به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، علی طیب نیا در مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی با بیان این که ضمن تشکر از زحمات و خدمات بهمنی در بانک مرکزی گفت: وی در حد توان درجهت اعمال سیاست های بانک مرکزی در شرایطی که محدودیت های شدید بر بانک حاکم بود و برای استقلال بانک مرکزی ارزشی قائل نبودند تلاش کرد.

طیب نیا با بیان اینکه خاطره ای از بهمنی می خواهد نقل کند که نمی داند وی راضی به گفتنش هست یا نه اظهار کرد که بهمنی گفته است طی پنج سال گذشته تنها یک هفته رییس کل بوده و آن هم در دوران ریاست جمهوری روحانی بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در زمان کوتاهی که عضو شورای پول و اعتبار بودم مشاهده کردم که دولتمردان عضو شورا تصور غلطی داشتند که می توان با افزایش نقدینگی مشکلات بیکاری و بخش تولید را حل کرد و نتیجه این تصور نادرست این شد که اکنون بنا به گزارش مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی حدود منفی ۵.۴ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۴۴ درصد رسیده است.

وی با بیان این که اگرچه در سال ۷۴ چنین تورمی رخ داد، گفت: تفاوت تورم آن زمان این بود که در آن شرایط رونق اقتصادی و رضایت عمومی وجود داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بروز چنین شرایطی را معلول ساختار نامتعادل اقتصاد ایران، سیاست های اقتصادی نادرست طی سال های اخیر و تحریم های ظالمانه علیه ایران اعلام و تصریح کرد: برای حل این مشکلات بدون تردید به هماهنگی بین مجموعه دستگاه های حاکمیتی و ستاد اقتصادی دولت نیاز داریم.

طیب نیا با اشاره به اعتماد کامل رییس جمهور و هیات وزیران به رییس کل جدید بانک مرکزی گفت: نشانه این اعتماد این است که هیات وزیران به اتفاق آراء به ریاست وی رای دادند.

وی با بیان این که بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول ملی، مدیریت ذخایر ارزی و مدیریت شرایط تحریم را بر عهده دارد، گفت: گذر از این شرایط تنها با هماهنگی تیم اقتصادی دولت امکان پذیر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره استقلال بانک مرکزی اظهار کرد: این امر تنها با قانون و مصوبات امکان پذیر نیست و لازم است اثرگذاری عملیات پایه پولی توسط دولت کاهش یابد.

طیب نیا اعمال نظارت هوشمند بر شبکه بانکی و مدیریت شرایط تحریم را با هماهنگی تیم اقتصادی ممکن دانست و اضافه کرد: در دولت جدید این هماهنگی وجود دارد و نگاه ما درباره مسائل اقتصادی کاملا هماهنگ است.

وی گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران است که قبل از مستقرشدن رییس جمهور کارگروهی تشکیل و شرایط اقتصادی تحلیل و راه حل هایی برای بهبود شرایط تدوین شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان از برگزاری جلسات ستاد اقتصادی دو بار در هفته با حضور رییس جمهور و معاون اول خبر داد.