به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیات سوره محمد(ص) اظهار داشت: ذات مقدس پروردگار در این آیه شریفه در مقام اثبات وضعیت فلاکت بار کفار در برابر بینش ما تابلویی را نصب می‌کند، آن توجه به سرنوشت گذشتگانی است که در عرصه کفر درصدد دین ستیزی برآمدند و با انبیاء و اولیاء خدا و متدینین بنای پیکار و نبرد گذاشتند.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: خداوند پس از اینکه مشخصات و مؤلفه‌هایی را از نظر وضعیت این افراد بیان می‌کند، به ما دستور می‌دهد که واقعیت و صدق سخن پروردگار را در تابلوی زندگی و سرگذشت کفار و دین ستیزان گذشته بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: غالباً وقتی قرآن ما را به تاریخ ارجاع می‌دهد، این ارجاع منحصر به نکات تاریخی که در خود قرآن آمده نیست؛ نکته‌های تاریخی قرآن مربوط به سرگذشت پیشینیان قبل از ظهور اسلام و پیغمبر(ص) بوده است چرا که این قرآن بر پیغمبر(ص) نازل شده و در خط اجرای هدایت اگر می‌خواهد داستان و تاریخی را به عنوان شاهد مثال بیان کند، باید مربوط به زندگی گذشتگان پیش از پیغمبر(ص) باشد.

آیت الله علم الهدی تأکید قرآن بر توجه به سرگذشت پیشینیان را یک دستور کلی دانست و گفت: در این دستور خداوند در قرآن که در مورد جریان دین‌ستیز و سرنوشت دین ستیزان است، دو نکته را باید مورد توجه قرار دهیم؛ نکته اول وضعیتی که آنها در زمان آغاز برخورد با انبیاء و اولیاء الهی داشتند و نکته دوم آخر سرگذشت آنها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه توجه به عاقبت نیازمند توجه به قبل از عاقبت نیز هست، افزود: طبیعی است که بررسی عاقبت تنها توجه به حوادث و وقایعی که آخر عمر شخص یا جریانی پیش می‌آید نیست، بلکه بررسی عاقبت و نهایت به این است که شما همه این جریان را بررسی کنید و بگوئید با توجه به آن سوابق عاقبتش چه شده است.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: آن چه قبل از این عاقبت برای ستمگران و دین ستیزان وجود داشت، یک زندگی متجملانه فوق العاده پر زرق و برق بود و هرکدام از آن ها را حساب کنید، یکی از خصوصیات کسانی که با خدا دشمن هستند این است که از همان لذت دنیوی، مادی و نفسانی هم نمی‌توانند حلاوتی را احساس کنند و آن لذت برای‌شان با تلخی و سختی آمیخته است.

وی در ادامه به تجمع روز گذشته بانوان محجبه در مهدیه مشهد مقدس اشاره کرد و ادامه داد: از نظر شعایر دینی و احیای فریضه مقدس حجاب، لازم بود چنین حرکتی به مناسبت روز عفاف و حجاب صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به آیه دهم سوره مبارکه محمد(ص) اشاره کرد و افزود: این که قرآن می فرماید «لِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا» در تفسیر کلمه «للکافرین»، برخی آن را مطلق کافران می دانند اما نظر بهتر در تفسیر این است که این‌ها کافرینی هستند که خداوند در آیه قبل آن‌ها را معرفی کرده و فرموده «ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ » یعنی کسانی که حرف پیامبر(ص) را قبول نکردند و کافرین به پیامبر(ص) بودند و در روایت از بیان امام معصوم گفته شده که آنها آن چه را در حق امیرالمؤمنین(ع) بر پیامبر(ص) نازل شده است، نپذیرفته اند.

وی این عذاب را شدیدتر از عذاب نازل شده بر اقوام پیش از اسلام دانست و تصریح کرد: فخر رازی می گوید آنها که به پیامبر(ص) یا به آن چه که خدا بر پیامبر(ص) نازل کرد، کافر شدند، به شدید تر از عذاب گذشتگان گرفتار شدند و آن عذاب اختلاف، درگیری، جنگ و کشتار است.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: این عذاب پس از رحلت پیامبر(ص) نه تنها بر کفار که بر امت اسلامی که معتقد به نبوت پیامبر(ص) هستند، هم نازل شده است و حتی مسلمان‌ها به جان هم افتاده‌اند، به این دلیل که ولایت و امامت علی و فرزندانش را نخواستند و بر آنچه خدا نازل فرمود، کراهت ورزیدند.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: تا وقتی مسلمانان زیر بار ولایت اهل بیت(ع) نروند، این مشکلات وجود دارد و روزی که جریان ولایت امیرالمؤمنین(ع) بر مسلمانان حاکم شد، نجات می‌یابند.