به گزارش پارس به نقل از شبکه السومریه، نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق خواستار توقف منابع مالی تروریسم و توقف پخش رسانه های فتنه انگیز و گمراه کننده شد.

وی همچنین اعلام کرد: بر اساس قانون نظامی حکم افسرانی که از صحنه های نبرد فرار کرده اند اعدام است.سیاستمدارانی که توطئه کردند و  در ترویج شکست و فراهم آوردن فضا و جودآن نقش داشتند باید مورد بازجویی قرار گیرند.

معاون رئیس جمهوری عراق بیان کرد: اگر شجاعت و دلاوری نیروهای مردمی در برابر تروریست ها نبود بغداد در معرض خطر قرار می گرفت.نیروهای مردمی از بغداد و سامراء و دیالی پاسداری کردند.تروریستهای داعش به عمد مردم را می کشتند تا مسئولیت را بر گردن نیروهای مردمی شجاع بیاندازند و وجهه آن را تخریب کنند.

مالکی تاکید کرد: سقوط الرمادی و موصل به دست داعش در راستای توطئه بود.باید تدابیر و اقدامات لازم علیه کسانی که در سقوط موصل دخالت داشتند صورت گیرد تا در شهرهای دیگر شاهد توطئه مشابه نباشیم.

شایان ذکر است که در جریان یورش داعش در ژوئن سال گذشته بسیاری از نظامیان عراقی با برجای گذاشتن سلاح خود از صحنه گریختند همچنین برخی از سیاستمداران از جمله آثیل النجیفی استاندار برکنار شده نینوا در به وجود آوردن فضای سقوط موصل نقش داشت.