به گزارش پارس به نقل ازتندرستی، اولین باری که برای تهیه گزارش از جشن غذای یکی از معروف ترین مراکز خیریه کمک به درمان مبتلایان به « سرطان» رفتم، قلبم لرزید. طاقت نداشتم افراد بستری در این مرکز را که عمدتاً هم کودک بودند، ببینم اما چند بار که به این مرکز رفت و آمد کردم، به یکی از اعضای گروه کمک به این بیماران پیوستم. آنجا بود که یکی از پزشکان برایم توضیح داد که اگر سرطان به موقع شناسایی شود، شانس بهبودی چند برابر می شود. اما پس از درمان، شخص باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کند تا دوباره سلول ها دیوانه وار تکثیر نشوند.

این مطلب براساس آخرین اطلاعات انجمن سرطان آمریکا و با تایید دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران ترجمه و تالیف شده است.

• میوه و سبزی: این خوراکی ها از عمده ترین مواد غذایی هستند که باید در برنامه غذایی بیمارانی که از طرزان نجات پیدا کرده اند، قرار گیرند. مصرف میوه ها و سبزی های « سبوسدار» درصدر قرار دارند. به این نکته ها دقت کنید.

• مصرف روزانه: حداقل ۵ وعده میوه و سبزی باید در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

• چربی های سالم: مواد غذایی سرشار از اسید چرب امگا۳ مانند روغن ماهی، روغن آفتابگردان و… ضروری است.

• قطع چربی ناسالم: مصرف مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده باید از برنامه غذایی فرد حذف شود.

• پروتئین ها با چربی سالم : مصرف ماهی، گوشت کم چرب، تخم مرغ، آجیل های خام، دانه های روغنی و حبوبات، باید مورد توجه قرار گیرد چون باعث تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز این افراد شده، عملکرد سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. البته هنوز به طور دقیق مشخص نشده که مصرف کدام یک از ترکیب های غذایی بیش از دیگران خوراکی ها به جلوگیری از بازگشت بیماری بیشتر کمک می کند. اما آنچه مسلم است، مصرف میوه و سبزی باید در برنامه غذایی افراد پس از درمان سرطان قرار گیرد.

وزن ایده آل

افراد مبتلا به سرطان در طول دوره درگیری با سرطان ممکن است دچار افزایش یا کاهش وزن شوند؛ بنابراین به آنها توصیه می شود پس از بهبودی وزن شان را به سطح « ایده آل» برسانند.

• افزایش وزن: افرادی که پس از طی دوره درمان، اکنون در شرایط سالم به سر می برند و باید وزن شان افزایش پیدا کند، باید روشی برای تغذیه پیدا کنند تا غذا خوردن برایشان راحت تر شود. مشورت با متخصص تغذیه ضروری است. راه هایی برای کنترل حالت تهوع، درد یا کاهش اثرات جانبی درمان های سرطان از جمله راه های کنترل شرایط و امکان تغذیه مناسب است.

• کاهش وزن: به افرادی که باید برای کنترل شرایط شان، لاغر شوند توصیه می شود برنامه های کاهش وزن را به آهستگی دنبال کنند و هر هفته نباید پیش از یک کیلوگرم لاغر شوند. کنترل میزان کالری دریافتی و متعادل کردن آن با کمک ورزش از جمله راهکارهای موثر برای کنترل وزن و رسیدن به شرایط ایده آل است. شاید شرایط در ابتدا کمی ناامید کننده باشد اما اگر برنامه های مناسب را به طور مداوم دنبال کنید به نتیجه دلخواه تان می رسید.

مصرف مقدار کمی قرص یا شربت های ویتامین مفید است. اگر از بابت دریافت ویتامین های ضروری بدن تان نگران هستید، قبل از مصرف هر نوع داروی مکمل با پزشک تان مشورت کنید.

خاص غذا بخورید

پس از درمان، رعایت نوع خاصی از رژیم غذایی برای افراد در دوره نقاهت ضروری است. در واقع تغذیه مناسب مانع از عود مجدد علائم می شود. این الگو شرایط خاصی دارد. این افراد متناسب با شرایط جسمانی شان روزانه باید از ۴ گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنند. شیر و لبنیات تازه، سبزی ها و میوه ها، نان و غلات و پروتئین های کم چرب و تازه جزو این گروه ها هستند.

• نان از نوع سبوسی: در مورد مصرف نان توصیه بر مصرف نان های سبوسدار مانند سنگک و تافتون است. این افراد باید از مصرف نان های بدون سبوس مانند انواع نان های فانتزی، باگت، فرانسوی و… خودداری کنند.

• انتخاب پروتئین ها: به افرادی که تمایل به مصرف گوشت های قرمز دارند، توصیه می شود گوشتی را انتخاب کنند که کمترین میزان چربی را داشته باشد. مصرف تخم مرغ و پنیر کم چرب هم برای تامین پروتئین بدن اهمیت دارد که بهتر است تخم مرغ به شکل پخته مصرف شود.

• مغزها: آجیل های خام و مغز دیگر دانه ها منابع غذایی خوبی هستند. البته انواع مغزها باید به صورت تازه و کم نمک انتخاب شده و مصرف شوند. انواع مزه دار شده با ادویه نیز مناسب نیستند.

• گروه ممنوع: غذاهای شور، پرچرب، مواد غذایی شیرین، غذاهای کنسرو شده، انواع نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار و آن دسته از مواد غذایی که حاوی افزودنی ها و مواد نگهدارنده هستند در گروه مواد غذایی ناسالم قرار گرفته و مصرف آنها ممنوع است. علاوه بر اینها کنترل وزن، ورزش و داشتن فعالیت بدنی مناسب پس از درمان سرطان و رعایت زندگی سالم از راهکارهای جلوگیری از بازگشت بیماری پس از درمان است.

آیا می دانید که…

مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی، احتمال بروز و عود نشانه های سرطان روده را افزایش می دهد. حداکثر مقدار مجاز روزانه نمک شش گرم است.