به گزارش پارس به نقل از  باشگاه خبرنگاران، کشیدن سیگار در دوره بارداری مضرات زیادی برای جنین دارد، اما دانشمندان کانادایی به تازگی به این نتیجه رسیده اند که کشیدن سیگار در مقابل کودکان کم سال نیز تاثیرات روانی در آنها می گذارد.

دکتر لیندا اس. پاگانی از دانشگاه مونترال کانادا با تحقیق بر ۲۰۵۵ کودک، تاثیرات روانی دود ثانویه سیگار را بر آنها مورد بررسی قرار داد. دود ثانویه دودی است که هنگام کشیدن سیگار، از دهان فرد سیگاری خارج می شود و همچنین دودی که از خود سیگار بلند می شود.

به گفته دانشمندان، استعمال سیگار به صورت غیرفعال (قرار گرفتن افراد غیرسیگاری در محیطی که دود سیگار وجود دارد) از کشیدن آن به صورت فعال (خود فرد سیگاری باشد) ضرر بیشتری دارد.

به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته، در این مطالعه، والدین از میزان سیگاری بودن غیرفعال کودکانشان به محققان گفتند و آنها نیز اختلالات رفتاری این کودکان را بررسی کردند.

براساس تحقیق صورت گرفته، کودکانی که به طور مداوم یا متناوب در معرض دود سیگار قرار دارند، نسبت به دیگر کودکان پرخاشگرتر و غیراجتماعی تر بودند. همچنین تاثیر دود سیگار می تواند در دراز مدت اختلالات رفتاری از جمله رفتارهای تهاجمی را افزایش دهد.

دکتر لیندا پاگانی گفت دود ثانویه سیگار در واقع خطرناک تر از دود مستقیمی است که خود فرد سیگاری استنشاق می کند و متأسفانه ۴۰ درصد کودکان جهان در معرض آن قرار دارند.