به گزارش پارس به نقل از خانواده سبز، خیلی از شما خوانندگان خوب مجله « خانواده سبز» از ما خواسته بودید که مطالب بیشتری در مورد « لاغری» و « تناسب اندام» بنویسیم، در این صفحه قصد ما توصیه کردن نیست که چه بخورید، چه نخورید و یا چه ورزشی انجام دهید، بلکه اخباری جمع آوری کرده ایم که بدانید چه ویژگی هایی باید داشته باشید تا بتوانید تناسب اندام خود را حفظ کنید، برای مثال چرا بیشتر چشم بادامی های دنیا، لاغر اندام هستند؟ یا اینکه ستاره های سینما چگونه به سلامتی شان توجه می کنند و چه طور رژیم می گیرند؟ اصلاً راز لاغری بعضی از افراد در چیست؟ و نکته دیگر اینکه چرا خانم های ایرانی حواس شان به اندام شان نیست و اصلاً چرا چاق می شوند؟


دکتر حسینی، استاد دانشگاه و مدیر گروه تغذیه مرکز متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران، رژیم های نادرست غذایی در میان زنان ایرانی را شایع دانست و گفت: « رژیم غذایی باید رژیمی ماندگار باشد. یعنی اگر فردی برای لاغری رژیم می گیرد باید به صورتی برنامه ریزی کند که از همه انواع مواد غذایی استفاده کند. » دکتر سعید حسینی، می گوید: « هدف از رژیم های لاغری، کم کردن بافت چربی است. استاندارد کم کردن بافت چربی و به دنبال آن کاهش وزن در هر فرد و به ویژه برای زنان، نیم یا یک هفته است. » وی با اشاره به اینکه رژیم های لاغری در میان زنان کشورمان بسیار رواج پیدا کرده است، گفت: « هر رژیم غذایی که باعث شود فرد بیش از نیم تا یک کیلو در هفته وزن کم کند، روشی غیر استاندارد است که باعث از دست رفتن آب بدن، دردهای عضلانی و دیگر املاح بدن می شود که بسیار برای سلامتی مضر است. همین از دست دادن املاح و آب بدن، متابولیسم را کم کرده و در دراز مدت باعث چاقی مجدد می شود؛ گرچه در کوتاه مدت لاغری مقطعی دارد. » وی ادامه داد: « اگر فردی می خواهد با کم کردن وزن سلامتی خود را حفظ کند، باید بداند که کم کردن ۱۰ درصد از وزن، بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ سلامتی است. مشکلات قلبی و عروقی، فشارخون و زانو درد از بیماری هایی هستند که با رژیم نادرست غذایی فرد را دچار مشکل می کند که متاسفانه بسیاری از زنان کشور ما از این عارضه های رژیم نادرست غذایی آگاه نیستند. »

راز لاغری چشم بادامی ها


حتماً در فیلم ها و سریال های ژاپنی، چینی و کره ای که تاکنون دیده اید، متوجه شدید که زنان این کشورها اندام لاغر و خوبی دارند، اما چرا این گونه است یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد چینی ها و ژاپنی ها به حفظ سلامت بدن خود بسیار اهمیت می دهند و همواره تلاش می کنند تا بدنی سالم داشته باشند و به وزن ایده آل برسند.

مصرف ادویه نقش بسزایی در افزایش یا کاهش وزن دارد و برخی ادویه ها نقش لاغر را ایفا می کنند و برخی برعکس چاق کننده اند. فلفل و ادویه کاری و زیره از ادویه های محبوب میان مردم چینی است که در اکثر غذاهای خود از این سه ادویه استفاده می کنند زیرا معتقدند این ادویه ها نقش سم زدایی دارند و متابولیسم بدن را افزایش می دهند. چینی ها حتی در بسیاری از نوشیدنی های خود از مواد معطری مانند فلفل استفاده می کنند طعم نوشیدنی های آنها متفاوت با چای است و آنها برای افزایش سوخت و ساز بدن خود از فلفل حتی همراه با میوه و نوشیدنی های خود بسیار استفاده می کنند.
پس برای رسیدن به وزنی ایده آل سعی کنید غذاهای خود را همراه با فلفل مصرف کنید و اصلی ترین چاشنی غذاهایتان زیره فلفل و ادویه کاری باشد.

فقر آهن و پرخوری در خانه


دکتر حسینی فقر آهن در میان زنان را از شایع ترین فقرهای غذایی برشمرده و می گوید: « زنان به دلیل عادت ماهانه مقداری از آهن بدن خود را از طریق خونریزی از دست می دهند که باید این آهن از دست رفته به طریقی جایگزین شود. این مقدار آهن از دست رفته می تواند به دو طریق حیوانی و گیاهی تامین شود. » وی افزود: « طریق حیوانی که منظور همان استفاده از گوشت حیوانات است بهترین روش برای جایگزین کردن آهن از دست رفته است. اما منابع گیاهی، منابع خیلی خوبی برای تامین آهن بدن زنان نیستند. به دلیل گران بودن گوشت، در بسیاری از کشورها بعضی از مواد غذایی را با آهن غنی می کنند. آرد، انواع نوشیدنی ها و مواد غذایی ارزان قیمت از موادی هستند که در بعضی کشورها با آهن غنی می شوند. » اما به این گفته های دکتر حسینی توجه کنید، خیلی جالب است، وی می گوید: بسیاری از زنان کشور ما خانه دار هستند و به دلیل اینکه مدت زیادی را در خانه به سر می برند، خوردن، یکی از سرگرمی های آنها محسوب می شود. تمام این مسائل سبب شده اغلب زنان کشورمان اضافه وزن داشته باشند و با بیماری های مزمن همچون پوکی استخوان، بیماری های قلبی و عروقی و… دست و پنجه نرم کنند. بنابراین زنان باید به رژیم غذایی خود بسیار اهمیت بدهند و تا جایی که می توانند از مصرف انواع چربی و قند پرهیز کنند. »

راز لاغری لاغرها کشف شد


اگر قصد دارید وزن تان را کم کنید یک روش ساده این است که لقمه های خود را مدت بیشتری بجوید، خوب جویدن غذا نه تنها به شما کمکح می کند که وزن تان کاهش یابد، بلکه مقدار کالری را که در هر وعده غذایی استفاده می کنید، کاهش می دهد. نتایج بررسی ها نشان می دهد افرادی که هر لقمه خود را ۴۰ بار می جوند، در مقایسه با افرادی که فقط ۱۵ بار این کار را انجام می دهند، ۱۲ درصد غذای کمتری مصرف می کنند. جویدن غذا به مدت طولانی در واقع سرعت رسیدن سیگنال های سیری به مغز را افزایش می دهد. این سیگنال ها به مغز می رود تا به آن پیغام دهد که معده پر شده است. همچنین میزان ترشح هورمون گرسنگی موسوم به « گرلین» کاهش می یابد.

راز لاغری خانم های فرانسوی چیست؟

چند وعده غذا می خورند، اما خیلی کم!


محققان آمریکایی ماه ها وقت گذاشتند تا بتوانند جواب این سوال را پیدا کنند که چرا زنان فرانسوی در مقایسه با آمریکایی ها لاغر می مانند؟ جواب خیلی ساده بود، چون فرانسوی ها کمتر می خورند. برخلاف تصور عامه در مورد غذاهای لذیذ و خوشگذرانی بیش از حد مردمان فرانسه، این تحقیق نشان داد که در واقع فرانسوی ها اگرچه در طول روز چندین نوبت غذا می خورند اما نوع خوردن شان اصولی تر و حساب شده تر از بسیاری از ملت هاست.
فرنی و پودینگ سیب زمینی و حتی نوشیدنی های معروف فرانسوی پای ثابت میز غذا هستند اما با اندازه های کوچک. در پاریس هنوز ظرف بزرگ یا لیوان بزرگ نوشابه باب نشده و مردم به ظروف کوچک عادت دارند. اگر در دل پاریس یک روز ناهارتان را در رستوران نزدیک اداره های دولتی بخورید و حین خوردن به میزهای اطراف نگاهی بیندازید، معمولاً کارمندانی را می بینید که وقت غذا از اداره بیرون آمده اند و غذای ساده ای را سفارش داده اند. همکاران در کنار هم غذا می خورند اما در مورد کار صحبت نمی کنند؛ برعکس، همه حرف هایشان در مورد غذاست.

آنها می دانند چه می خورند. نخود و لوبیا سبز را با اشتها می بلعند و هویج و قارچ پخته را عاشقانه با چنگال نصف کرده و می خورند. اما آمریکایی ها در مهد مک دونالد، چه می کنند؟ مقابل مغازه های فست فود می ایستند و تند تند در حالی که در مورد آخرین تغییرات اداره غر می زنند، کوکا را روی ساندویچ چرب و پر از پنیر می بلعند و چند سیب زمینی سرخ کرده را بالا می اندازند و با حرص یک چیز برگر دیگر سفارش می دهند. زنان پاریس که با قهوه غلیظ روزگار می گذرانند همچنان لاغرترین زنان اروپا محسوب می شوند. با وجود اینکه آنها با این لقب، در کشور سیب زمینی سرخ شده، کنسروهای غذا و انواع پنیرها زندگی می کنند، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ نسل جدید فرانسه دیگر مثل گذشته به اصول غذا خوردن پایبند نباشد. در حال حاضر بسیاری از مدارس با نوع غذا خوردن و انتخاب غذای نوجوانان، مشکل پیدا کرده اند. نوجوانان این روزها همان ساندویچ های سریع را به ۲۵ دقیقه نشستن در رستوران ها ترجیح می دهند و آرام آرام از فهرست غذاهای سالم و پر از سبزیجات فاصله می گیرند. حوصله نوجوانان پاریسی مثل مادران شان نیست.
تصمیم آنها در نوع غذا خوردن آنقدر تغییر کرده که همان محققان اعلام کرده اند تا چند سال آینده آمار لاغری از شهر پاریس هم رخت خواهد بست.

تب لاغری چند سالی است که تمامی جوامع چه شرقی و چه غربی را گرفته، از همه بیشتر زنان و دختران جوان را گرفتار کرده است. در سر پروراندن آرزوی داشتن اندامی همانند هنرپیشه های سینما باعث شده تا جوانان به هر طریقی شده خود را به وزن دلخواه معادل وزن هنرپیشه مورد علاقه شان برسانند. چه بسیار افرادی که به رغم تمامی تلاش پزشکان و متخصصان علوم تغذیه مبنی بر غیر علمی خواندن رژیم های تک ماده ای همچنان راه خود را پیش گرفته و می کوشند از طریق رژیم شیر، آب، گیاهخواری و نخوردن های چند روزه لاغر شوند. که اگر بدانند ستارگان سینما چگونه زیبایی اندام شان را حفظ می کنند، مطمئناً از راهی که رفته باز خواهند گشت و به گفته های متخصصان اعتماد می کنند.

راز لاغری ستاره های سینما

و اما راز لاغری ستارگان سینما در چیست؟


برخی هنرپیشه ها مثل نیکول کیدمن معتقد هستند که داشتن یک رژیم غذایی صحیح و پرهیز از عادات بد غذایی مهمترین عامل در جلوگیری از چاقی است. کیدمن تنها با حفظ و به کارگیری این تفکر توانسته ۱۵ سال خود را در وزن مطلوب نگه دارد.

جولیا رابرتز هم مثل کیدمن مصرف انواع مواد غذایی از همه گروه ها را پیشنهاد می کند، ضمن اینکه تاکید ویژه ای به انجام ورزش دارد. پیاده روی، ورزش های ذهنی و شنا از جمله فعالیت های ورزشی اوست که به اعتقاد خویش نقش قابل ملاحظه ای در حفظ وزن او داشته است.

اما برخی دیگر نظیر کامرون دیاز بر این عقیده اند که از شیرینی، تارت و کیک خامه ای نمی توان گذشت. او تمامی مواد غذایی را مصرف می کند و تنها ۲۵ روز قبل از آغاز فیلمبرداری خود را با یک رژیم سر سخت که تماماً گیاهی است به وزن مطلوب می رساند. (البته این رژیم به دلیل اینکه هیچ گونه تناسبی با عقاید پزشکان اهل فن ندارد، عمل به آن اصلاً توصیه نمی شود) حال ادامه مطلب را بخوانید.

متخصصان کلینیک « تغذیه رم» در ایتالیا برای آنهایی که می خواهند در ردیف سوپراستارها قرار بگیرند موارد علمی زیر را توصیه می کنند:

۱. روزانه ۷۰ تا ۸۰ درصد از کالری غذایی را به غلات سبوس دار و حبوبات و برنج، ۲۰ درصد را به پروتئین گیاهی و ۱۰ درصد را به پروتئین حیوانی اختصاص دهید.

۲. تا می توانید از بلغور جو، نان چاودار و غلات سبوس دار استفاده کنید.

۳. گوشت قرمز را به صورت تکه های خیلی کوچک بدون چربی و اغلب کباب شده مصرف کنید.

۴. مصرف لبنیات پرچرب را کاهش دهید.

۵. روزانه ۵ تا ۱۰ وعده غذایی از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید تا با تامین انواع ویتامین ها، مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را در برابر انواع بیماری ها ایمن نگه دارد.

۶. آهسته و جویده غذا بخورید و سعی کنید در حین غذا خوردن آرام و شاد باشید.

۷. تعادل غذایی را فراموش نکنید. تنها زمانی که گرسنه هستید آن هم در حجم کم غذا مصرف کنید.

۸. مهمترین توصیه محققان همان است که ما با این ضرب المثل می شناسیم؛ صبحانه را تنها بخور. ناهار را با دوست تقسیم کن و شام را به دشمنت بده. برای لاغر شدن باید اصلی ترین وعده غذایی شما صبحانه باشد نه شام.