در سرمای زمستان، آماده شدن موتور ماشین برای حرکت مدتی طول می‌کشد. دلیل اصلی آماده شدن موتور ماشین، وجود مایعاتی نظیر روغن موتور است که در اثر سرما چگالی بیش‌تری یافته و جریان آن‌ها در موتور ماشین دشوارتر می‌شود.

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان

٧ نوع هزینه برای معامله خودروی دست دوم/ خرید خودروی دست دوم چه هزینه‌هایی دارد؟

آشنایی با ترفندها و اصول گرم کردن ماشین در سرما به جریان یافتن این مایعات در موتور ماشین کمک کرده و حرکتی نرم و آسان را برای اتومبیل به‌همراه خواهد داشت. در این مطلب، قصد داریم مناسب‌ترین روش گرم کردن خودرو در زمستان را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

مراحل گرم کردن خودرو در زمستان

اصلی‌ترین موضوع درباره نحوه گرم کردن خودرو در زمستان این است که موتور را تنها به اندازه‌ای گرم کنید که از شرایط لازم برای تامین ایمنی و راحتی شما در طول حرکت برخوردار باشد. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اطمینان از امنیت محل قرارگیری خودرو

پیش از روشن کردن موتور، لازم است از امنیت محل قرارگیری خودرو اطمینان یابید. در واقع، خروج گازهای آلاینده سمی از اگزوز ماشین و احتمال گازگرفتگی از مهم‌ترین دلایل اهمیت این مرحله به حساب می‌آید. بنابراین، در صورت حضور در مکان‌های سرپوشیده و بسته لازم است از باز بودن درب پارکینگ، جریان یافتن هوای تازه در این محیط و بسته نبودن کامل فضا مطمئن شوید.

2. روشن کردن موتور و Defroster

روشن کردن موتور و یخ‌زدای خودرو به گرم شدن مایعات ماشین کمک کرده و یخ ایجاد شده بر روی شیشه را برطرف می‌کند. در این مرحله، لازم است برای مدت30 ثانیه منتظر بمانید تا موتور به صورت در جا کار کند. در صورت سرد بودن بیش از اندازه هوا و کاهش دما تا زیر صفر درجه سانتی‌گراد، مدت زمان روشن ماندن موتور به صورت در جا را تا یکی دو دقیقه افزایش دهید. با انجام این کار، علاوه بر گرم کردن روغن موتور، فرصت لازم برای عملکرد صحیح بخاری و گرم شدن کابین خودرو را نیز فراهم می‌کنید.

3. آغاز حرکت به صورت آرام

پس از گذشت مدت زمان یاد شده، با ایجاد فشار اندک بر روی پدال گاز به آرامی حرکت کنید. این روند را برای مدت 5 تا 15 دقیقه ادامه دهید تا موتور ماشین کاملا گرم شود. در این مدت، مراقب باشید دور موتور بیش‌تر از 2000 نشود. با انجام این کار از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به موتور و قطعات خودرو جلوگیری می‌کنید. به خاطر داشته باشید، علاوه بر موتور سایر بخش‌های اتومبیل هم باید گرم شوند. از این جمله، می‌توان به فنرها، کمک فنرها و مجموعه انتقال قدرت اشاره کرد.

باورهای غلط درباره نحوه گرم کردن خودرو در زمستان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، مناسب‌ترین نحوه گرم کردن خودرو در زمستان این است که موتور ماشین را روشن کنند و پیش از حرکت، برای دقایقی طولانی منتظر بمانند. بهتر است بدانید، این روش درست نیست و ممکن است برای موتور ماشین زیان‌آور باشد.

با انجام این کار، علاوه بر هدر دادن زمان ارزشمند خود موجب اتلاف سوخت شده و احتمال استهلاک موتور را افزایش می‌دهید. این باور نادرست از نحوه عملکرد خودروهای قدیمی، استفاده از ترکیب سوخت و هوا و وجود کاربراتور در آن‌ها ناشی می‌شود. با این حال، حذف تدریجی کاربراتورها در ماشین‌های جدید، نگرانی‌های پیشین را کاهش داده و روش گرم کردن اتومبیل را تغییر داده است.

بنابراین، امروزه بهترین راه‌کار این است که برای دقایقی کوتاه، موتور را به صورت در جا روشن گذاشته و پس از آن به مدت 5 تا 15 دقیقه به آرامی حرکت کنید.

 

تصادفی عجیب در پایتخت بدون برخورد خودروها +تصاویر

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان برای موتورهای انژکتوری

امروزه، موتورهای انژکتوری به مراتب ساده‌تر از موتورهای احتراقی و کاربراتوری پیشین گرم می‌شوند. این موتورها با تشخیص سرمای هوا، میزان بنزین بیش‌تری را آزاد کرده و با برطرف کردن روغن از دیواره‌های سیلندرها، اصطکاک آن‌ها را با پیستون افزایش می‌دهند. این به معنای آن است که به‌محض روشن شدن موتور یا با فاصله اندکی از آن، خودرو آماده حرکت خواهد بود. حاصل این تغییرات، جلوگیری از اتلاف سوخت و کاهش آلودگی هوا است.

در عین حال، با انجام این کار میزان استهلاک موتور نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حال، طبیعتا وقتی پس از مدتی برای نخستین بار خودرو را روشن می‌کنید لازم است مدتی منتظر بمانید. سپس، به آرامی می‌توانید حرکت کنید. انجام این کار به افزایش دمای موتور، بهبود گردش هوای گرم در کابین و صرفه‌جویی در وقت و سوخت کمک خواهد کرد.

بهبود وضوح دید در هوای سرد

استفاده از مناسب‌ترین روش گرم کردن خودرو در زمستان، علاوه بر بهبود عملکرد ماشین به تامین امنیت و راحتی بیش‌تر شما نیز منجر خواهد شد. در واقع، سرد بودن کابین خودرو ممکن است تمرکز راننده را کاهش دهد. به علاوه، وجود یخ و بخار بر روی شیشه ماشین موجب کاهش وضوح دید راننده شده و ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد. خبر خوب این است که با به‌کارگیری ترفندهای مناسب می‌توانید سرعت یخ‌زدایی و بخارزدایی شیشه خودرو را افزایش داده و هر چه زودتر حرکت کنید.

مراحل یخ‌زدایی و بخارزدایی شیشه خودرو

برای افزایش سرعت یخ‌زدایی و بخارزدایی شیشه خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:

• خودرو را روشن کنید.

• دکمه Defroster را فشار دهید.

• چند دقیقه منتظر بمانید تا پنجره‌ها و آینه بغل‌ها گرم و یخ‌زدایی شوند.

• بخاری ماشین را روشن کرده و روی بالاترین درجه تنظیم کنید.

• با استفاده از گزینه‌های موجود بر روی پنل A/C وضعیت گردش هوا را به صورت داخلی تنظیم کنید.

• با روشن کردن چراغ‌های جلو و عقب به گرم شدن و یخ‌زدایی آن‌ها کمک کنید.

• دکمه Defogger را فشار دهید.

• در صورت لزوم، با استفاده از یک کاردک پلاستیکی می‌توانید یخ ایجاد شده بر روی شیشه یا چراغ‌ها را بتراشید.

• برای زدودن لایه‌های ضخیم یخ می‌توانید از اسپری آب و الکل با نسبت 2 به یک استفاده کنید.

• برای کمک به بهبود دید و افزایش وضوح آن، پیشنهاد می‌کنیم کلیه برف‌های جمع شده بر روی کاپوت، صندوق یا حتی سقف خود را نیز با استفاده از یک برس دسته بلند تمیز کنید. با گرم شدن ماشین و در طول حرکت، برف‌های روی سقف به‌تدریج آب شده و روی شیشه جلو و عقب می‌ریزند. این امر ممکن است تمرکز راننده را بر هم زده و مشکلات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.

• در صورت یخ‌زدگی قفل در، پیشنهاد می‌کنیم مقداری از مخلوط 2 به یک آب و الکل را روی آن اسپری کنید.

ترفندهایی برای جلوگیری از یخ‌زدگی خودرو

برای جلوگیری از یخ‌زدگی خودرو یا کاهش احتمال آن بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

• تا جای ممکن، خودرو را در مکان‌های سرپوشیده پارک کنید.

• ترکیب 3 به یک سرکه سفید و آب را تهیه کرده و شب‌ها روی شیشه جلو و عقب اسپری کنید. سپس، با استفاده از یک دستمال تمیز، این ترکیب را از روی شیشه پاک کرده و آن را به خوبی خشک کنید.

• در طول شب با استفاده از حوله، برزنت، روکش‌های مخصوص یا حتی ملحفه، شیشه جلو و عقب اتومبیل را بپوشانید. انجام این کار به شکل قابل توجهی در کاهش احتمال یخ زدن شیشه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم مناسب‌ترین نحوه گرم کردن خودرو در زمستان و روش‌های جلوگیری از یخ‌زدگی شیشه و یخ‌زدایی آن را با شما به‌اشتراک بگذاریم. با استفاده از این ترفندها علاوه بر کمک به بهبود عملکرد ماشین و جلوگیری از اتلاف سوخت و زمان ارزشمند خود به ایجاد فضایی امن و راحت برای خود و دیگران نیز کمک خواهید کرد.

سرمای شدید خودرو را منجمد کرد/ عکس