همچنین تمام امکانات برقی خودرو مانند برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه‌بالابرهای خودکار و از همه مهم‌تر بخاری خودرو به عملکرد درست باتری ماشین وابسته‌اند. بنابراین، برای داشتن خاطری آسوده بهتر است مراقب باتری ماشین خود در فصل سرما باشیم. در این مقاله به توصیه‌های متخصصان «تهران باتری ۲۴» برای محافظت از باتری خودرو در آب‌وهوای سرد می‌پردازیم.

نگهداری از باتری ماشین در زمستان
نگهداری از باتری ماشین در زمستان

گرم نگه داشتن خودرو

دمای پایین هوا، به‌خصوص دمای زیر صفر درجۀ سانتی‌گراد، سرعت واکنش‌های شیمیایی درون باتری ماشین را بسیار کُند می‌کند. وقتی ماشین روشن است و کار می‌کند، موتور ماشین فضای زیر کاپوت را گرم می‌کند و باتری به‌درستی کار می‌کند. اما وقتی ماشین خاموش است، به‌ویژه شب‌ها که دمای هوا کمتر می‌شود، ممکن است باتری ماشین توانایی تولید انرژی لازم برای استارت زدن خودرو را از دست بدهد. همچنین بارش برف و باران و یخ‌زدگی‌هایی که در نتیجۀ آنها به وجود می‌آید، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. در نظر داشته باشید که اگر رطوبت به باتری ماشین شما برسد، ممکن است بر اثر یخ‌زدگی سبب ترک برداشتن پوشش باتری شود و به قسمت‌های درونی آن آسیبی جدی وارد کند. بنابراین توصیه می‌شود همیشه خودرو خود را در محلی گرم و سرپوشیده پارک کنید. همچنین استفاده از کاور و روکش نیز بسیار مؤثر است. همان‌طور که برف و یخ را از روی برف‌پاک‌کن‌ها پاک می‌کنید، روی کاپوت خود را نیز تمیز و خشک کنید تا آسیبی به باتری ماشین شما نرسد. این هشدار را نیز جدی بگیرید: به هیچ عنوان برای گرم کردن باتری ماشین خود از حرارت مستقیم استفاده نکنید. به دلیل به کار رفتن مواد قابل اشتعال در باتری ماشین، امکان دارد این کار موجب آتش‌سوزی شود.

اصول نگهداری باتری ماشین

تمیز نگه داشتن قطب‌های باتری و اتصالات آن مهم‌ترین اصل در نگهداری باتری ماشین است. برای این منظور، با یک فرچه و محلول آب و جوش‌شیرین، قطب‌های باتری خود را شست‌وشو دهید. سپس برای جلوگیری از سولفاته شدن و زنگ زدن، کمی گریس یا روغن روی سطح آنها بمالید. هر دو هفته یک بار سری به باتری ماشین خود بزنید تا در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. اگر زمان زیادی از خودرو خود استفاده نمی‌کنید، باتری خودرو را باز کنید و در جایی گرم و امن از آن نگهداری کنید. البته از جابه‌جایی زیاد باتری ماشین بپرهیزید. مراقبت و نگهداری اصولی از باتری ماشین نیازمند صرف زمان و توجه شماست. با رعایت همین نکته‌های ساده می‌توانید عمر باتری ماشین خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

نگهداری از باتری ماشین
باتری خودرو همچون اجزای دیگر آن نیاز به مراقبت ویژه در زمستان دارد

شیوۀ صحیح استارت زدن در زمستان

یکی از مواردی که در دفترچۀ راهنمای بیشتر خودروها به آن اشاره شده، روشن کردن ماشین در هوای سرد است. استارت نخوردن ماشین در سرمای زمستان بسیار کلافه‌کننده است. برای جلوگیری از این اتفاق، ضمن رعایت نکته‌هایی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، باید به این موارد نیز توجه کنید. پیش از استارت زدن، بررسی کنید که لوازم برقی ماشین روشن نباشند. چراغ‌ها، بخاری، پخش و رادیو همگی از برق خودرو استفاده می‌کنند و توانایی باتری ماشین برای استارت زدن خودرو را می‌گیرند. همچنین بهتر است تا روشن شدن خودرو از برف‌پاک‌کن‌ها استفاده نکنید. شارژرهای فندکی ابزارهای الکترونیکیِ همراه مثل تلفن همراه و تبلت و نمایشگرهای کوچک خودرو هم مستقیماً از باتری ماشین برق خود را تأمین می‌کنند. هنگام استارت زدن، سوئیچ خودرو را پس از چرخاندن، بیش از ده ثانیه نگه ندارید. استارت زدن طولانی مدت سبب می‌شود که ماشین شما دیگر استارت نخورد. اگر ماشین شما روشن نشد، یک دقیقه صبر کنید و دوباره استارت کنید. این زمان برای ایجاد شارژ داخلی و بازیابی توان استارت باتری ماشین ضروری است. روشن شدن اتومبیل با تأخیر در هوای سرد کاملاً طبیعی است و آسیبی به موتور اتومبیل شما وارد نمی‌کند. به چراغ‌های پشت آمپر و صدایی که هنگام چرخاندن سوئیچ به گوشتان می‌رسد دقت کنید. خاموش بودن چراغ‌ها و نیامدن صدایی که حاکی از استارت خوردن باشد، نشانۀ خالی شدن شارژ باتری است. اگر پس از چند بار تلاش، ماشین شما روشن نشد، برای روشن کردن ماشین خود باید باتری به باتری کنید. این کار شارژ لازم برای احیای باتری ماشین شما را فراهم می‌کند.

تست باتری ماشین پیش از آغاز سرما

بررسی وضعیت باتری ماشین پیش از آغاز فصل سرما ضروری است، به‌ویژه اگر قصد سفر با خودرو شخصی خود را دارید. در صورتی که از این کار غافل شوید، ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید. حتی اگر باتری ماشین نو است و به تازگی آن را تعویض کرده‌اید، باز هم نشان دادن آن به یک باتری‌ساز مفید است. ولتاژ استاندارد باتری ماشین خاموش، ۱۲.۶ ولت است اما دمای هوا و رطوبت روی این عدد تأثیر می‌گذارند. بنابراین توصیه می‌شود یک متخصص با ولت‌متر دیجیتال سلامت باتری ماشین شما را آزمایش کند تا با خرابی ناگهانی باتری خودروتان در سرما غافلگیر نشوید. اگر روزی قصد بیرون بردن ماشین خود را ندارید، پیشنهاد می‌شود ماشین خود را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای کار کند. اگر دوری با ماشین بزنید که بسیار ثمربخش‌تر خواهد بود. این‌گونه از خالی شدن ناگهانی یا به‌اصطلاح دِشارژ شدن باتری ماشین خود پیشگیری می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینۀ باتری ماشین همیشه می‌توانید به سایت «تهران باتری ۲۴» مراجعه کنید. همچنین کارشناسان «تهران باتری ۲۴» هفت روز هفته و بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز آمادۀ پاسخگویی به شما هستند. هرگاه ماشین شما روشن نشد، فقط کافی است با شماره تلفن ۰۹۱۲۵۰۸۰۰۲۰ تماس بگیرید. متخصصان این مجموعه فوراً راهیِ محل شما می‌شوند و پس از تست رایگان باتری ماشین‌تان، مشکل شما را به طور کامل برطرف می‌کنند. تمام «خدمات تهران باتری ۲۴» از جمله رفت‌وآمد، عیب‌یابی و تعویض باتری ماشین رایگان است. تنها هزینه‌ای که در صورت لزوم پرداخت خواهید کرد، قیمت باتری ماشین است. متخصصان این مجموعه با تجهیزات کامل آمادگی انجام رایگان باتری به باتری امن را نیز برای خودرو شما دارند.