به گزارش پارس به نقل از  ایسنا، مکمل های تغذیه ای یک روش مداخله ای ساده و مؤثر در حیطه بهداشت عمومی است که در جهت کنترل بیماری های عفونی و انگلی در کودکان انجام می گیرد.

عبدالرضا رجایی فرد، مطالعه ای را با هدف تعیین تأثیر مکمل یاری بر رشد و تأثیر آن بر ابتلا به عفونتهای اسهالی و تنفسی کودکان انجام داده است.

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، بر روی ۶۲۸ کودک ۶تا ۶۰ ماهه انجام شد. افراد مورد مطالعه به طور تصادفی به یکی از چهار گروه با ویتامین A، « روی» ، « روی و ویتامین A» و گروه کنترل تقسیم شدند و پس از جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه حضوری با والدین و سنجش قد و وزن آنها، با استفاده از رگرسیون و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها حاکیست: مکمل یاری تأثیر مفیدی در افزایش وزن کودکان داشت و بیشترین و کمترین میانگین تفاوت وزنی به ترتیب در گروه های ویتامین A و کنترل دیده شد. اما اختلاف معنی داری در بین چهار گروه درمانی از نظر میانگین تفاوت قدی و طول دوره و میزان بروز بیماری های تنفسی و اسهالی وجود نداشت.

بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه مشخص شد: مکمل درمانی با ویتامین A و « روی» تأثیر مفیدی بر افزایش وزن کودکان دارد، اما در افزایش قد و پیشگیری از بیماری های اسهالی و تنفسی آنها تأثیر چندانی ندارد.