به گزارش پارس ، هرمز شمس، فوق تخصص شبکه و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مهمترین عارضه در دیابت عوارض ته چشمی و تورم شبکیه است که با تشکیل عروق جدید می تواند روی شبکیه و یا عصب باصره ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: این عمل باعث ایجاد خونریزی مکرر می شود که اگر درمان شود بسیار خطرناک است.

وی در ادامه با بیان اینکه شیوع این بیماری در دنیا بیش از ۸۰ درصد در بیماران دیابتی می باشد افزود: کمرسایی اکسیژن به ته چشم موجب ترشح مواد زیان رساننده می شود که تشکیل عروق ته چشم و خونریزی و تورم را به همراه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ۱۰ سال است که موادی تولید شده که برای جلوگیری از خونریزی تزریق می شود اما می توان با درمان های دارویی و در مواقع پیشرفته تر با لیزر و جراحی مانع خونریزی شد.

این فوق تخصص شبکیه افزود: دو نوع دیابت وجود دارد عوارض چشمی در دیابت نوع اول که بیشتر کودکان و نوجوانان به آن دچار می شوند بعد از سن ۱۲ سالگی بوده و دیابت نوع ۲ که مخصوص بزرگسالان بوده و بعد از سنین ۵۰ سالگی ایجاد می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این عوارض در دیابت نوع یک به علت سیر زمان شدیدتر می باشد اما به علت تشخیص سریعتر بهتر می توان آن را کنترل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علائم این عوارض قابل ملموس نیست مگر اینکه خیلی پیشرفته باشد یا چشم تار ببیند و یا خونریزی کند به همین خاطر بیماران دیابتی باید به طور مداوم قند خون را کنترل کنند و هر ۶ ماه برای پیشگیری از عوارض چشمی در دیابت به پزشک مراجعه کنند.