به گزارش پارس به نقل از مجله آرامش خواب آلودگی بهاری با افزایش مدت زمان خواب برطرف نمی شود اما افزایش میزان انرژی گرم (یانگ) می تواند بسیار موثر باشد. گوش دادن به موزیک هایی با ریتم شاد، مصرف قهوه، نفس های عمیق تر کشیدن و… از روش های موثر در مقابله با این خواب آلودگی هستند.

وقتی که هوا گرم تر می شود، رگ های خونی گشادتر می شوند، خون بیشتری وارد پوست می شود و به این ترتیب، اکسیژن و خون کمتری به مغز می رسد، همین مسئله باعث کاهش عملکرد مغز و احساس خواب آلودگی بیشتر می شود و برای برطرف کردن این وضعیت، نیاز به اکسیژن بیشتری است تا به مغز برسد و مغز دچار خواب آلودگی نشود.

علت دیگر خواب آلودگی در بهار، عدم تعادل در هورمون های بدن است که به صورت فصلی رخ می دهد. استفاده از سبزی های تازه می تواند تا حدودی این وضعیت را بهبود ببخشد و برعکس، غذاهای چرب باعث تشدید این مشکل می شوند.

میوه هایی که سرشار از پتاسیم هستند مثل موز، پرتقال و انگور باعث تحریک شدن عصب ها می شوند به همین دلیل سعی کنید که از آنها بیشتر استفاده کنید. خوردن غذاهایی که حاوی پروتئین بیشتری هستند، مثل سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز برای افزایش میزان انرژی فیزیکی توصیه می شود.

صرف نظر از برخی وعده های غذایی مثل صبحانه یا برعکس، پرخوری کردن باعث افزایش میزان خواب آلودگی می شود.

برای مقابله با این حالت (خواب آلودگی) در فصل بهار به چند نکته ساده زیر توجه کنید:

Ÿ دندان هایتان را با خمیردندان های خوشبو مسواک بزنید.

Ÿ مقداری آب خنک روی صورت تان بپاشید.

Ÿ خوراکی های ترش بخورید.

Ÿ یک فنجان قهوه یا چای غلیظ بنوشید.

Ÿ از اسانس های خشبوکننده هوا مثل کافور، نعنا و اوکالیپتوس استفاده کنید.

Ÿ سعی کنید در داخل خانه و اتاق ها از گیاهان آپارتمانی بیشتری استفاده کنید.

Ÿ موزیک های با ریتم تند و شاد گوش دهید.

Ÿ گاهی اوقات از خانه بیرون بزنید، کمی پیاده روی یا ورزش کنید.

Ÿ آبمیوه بنوشید.

Ÿ دوش آب نسبتاً سرد بگیرید.

Ÿ بعد از ناهار یک چرت کوتاه بزنید.

Ÿ با تجویز پزشک می توانید از ویتامین های گروه B استفاده کنید.

Ÿ در لباس های خود از رنگ های جدید و با طراوت استفاده کنید تا حس و حال بهتری به شما بدهند.

Ÿ شاید لازم باشد که همراه با تازه شدن محیط پیرامون تان و تمیز کردن خانه هایتان جسم و روح خودتان را نیز پاکیزه کنید. برای سبک شدن بار کبد بهتر است مدتی از سبزی ها تغذیه کنید و به سراغ انواع گوشت ها و غذاهای چرب بروید.

فصل بهار یعنی فصل بلند شدن، برخاستن و شروع تازه داشتن، برای این منظور باید بیشتر از خانه بیرون بروید و به اندازه کافی فعالیت داشته باشید.