به گزارش پارس به نقل از آرامش بنابراین اگر به دنبال درمان یا مسکّنی بی ضرر و طبیعی برای این مشکل خود هستید، بعد از مطالعه این مطلب، به نزدیکترین عطاری محل زندگی خود بروید و چند نمونه از این گیاهان را که از قرن ها پیش مورد استفاده قرار گرفته اند خریداری کنید.

نکته:

برخی از این گیاهان را نباید با بعضی داروهای شیمیایی همزمان مصرف کرد بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتماً پیش از استفاده از این گیاهان با پزشک خود مشورت کنید.

نعناع

نعناع خواص درمانی متعددی دارد. در رایحه درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد حس خنکی پس از مصرف نعناع یکی از بهترین خواص آرامش بخش این گیاه معطر است. نعناع یک آنتی اکسیدان عالیست. شما می توانید از این گیاه چای درست کنید. به این صورت که مقداری از برگ آن را درون آب جوش بریزید و در آن را ببندید. چند دقیقه بعد چای نعناع شما آماده است. می توانید چند برگ تازه نعناع را در لیوان چای معمولی خود بیندازید تا چای تان معطر شود و به ذهن تان آرامش دهد. در ضمن نعناع برای معده هم بسیار خوب است.

ریحان

شاید تا به حال خبر نداشتید ولی ریحان برای برطرف کردن استرس و اضطراب بسیار خوب است. بهترین شیوه مصرف ریحان برای رسیدن به این هدف، دم کردن آن به شکل چای است. برای تهیه چای ریحان یک قاشق غذاخوری پر برگ ریحان خشک یا تازه را در یک لیوان آب جوش بریزید و در آن را ببندید تا چند دقیقه دم بکشد.

استوخودوس

تمام کسانی که با گیاهان دارویی سنتی آشنایی دارند می دانند که استوخودوس گیاهی معطر است و در رایحه درمانی از آن استفاده می شود. شما می توانید گل های بنفش استوخودوس را درون بالش خود قرار دهید تا خواب آرامی داشته باشید. علاوه بر آن می توان آن را در تهیه کیک و نان مورد استفاده قرار داد.

از استوخودوس می توان به شکل دم کرده یا چای هم استفاده کرد تا خواب خوشی را تجربه کرد.

رزماری کوهی یا اکلیل کوهی

نام علمی این گیاه Rosmarinos officicnalis است که از قدیم دم کرده برگ آن را به عنوان آرامش بخش مورد استفاده قرار می دادند برای تهیه دم کرده اکلیل کوهی، ۵ گرم از آن را خرد کنید و روی یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه روی بخار آب بماند تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کنید اگر این دم کرده را قبل از خواب بنوشید خواب خوبی خواهید داشت.

بابونه

همه می دانند که بابونه برای حالت تهوع و سوءهاضمه مفید است ولی بهتر است این را هم بدانید که این گیاه، اعصاب را نیز آرام می کند و انسان را آسوده خاطر کرده و از نگرانی دور می کند. کسانی که ذاتاً بیش فعال هستند بهتر است که از این گیاه طبیعی مصرف کنند. اگر مبتلا به بی خوابی هستید هر شب یک لیوان چای بابونه میل کنید.

سنبل الطیب

سنبل الطیب مزه تلخی دارد و چندان خوشمزه نیست ولی اگر مبتلا به بی خوابی هستید می توانید طعم بد آن را تحمل کنید تا یک خواب راحت داشته باشید. بنابراین اگر شب ها بد می خوابید و این بی خوابی ناشی از استرس ها و فشارهای عصبی روزانه است هر شب تعدادی از این گیاه را در چای خود بریزید و پس از دم کشیدن میل کنید.

گل ساعتی

گل ساعتی می تواند سردردهای ناشی از استرس و نگرانی را تسکین دهد این گل همچنین درد تحریک پذیری را کاهش می دهد. اگر هر روز مقداری از این گیاه را به شکل دم کرده یا درون چای میل کنید خواهید دید که سردردها و تحریک پذیری شما تا حد قابل ملاحظه ای کم می شود. دانشمندان گیاه شناس به تازگی دریافته اند که مصرف ۴۵ قطره در روز از عصاره گل ساعتی معادل یک قرص اگزاسپام است.

گیاه علف چای

علف چای هم ضد افسردگی است و هم یک گیاه مسکن ملایم. با این تفاوت که دیگر مثل داروهای شیمیایی ضد افسردگی و مسکن، آثار جانبی ندارد و اگر شما مجبورید همیشه از این داروها استفاده کنید، بد نیست یک بار هم به سراغ گیاه علف چای بروید. اگر شما گرفتار دلشوره و نگرانی همیشگی هستید و در کنار آن کمی هم احساس افسردگی می کنید، علف چای برای شما بهترین گزینه طبیعی به شمار می رود. البته توجه داشته باشید که آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید و داروهای شیمیایی و همچنین داروهای ضد بارداری را در کنار آن مصرف نکنید زیرا اثر آنها را خنثی می کند. مقدار مصرف علف چای؛ سه بار در روز و هر بار به میزان ۳۰۰ میلی گرم از عصاره ۳/۰ درصد آن است.

بادرنجبویه

این گیاه از خانواده نعناع است و می توان آن را به راحتی در باغچه منزل کاشت. برگ های این گیاه عطر خوشی دارند و از قدیم به عنوان آرامش بخش مورد استفاده قرار می گرفتند. برای این کار باید مقدار ۵ گرم از برگ بادرنجبویه را در یک لیوان آب جوش ریخته و دم کرد. توجه داشته باشید که بادرنجبویه برای مبتلایان به پرکاری تیروئید مضر است. همچنین خانم های باردار نباید از آن مصرف کنند.