گروه توسط " عزت ابراهیم الدوری " معاون صدام رهبری و در شمال عراق فعالیت می کند و دارای طرفدارانی در مناطق کُردنشین است.

به علت تنوع و کثرت طرف هایی که درکنار داعش در موصل می جنگند ، منابعی در شهر موصل به رسانه ها اعلام کردند که تصمیمی مبنی بر تشکیل شورای یکپارچه برای اداره این شهر متشکل از افسران سابق و نمایندگان گروه های اسلامی وجود دارد.

ارتش اسلامی عراق

تصاویری از نیروهای گروه موسوم به " ارتش اسلامی در عراق " منتشر شده که یک گروه متشکل از افسران سابق ارتش عراق و برخی عشایر طرفدار صدام تشکیل شده است.

گردان های انقلاب بیستم

شیخ حارث الضاری رهبر این گروه در تلاش است تا از طریق گردان های " انقلاب بیستم " حضور خود را در نبرد مسلحانه در موصل و دیگر مناطق شمال بغداد به نمایش بگذارد ، این گروه به الضاری که درخارج از عراق مقیم است ، اعلام وفاداری کرده است.

گروه ارتش " انصار السنه "

این گروه به گروه های مسلح در موصل امکان داد که فرماندهان و کردهای ارتش و نیز اهالی موصل و تکریت و مناطق غربی را که همه آنان با این گروه های مسلح ارتباط دارند ، فراری دهند.

داعش و گروه هایی که با آن هم پیمان شده اند، از درگیری در مناطقی که تحت سلطه نیروهای کُرد هستند یعنی مناطقی که مسیحیان و کردها در آن ساکن هستند ، پرهیز می کنند و به نظر می رسد که هدف آنان از این رویکرد ، تکمیل سلطه خود بر همه مناطق شهر است.

منابع یاد شده به پایگاه المسله گفتند که افسران و نظامیان فراری کرد علیرغم اینکه از دولت بارزانی دستور گرفتند که وظایف خود را ترک کنند ، اما به طور مخفیانه به ارتش انصار السنه اعلام وفاداری کردند ، این گروه ، گروهی به اصطلاح جهادی است که سپتامبر 2003 تشکیل شد و درمیان اعضای آن ، اعضای سابق گروه کرد انصار الاسلام و جنگجویان عراقی و سلفی عرب هستند.

به گزارش العالم،" محمد هایف المطیری " شیخ تندرو و دبیر کل تشکل " ثوابت الامه " ( آرمان های ملت ) طی اظهارنظری درباره استقرار گروه های مسلح و تنوع این گروه ها گفت موصل توسط اهالی شهر موصل با رویکردهای مختلف آنان آزاد شد و نه فقط داعش .

افزون بر گروه های مسلح ، رسانه های مختلف نیز به عنوان بازوی تبلیغاتی درهفته های اخیر در کنار داعش فعالتی کرده اند. مهم ترین آن ها صفحات عناصر داعش در توییتر و" هماهنگی بهارعراق " و" تریبون عراق وشام " و " اخبار داعش نیوز " است که همه آن ها ، به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی درباره داعش در موصل، رمادی و مناطق دیگر فعالیت می کنند.