به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " ناصر خسروی" در همایش یک روزه بیماری های منتقله از آب، اظهار کرد: هپاتیت A یک بیماری ویروسی است که سالانه حدود ۱.۴ میلیون نفر را در جهان مبتلا می کند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به راه های انتقال این بیماری، افزود: این بیماری از طریق غذا و آب آلوده منتقل می شود که می توان با اقداماتی چون اصلاح بهداشت جامعه از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

 

 

 

به گفته وی، هپاتیت A، بیماری التهاب کبد است که در افرادی که واکسینه نیستند یا تاکنون به این بیماری مبتلا نشده اند ورود پیدا می کند.

 

 

 

وی زمان بروز علایم این بیماری را از ۱۴ تا ۲۸ روز از زمان ورود ویروس به بدن بیمار دانست و تصریح کرد: تب، بی حالی، تهوع، درد شکم، کاهش اشتها و تغییر رنگ ادرار و مدفوع از علایم این بیماری در افراد مبتلا است.

 

 

 

خسروی با بیان اینکه هپاتیت A در کشورهای در حال توسعه بیشترین شیوع را دارد، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد کودکان زیر یک سال در کشورهای در حال توسعه به این نوع بیماری مبتلا می شوند.

 

 

 

وی علایم هپاتیت A را در افراد سنین بالا بیش از کودکان دانست و اظهار کرد: هرچند نمونه هایی از واکسن هپاتیت A تهیه شده اما هیچ واکسنی برای کودکان زیر یک سال تهیه نشده است.

 

 

 

او بر ضرورت آگاهی بخشی به جامعه در خصوص واکسیناسیون، تأکید کرد: کسانی که به بیماری مزمن کبدی چون هپاتیت B و سیروز کبدی مبتلا هستند باید برای دریافت واکسن هپاتیت A در اسرع وقت اقدام کنند.