به گزارش پارس ، سختی داشتن پوستی خشک را کسانی بیشتر درک می کنند که خودشان پوست خشکی دارند. کسی که بعد از هر شستشوی جزیی احساس کشیدگی در پوست نمی کند و مدام مجبور نیست کرم مرطوب کننده بزند نمی تواند مصائب صاحبان پوست خشک را درک کند. تازه زمانی آه از نهاد آدم بلند می شود که می فهمد با تمام مراقبت هایی که انجام می دهد پوستش بیشتر از انواع دیگر پوست ها در معرض پیری قرار دارد. این ها را کسی می گوید که پوست خودش گاهی برهوت می شود و مدام کرم مرطوب کننده می زند. اما باید بدانید که برای مقابله با خشکی پوستی استفاده از کرم مرطوب کننده به تنهایی کافی نیست و شما باید از درون هم به فکر مرطوب کردن پوست خود باشید. در این مقاله می گوییم که کمبود چه عناصری باعث بیابانی شدن پوست می شود و چه مواد غذایی را باید بیشتر میل کنید و از چه کارهایی باید بپرهیزید تا وضعیت پوستتان بهتر شود. با ما همراه باشید.

وقتی خشکی به پوست می زند حواستان به کمبودها باشد

پوست ما به دلیل کمبود چربی در بدن خشک می شود. در واقع اسیدهای چرب ضروری یک لایه ی محافظتی چرب روی پوست ایجاد می کنند. زمانی که بدن با کمبود این اسیدهای چرب مواجه باشد این لایه ی محافظتی نیز کیفیت لازم را نخواهد داشت. در این صورت هم آب موجود بخار می شود و خشکی به پوست می زند. این وضعیت با سرما، باد، نور خورشید و کلاً آسیب های خارجی بدتر شده و پوست خشک تر می شود. برای همین هم در فصل زمستان پوست برخی از نقاط بدن مانند پوست دست و پاها بیشتر خشک می شود. در برخی موارد هم خشکی پوست به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب، بالا رفتن سن یا برخی از بیماری ها مانند دیابت رخ می دهد.

پوست بیابانی: حواستان به آب بدنتان باشد

نوشیدن آب زیاد تأثیر چندانی روی وضعیت پوست ندارد. اما به دلیل اینکه بدن ما روزانه یک و نیم لیتر آب از طریق ادرار و تعریق و غیره از دست می دهد باید حواسمان به جبران آب از دست رفته باشد. یعنی اینکه باید این مقدار آب نیز مصرف شود.
ویتامین C که باعث تولید فیبرهای کلاژن در پوست شده و باعث تقویت پوست می شود. این ویتامین به میزان قابل توجهی در مرکبات، کیوی و جعفری و غیره وجود دارد

بیشتر متخصصان توصیه می کنند که بهتر است هر ساعت یک بار یک لیوان آب نوشیده شود. چون زمانی که آب بدن به اندازه ی کافی باشد رطوبت پوست نیز تأمین می شود. علاوه بر این مصرف میوه و سبزیجات که به طور طبیعی سرشار از آب هستند به طور موثری میزان آب و رطوبت بدن و پوست را بالا می برد. توصیه می کنیم در هر وعده ی غذایی میوه میل کنید.

پوست بیابانی: به تعادل غذایی تان اهمیت بدهید

داشتن یک تغذیه ی متنوع باعث می شود که چربی های کافی را برای داشتن پوستی مرطوب دریافت کنید. معمولاً کسانی که رژیم لاغری می گیرند مصرف چربی را کاهش می دهند برای همین هم چربی کافی دریافت نمی کنند در نتیجه پوستشان خشک می شود. برای همین برای مقابله با خشکی پوست لازم است که برای صبحانه کمی کره میل کنید و با هر غذا نیز یک قاشق غذاخوری روغن مصرف کنید. روغن گردو و روغن کلزا به دلیل داشتن امگا ۳ ها و روغن زیتون و روغن هسته ی انگور به دلیل داشتن اسیدهای چرب دیگر بسیار مفیدند. این چربی ها اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین E مورد نیاز را برای مرطوب نگه داشتن لایه ی بیرونی پوست نصیبتان می کنند. باید بدانید که ویتامینE نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد و با اثرات منفی رادیکال های آزاد مقابله می کند.

مصرف مکمل لازم است؟

برای پوست های خشک و خیلی خشک مصرف مکمل ها خوب است به خاطر این که احساس ناراحتی روی پوست و یا خارش پوست را کاهش می دهد. البته بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. مصرف یک دوره ی دو ماهه خوب است.

پوست بیابانی: بهترین مواد مغذی

برای مقابله با خشکی پوست مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب را دریابید. برای بهبود وضعیت پوستتان مواد غذایی و مواد مغذی زیر را در الویت برنامه ی غذایی خود قرار دهید:

* چربی های موجود در کره و روغن ها

* امگا ۳ ها و امگا ۶ های موجود در ماهی های چرب آب های سرد مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین، ماهی ماکرو و غیره.

* فیبرها و مولکول های آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها و سبزیجات. شما باید در هر وعده میوه و سبزیجات میل کنید. فیبرها هم برای دفع راحت مفیدند و هم اینکه رنگ و رویتان باز می کنند. مولکول های آنتی اکسیدانی نیز مضرات رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و پیری سلول ها را به تأخیر می اندازند.

داشتن یک تغذیه ی متنوع باعث می شود که چربی های کافی را برای داشتن

پوستی مرطوب دریافت کنید. معمولاً کسانی که رژیم لاغری می گیرند مصرف

چربی را کاهش می دهند برای همین هم چربی کافی دریافت نمی کنند

در نتیجه پوستشان خشک می شود

* ویتامین C که باعث تولید فیبرهای کلاژن در پوست شده و باعث تقویت پوست می شود. این ویتامین به میزان قابل توجهی در مرکبات، کیوی و جعفری و غیره وجود دارد.

* دانه های روغنی فراموش نشود. مصرف روزانه یک مشت بادام تغییر زیادی در وضعیت پوستتان ایجاد می کند.

* زینک یا همان روی یکی از مواد مغذی مفید است که کمبود آن باعث خشکی زیاد پوست می شود. برای دریافت زینک کافی از مصرف غذاهای دریایی غافل نشوید و به طور مرتب ماهی میل کنید.

* سلنیوم. این عنصر مغذی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. می توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، گردوی برزیلی، ماهی و غذاهای دریایی و غیره سلنیوم مورد نیاز را جذب کنید.

پوست بیابانی: ترفندهایی که تسکین دهنده اند

* هر روز دو مرتبه کرم مرطوب کننده ی مناسب بزنید. بهتر است پوستتان کمی مرطوب باشد تا کرم به خوبی جذب شود.

* صابون های قوی را فراموش کنید و برای شستشوی پوستتان از محصولاتی استفاده کنید که ملایم باشند مانند ژل های پاک کننده.

* از شستشوی زیاد پوست بپرهیزید. از حمام طولانی مدت و با آب داغ بپرهیزید چون لایه ی مرطوب کننده ی محافظتی پوست را از بین می برد.

* از قرار گرفتن در معرض سرمای شدید، باد و یا خورشید دوری کنید.

* برای خشک کردن پوست از کشیدن و ساییدن پوست خودداری کنید. بهتر است حوله ی نرمی را به صورت ضربه ای روی پوستتان بزنید و از کشیدن حوله های زبر روی پوست خودداری کنید.