به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مریم شلیله با بیان این مطلب افزود: فشار خون و دیابت جزء بیماری های مزمن و غیر واگیر است که در طول زمان به دلیل شیوه زندگی ناسالم ایجاد می شود.

وی با اشاره به هفته سلامت و شعار جهانی" فشار خون بالا را جدی بگیریم" افزود: نمک از مهمترین متهمان ایجاد فشار خون است که به دلیل داشتن سدیم باعث افزایش فشار خون می شود و افرادی که در طول زندگی به طور مرتب رژیم پرنمک داشته باشند، ابتلا به فشار خون در آنها بیشتر است.

این کارشناس ارشد تغذیه دریافت انرژی اضافه تر از نیاز بدن، BMI بالا، احتمال اضافه وزن یا چاقی را از دیگر عواملی دانست که احتمال فشار خون را بالا می برد.

وی مصرف فست فودها را به چند دلیل منجر به افزایش فشار خون دانست و اظهار کرد: بیشتر فست فودها غذاهایی پر نمک، پر چرب و پرکالری هستند که به دلیل استفاده از روغن نامناسب باعث چاقی شده و ریسک فشار خون را افزایش می دهد و از آنجاکه معمولا با فست فودها سبزیجاتِ کمتر و نوشیدنی های ناسالم بیشتر مصرف می شوند، قند و کالری بالایی نیز به بدن وارد می شود.

وی استفاده از میوه و سبزیجات را به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم از عوامل کمک کننده به پیشگیری، کنترل و درمان فشار خون دانست و تاکید کرد: البته مصرف بی رویه موارد مذکور هم توصیه نمی شود چراکه میوه و سبزیجات به دلیل قند و کالری منجر به چاقی می شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از سن دو سالگی که کودک مصرف غذاهای بزرگسالان را آغاز می کند باید اقدامات لازم برای پیشگیری از فشار خون بالا را انجام داد و نکات مورد نیاز را رعایت کرد.