به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گوشت بوقلمون می تواند بعنوان یک گوشت با کیفیت در سبد پروتئینی خانوار قرار بگیرد.

غفور عبداللّهی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  گفت: وقت آن رسیده است که پرورش بوقلمون حالت صنعتی به خود بگیرد چون راندمان و بازده اقتصادی بیشتری نسبت به پرورش سنتی و روستایی داشته و می تواند سهم زیادتری را در تأمین پروتئین انسانی مورد نیاز استان داشته باشد.

وی افزود: افزایش راندمان، بهبود نحوه ی پرورش صنعتی، استفاده ی بهینه از منابع غذایی، کاهش هزینه های پرورش و استفاده ی بهینه از منابع انرژی همگی محتاج اجرای پروژه های تحقیقاتی مختلف هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه با احتساب ۱۴۰ تن گوشت بوقلمون تولیدی در واحدهای صنعتی و ۲۰۰ تن در واحدهای بومی ۳۴۰ تن گوشت بوقلمون در استان استحصال می شود.

عبداللّهی با اشاره به افزایش تقاضای گوشت بوقلمون در بازار مصرف استانی ادامه داد: برنامه ریزی ها در سازمان بر محور بالا بردن تولید کمی و کیفی این محصول استوار و تعامل با تشکل های صنفی در این امر، در حال افزایش است.

وی یادآور شد: زمینه ی پرورش صنعتی گوشت بوقلمون در این استان فراهم است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پارسال بیش از ۲۰ هزار قطعه جوجه بوقلمون از طریق ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور (تاتار) در استان عرضه شد، اظهار کرد: پرورش بوقلمون، با توجه به زیرساخت های موجود در بخش تولید گوشت سفید در استان، باید حالت صنعتی به خود بگیرد، چون در صورت تحقق آن می تواند سهم بالاتری را در تأمین پروتئین انسانی مورد نیاز استان بر عهده داشته باشد و این امر، سلامت تغذیه را به نحو مؤثری بهبود می بخشد.

عبداللّهی گفت: در صورت افزایش سهم گوشت بوقلمون در پروتئین مصرفی، ضریب سلامت جامعه ارتقاء می یابد.

وی افزود: ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون واقع در تاتار شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی، در وسعت ۱۱۶ هکتاری، تنها مرکز تخصصی تحقیقات بوقلمون در کشور است و جهت ایجاد اشتغال با ترویج یافته های تحقیقاتی برای متقاضایان تولید این محصول در کشور و استان، به ویژه در قالب طرح توسعه ی بخش کشاورزی، قابلیت بسیار ویژه ای دارد.

« رضا ثقلینی» ، قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: ۵۰ هزار قطعه بوقلمون هر سال در استان پرورش می یابد.

وی با اشاره به ویژگی های گوشت بوقلمون، تصریح کرد: گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است، ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه ی سینه و ۳۵ درصد آن تیره و در ناحیه ی ران ها قرار دارد. هر یک از این گوشت ها از نظر طعم و مزه با هم متفاوتند.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: گوشت سینه و بال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن که اغلب در رانها یافت می شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری را دارد.

ثقلینی از کم بودن ضایعات گوشت بوقلمون گفت و اظهار کرد: افزایش حجم توده ی گوشت قسمت های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات کمتر نسبت به گوشت های مشابه ویژگی برجسته ی بوقلمون است.

وی خاطر نشان کرد: هر سال در مجموع ۵۰-۴۸ هزار قطعه بچه بوقلمون در استان توسط عشایر، ۱۲ هزار جوجه بوقلمون در ایستگاه تحقیقات بوقلمون تاتار و ۳۶ هزار قطع در واحدهای صنعتی و منطقه تولید می شود.

« کمال نیکسان» ، کارشناس مسئول بوقلمون و دیگر ماکیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با عنوان کردن میزان تخم تولیدی بوقلمون یادآور شد: سالانه از هر بوقلمون ماده ی بومی ۴۰ تخم حاصل می شود.

وی با معرفی مراکز پرورش بوقلمون در استان گفت: دو واحد صتعتی پرورش بوقلمون در میانه و مرند و ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون در خداآفرین در مجموع سه واحد تولید گوشت بوقلمون در آذربایجان شرقی استقرار یافته است.

کارشناس مسئول بوقلمون و دیگر ماکیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کم بودن ضایعات گوشت بوقلمون گفت و اظهار کرد: افزایش حجم توده ی گوشت قسمت های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات کمتر نسبت به گوشت های مشابه ویژگی برجسته بوقلمون است.

نیکسان ادامه داد: کارشناسان گوشت بوقلمون را به علت داشتن بافت ویژه، هنگام طبخ حجم خود را از دست نداده و به علت داشتن پروتئین زیاد، حداقل چربی اشباع شده، کمترین سطح کلسترول و نداشتن چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز، اهمیت بسیاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های آ، ب۱، ب۳، ب۶، ب۱۲ و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسیدآمینه تریپتوفان است.

بر اساس این گزارش، یکی از ویژگی های منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به دیگر گوشت های سفید، وجود ویتامین های ای و آ و نقش این گوشت در تقویت سیستم ایمنی بدن است که به ویژه در فصل سرما، مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه شده است.