به گزارش پارس ، دکتر محسن جانقربانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگو با (ایسنا) ، در خصوص طرح « پیشگویی کننده های تبدیل به درمان انسولین از درمان غیر انسولین در مبتلایان به دیابت نوع دو» که برگزیده هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است، گفت: معمولا افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا می شوند در ابتدای بیماری با رژیم غذایی و ورزش تحت درمان قرار می گیرند اما پس ازمدتی که دیابت آنها پیشرفت کرد مجبور به مصرف داروهای خوراکی می شوند، سپس با پیشرفت دوباره بیماری به ناچار این بیماران مجبور به مصرف انسولین هستند.

وی افزود: با انجام این مطالعه درصدد بودیم که مشخص کنیم هر ساله چند درصد از مبتلایان دیابت نوع دو از درمان غیر انسولینی به درمان انسولین تغییر وضعیت می دهند و چه عواملی باعث این وضعیت می شود؟

دکتر جانقربانی با بیان اینکه در این مطالعه از اطلاعات ۱۳ هزار دیابتی سامانه اطلاعات بالینی مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم اصفهان استفاده شد، گفت: بر این اساس شش هزار و ۸۹۳ بیمار مبتلا به دیابت نوع دو که در آغاز مطالعه تحت درمان انسولین نبودند بررسی شدند تا پیشگویی کننده های تبدیل به درمان انسولین تعیین شود. البته در آغاز مطالعه، میانگین سن شرکت کنندگان ۵.۲ سال و میانگین دوره دیابت ۵.۸ سال بود.

وی تصریح کرد: نتایج نشان داد که هر سال ۲.۵ درصد از کسانی که تحت درمان انسولین نیستند، انسولینی می شوند.

همچنین در این مطالعه سن کمتر در هنگام تشخیص، جنس زن و چاقی در آغاز مطالعه به عنوان پیشگویی کنندگان معنی دار تبدیل به انسولین شناسایی شدند.