به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نخاع مجموعه ای از رشته های عصبی است که از مغز امتداد می یابد و به میانه کمر می رسد و سیگنال هایی را به مغز و سایر اعضای بدن می فرستد و دریافت می کند. همچنین نخاع از بافت نرمی برخوردار است که توسط مهره های ستون فقرات محافظت می شود.

مرکز ملی آماری آسیب های نخاعی در آمریکا بر اساس بررسی های خود اعلام کرده است تعداد آمریکایی هایی که با آسیب های نخاعی زندگی می کنند به طور تقریبی بین ۲۳۸ هزار تا ۳۳۲ هزار مورد برآورد شده است.

دلایل آسیب دیدگی نخاع

ضربه ناگهانی به ستون فقرات که به شکستگی، جابه جایی و فشردگی مهره ها منجر می شود می تواند موجب آسیب های طناب نخاعی شود. جراحت ناشی از چاقو یا شلیک گلوله می تواند به قطع نخاع منجر شود. همچنین پس از آسیب دیدگی نخاع عواملی چون خونریزی، ورم، التهاب و ترشحات داخل یا نزدیک نخاع می تواند موجب آسیب های بیشتر این عضو حیاتی شود.

علاوه بر این بیماری هایی از قبیل آرتریت، سرطان، التهاب، عفونت و از بین رفتن دیسک های ستون فقرات می تواند موجب آسیب های نخاعی غیر ضربه ای شود.

شدت آسیب های نخاعی

آسیب های طناب نخاعی بر اساس محل آسیب دیدگی و شدت آن متفاوت هستند. آسیب هایی که از سطح بالاتری برخوردارند می توانند روی آرنج ها، دست ها، پاها و لگن تاثیر بگذارند در حالی که آسیب های وارده به قسمت های پایین تر نخاع تنها روی پاها، لگن و بالا تنه تاثیر می گذارند. این آسیب ها و ضایعات می توانند به معلولیت از ناحیه دو دست و دو پا و یا صرفا به معلولیت پاها منجر شود.

علائم آسیب دیدگی نخاع

شایع ترین علائم آسیب طناب نخاعی شامل از دست دادن توانایی حرکت، از دست دادن حواس، از دست دادن کنترل مثانه یا روده، واکنش یا اسپاسم های بیش از حد، درد یا احساس سوزش به دلیل آسیب دیدگی اعصاب و همچنین دشواری در تنفس و سرفه یا صاف کردن گلو هستند.

درمان آسیب های نخاع

گزینه های درمانی برای آسیب های طناب نخاعی محدود هستند اما فناوری های اندام های مصنوعی و دارودرمانی می تواند به باز تولید سلول های عصبی کمک کند و یا نحوه حفظ کارکرد اعصاب و رشد رشته های عصبی را تقویت کند.

بلافاصله پس از وقوع حادثه نیروهای امداد اقدام به ثابت نگهداشتن ستون فقرات می کنند. همچنین کنترل قدرت تنفسی بیمار، پیشگیری از وارد شدن ضربه، ثابت نگهداشتن گردن و جلوگیری از ایجاد لخته های خونی از جمله اقدامات اولیه برای درمان آسیب طناب نخاعی هستند.