کمپرسور کولر خودرو از جمله لوازم یدکی و قطعات مهم در هر خودرو بوده که وجود آن برای فصل گرم تابستان ضروری است. رانندگی طولانی مدت در فصول مختلف سال به عواملی بستگی دارد که شرایط داخل خودرو را از نظر دمایی مطلوب نگه دارند. همانطور که در فصل زمستان، استفاده از بخاری در خودرو ضرورت دارد، کولر نیز برای خنک کردن خودرو در فصل تابستان دارای اهمیت می باشد.

در همه خودروها تامین رطوبت و هوای خنک در خودرو به وسیله سیستم تهویه ای انجام می شود. اگر شما نیز علاقه مند به دانستن درباره کمپرسور کولر خودرو هستید این مطلب برای شما است.

کمپرسور کولر خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

کمپرسور کولر خودرو از جمله قطعات یدکی پرکاربرد بوده که ساختار آن متشکل از تعدادی پیستون و سیلندر می باشد و دارای شکلی استوانه مانند می باشد. این بخش به کمک ساختاری تسمه ای، یک اتصال با میل لنگ خودرو برقرار می کند. مهمترین بخش سیستم خنک کننده در خودرو، همین کمپرسور است که گاز لازم برای ایجاد سرما را به گردش در می آورد.

 افرادی که دارای تخصص در زمینه صنعت خودرو می باشند، به دلیل نقش پمپ کننده کمپرسور، آن را قلب خودرو می دانند. درست کارکردن قطعات کولر خودرو ، منوط به درست کار کردن این بخش یعنی کمپرسور می باشد. درباره تولید قطعه کمپرسور کولر خودرو ، همیشه نکته ای از سوی متخصصین صنعت خودروسازی گوشزد می شود. این نکته مهم، وزن کمپرسور می باشد که می بایست با شماتیک خودرو و نیز کولر، تناسب داشته باشد.

 در ادامه به بررسی کارکرد کمپرسور کولر خودرو و نیز اجزای مختلف سیستم خنک کننده خودرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد کمپرسور کولر خودرو چگونه است؟

6

در این بخش می خواهیم با مکانسیم خنک شدن خودرو و نقش کمپرسور کولر خودرو در این باره آشنا شویم. کمپرسور در ابتدا اقدام به جذب هوا از طریق موتور می کند. سپس این هوای جذب شده را به سیلندرهای موجود در ساختار خود وارد می کند. در ادامه، از طریق لوله ها، سرمای ایجاد خود را به اوپراتور می رساند. در نهایت، فن، این سرما را وارد کابین اتوموبیل می کند. نتیجه مجموعه این فرایندها، ایجاد رطوبت کافی و هوای خنک در خودرو است؛ به گونه ای که امکان رانندگی طولانی مدت در فصل گرم سال فراهم باشد.

تا به اینجای کار درباره کمپرسور کولر خودرو توضییحات کاملی را ارائه دادیم، اما خالی از لطف نیست، حالا که به سیستم خنک کننده خودرو اشاره کردیم، درباره سایر بخش های این سیستم هم توضیحاتی ارائه دهیم. همچنین در پایان با خرید اینترنتی لوازم کولر خودرو آشنا می شوید. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

سیستم خنک کننده اتوموبیل شامل چه اجزایی است؟

در این بخش می خواهیم سیستم خنک کننده خودرو را به طور دقیق تری بررسی کنیم. قرار است به سراغ اجزایی به غیر از کمپرسور کولر خودرو برویم. کمی بالاتر درباره کمپرسور و نقش پمپ کننده این قطعه که قلب ماشین نامیده می شود، صحبت کردیم. اما سایر قطعات تشکیل دهنده سیستم خنک کننده خودرو به شرح زیر هستند:

  • کندانسور
  • سوئیچ
  • کپسول خشک کننده
  • فن
  • سیم
  • RECIVER DRIVER

حال بیایید به بررسی نقش تک تک موارد بالا بپردازیم.

1-کندانسور

بدون خروج هوای گرم، امکان تولید هوای سرد و انتقال آن به فضای داخل کولر وجود ندارد. قطعه کندانسور که چگالنده نیز نامیده می شود، چنین وظیفه ای را بر عهده دارد. در واقع کندانسور به خاطر خارج کردن هوای گرم از کولر اهمیت دارد. این امر به کمک خروج هوای گرم ایجاد شده به کمک اپراتور گاز مبرد به بیرون انجام می پذیرد. نقش خنک کنندگی مایع خروجی کندانسور دارای اهمیت بسیاری در این فرآیند می باشد. بدون کندانسور، وزش باد گرم در محیط ماشین، فضایی غیر قابل تحمل را ایجاد می کند.

2-کپسول خشک کننده

درباره درست کارکردن سیستم تهویه خودرو، نکته ای دارای اهمیت زیاد بوده و آن جذب رطوبت می باشد. این کار بر عهده کپسول خشک کننده می باشد. به علاوه، اینکه نیاز است در مواقعی که فشار گاز، از میزان تعریف شده بیشتر می شود، یا کمتر می شود، یک عامل، سبب قطع برق کمپرسور شود. این عامل، همین کپسول خشک کننده می باشد. جذب رطوبت توسط این کپسول خشک کننده به کمک نوعی ماده شیمیایی انجام می شود.

3-سوئیچ

سوئیچ در هر قطعه ای به کار رود، به نوعی وظیفه قطع فعالیت و یا آغاز مجدد فعالیت را به عهده دارد. درباره خودرو نیز سوئیچ سیستم خنک کننده دارای اینچنین وظیفه ای می باشد. سوئیچ، سبب روشن یا خاموش شدن کولر خودرو می شود. این قطعه دارای شکل های مختلفی می باشد.

نشان دادن وضعیت خاموش یا روشن بودن کولر، بر عهده یک هشدار LED می باشد. البته این قطعه سوئیچ در تمام خودروها ممکن است دیده نشود. این خودروها  غالباً خودروهای جدید می باشند. در این خودروها روشن کردن اتوموبیل، خود، سبب به فعالیت درآمدن سیستم تهویه خودرو به صورت خودکار خواهد شد.

4-فن

می بایست برای جریان هوا به داخل خودرو نیز قطعه ای را تدارک دید. فن خودرو، چنین وظیفه ای را به عهده دارد. دو منبع هوا برای به جریان انداختن فن موجود است. یکی، هوایی که از کندانسور گرفته می شود؛ یا اینکه هوای بیرون توسط فن جریان یابد.

می توان فعالیت فن را وابسته به سوئیچ نیز دانست. در صورت وجود سوئیچ فشار سه وضعیتی، تغییر فشار، سبب قطع یا وصل فن می شود. به بیان بهتر، افزایش یا کاهش فشار گاز بر قطع یا وصل شدن فن تاثیرگذار است. در صورت عدم وجود سوئیچ، فن، به طور دائم به کار خود ادامه می دهد.

5-سیم  کشی ها

سیم کشی های قابل مشاهده در ساختار سیستم تهویه، وظیفه برق رسانی به بخش های مختلف را به عهده دارند. در خودروهای جدید، رشته سیم اصلی، وظیفه انتقال دستورها را به بخش های مختلف بر عهده دارند.

6- RECIVER DRIVER

گازی که برای سرمازایی به کار می رود می بایست در یک منبع ذخیره شود. این منبع همین رسیوردرایر یا RECIVER DRIVER است. این قطعه دارای یک مانوستات ایمنی بوده و وظیفه قطع برق به هنگام نوسانات غیرعادی فشار گاز را به عهده دارد. در واقع، این قطعه در پی افزایش یا کاهش فشار گاز نسبت به میزان تعریف شده سبب قطع جریان برق کمپرسور می شود.

اصول نگهداری سیستم خنک کننده کولر

7

در این باره به شما نکاتی را می گوییم که سبب می شود مراقبت از سیستم خنک کننده، شامل کمپرسور کولر خودرو و سایر قطعات تشکیل دهنده به خوبی انجام پذیرد:

  • تعویض فیلتر هوا را حتماً در نظر داشته باشید. اگر می خواهید مانع از بیماری ها تنفسی شوید به هیچ وجه تعویض فیلتر هوا را کم اهمیت تلقی نکنید. چرا که فضای کولر می تواند بستر مناسبی برای رشد قارچ ها باشد.
  • بهتر است در صورت استفاده از خودروهایی که کمتر از 6 سیلندر دارند، به ارتباط کارکردن کولر و قدرت موتور توجه داشته باشید. روشن بودن کولر سبب کاهش قدرت موتور می شود.
  • بهتر است به هنگام گیر کردن در ترافیک سنگین و یا زمان های خنک شبانه روز، مانند ساعات شب، کولر را خاموش کنید.

خرید لوازم یدکی سیستم خنک کننده خودرو

کمپرسور کولر خودرو را آنلاین بخرید

در این مطلب به بررسی کمپرسور کولر خودرو به عنوان عضو بسیار مهم در سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم. به علاوه اینکه در کنار بررسی کمپرسور، به بررسی سایر بخش های سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم. در کنار نام بردن از بخش های مختلف سیستم خنک کننده خودرو به شرح وظایف هر قطعه نیز پرداختیم.

به علاوه، اینکه به دلیل اهمیت تنظیم دمای محیط درون اتومبیل در فصول گرم سال، به ارائه نکاتی درباره مراقبت از سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم. همانطور که می دانید عدم تنظیم هوا در فصول گرم سال و وجود گرمای طاقت فرسا در ماشین سبب کلافه شدن شدید سرنشینان ماشین خواهد شد.

درست کار کردن تمام اجزای سیستم خنک کننده خودرو می تواند به سلامت بهتر سرنشینان کمک کند. کمپرسور کولر خودرو هم یکی از این قطعات است. اگر سیستم خنک کننده و سیستم تهویه به درستی کار نکند، هوای داخل اتومبیل گرم تر و گرم تر می شود.

می توانید با اطمینان خاطر، تمام لوازم یدکی و قطعات خودرویی مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی دکترماشینت سفارش دهید. اصل بودن و کیفیت تمام محصولات توسط تیم کارشناسی در این مجموعه تضمین شده است. همین حالا با این تیم تخصصی تماس بگیرید.