به گزارش پارس ، محسن مهر علیزاده در گفت وگو بافارس با اشاره به پیروزی تیم ملی مقابل کره جنوبی و صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل اظهار داشت: من هم مثل همه مردم ایران از صعود تیم ملی به جام جهانی بسیار خوشحالم، برای سومین بار بعد از انقلاب اسلامی تیم ملی راهی جام جهانی می شود. یک بار در استرالیا در سال ۹۸ اتفاق افتاد و بعد از آن در سال ۸۴ و در همین ایام خرداد ماه بود که توانستیم بار دوم به جام جهانی صعود کنیم و الان هم مقتدرانه برای بار سوم به جام جهانی می رویم اگرچه سال ۲۰۰۶ مقتدرانه ترین صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی بود.

وی افزود: این بار هم صعود تیم ملی به جام جهانی با افتخارآفرینی ملی پوشان مسجل شد و خود من هم اگرچه به صعود تیم ملی به جام جهانی بسیار امیدوار بودم اما پاقدم مردم در انتخابات ریاست جمهوری که خلق حماسه سیاسی را در پی داشت بی تاثیر نمی دانم، به نوعی صعود به جام جهانی هدیه الهی محسوب می شود ولی با این حال در جریان بازی تیم ملی مقابل کره نگران بودم و در ذهنم بود شاید بازی مساوی شود و ماجراهای بعدی به وجود آید اما حالا بسیار خوشحالم و به مردم عزیز بابت این موفقیت تبریک می گویم. الان که با شما صحبت می کنم هنوز هم صدای شادی مردم به گوش می رسد، مردمی که نشان دادند از چه فرهنگ، شعور و بینش بالایی برخوردار هستند و چقدر به کشورشان علاقه دارند. به فوتبالیست های عزیزمان که این موفقیت را کسب کردند تبریک می گویم و از آنها تشکر می کنم که زمینه ساز این شادی مردم شدند. مردم ایران شایسته این موفقیت بودند و فوتبالیست های ارزشمند کشورمان قابل احترام هستند که این افتخارآفرینی را برای ملت ایران به وجود آوردند.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: مسئله تکنیکی، تاکتیکی و فنی یک طرف، مسائل روحی و روانی هم در موفقیت یک تیم بسیار حائز اهمیت است، در این روزها که یک جشن بزرگ به دلیل حضور گسترده مردم در انتخابات و موفقیتی که حاصل شد یک شادی را در جامعه ایجاد کرد همین خوشحالی و روحیه مضاعف به نوعی در فوتبال و بین بازیکنان تیم ملی سرایت کرد و ملی پوشان با روحیه بالا توانستند بازی قابل قبولی را مقابل کره انجام داده و باعث سربلندی ملت شوند.

مهرعلیزاده در خصوص اینکه آیا باید قرارداد کارلوس کی روش برای همراهی تیم ملی در جام جهانی تمدید شود، خاطرنشان کرد: بله، اتفاقاً هنگامی که بازی تیم ملی مقابل کره جنوبی را تماشا می کردم ناخودآگاه یاد سال ۸۴ و سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی افتادم و او را با کی روش مقایسه کردم، اسمش را می خواهید بگذارید کشف یا دقت در شناسایی بازیکنان با استعداد که برانکو داشت و کی روش هم دارد، قوچان نژاد در حالی گل پیروزی بخش ما مقابل کره جنوبی را به ثمر رساند و در بازی های گذشته برای تیم ملی مثمرثمر بود که تا پیش از این بازیکن سرشناسی محسوب نمی شد و کارلوس کی روش او را کشف کرد، اینکه سرمربی بتواند با توجه به تبحر و هوش بالای خود در شناسایی استعدادها، یک بازیکن را کشف بکند و با او ارتباط برقرار کرده و بازیکن هم به او اطمینان داشته باشد که هرچه سرمربی می گوید را در زمین اجرا کند باعث موفقیت تیم می شود.

وی افزود: در مقابل سرمربی هم اعتماد کامل به بازیکن در زمین داشته باشد و روی آن بازیکن حساب کند که خواسته های او را برآورده می کند و شناخت متقابلی بین سرمربی و بازیکن وجود داشته باشد، این خود باعث موفقیت تیم خواهد بود، این هم به تبحر سرمربی بستگی دارد، این شیوه در تمام دنیا رایج است.

وی افزود: تخصص یک بخشی از کار است، یک نفر در فوتبال تخصص دارد و به عنوان مربی کار می کند و ۱۱ نفر را به داخل زمین می فرستد اما اینکه از هر بازیکنی در چه پستی استفاده کند، آیا آن بازیکن از وظایفی که برعهده اش گذ اشته اند، برمی آید به تبحر مربی برمی گردد، من این موضوع را به دلیل مسئولیتی که در آن مقطع در سازمان تربیت بدنی داشتم از نزدیک از برانکو دیدم و حالا هم به رغم اینکه از دور اخبار را پیگیری می کنم متوجه شدم کارلوس کی روش هم از این تبحر برخوردار است.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید و احتمال تغییر وزیر ورزش و جوانان در آینده نزدیک گفت: امیدوارم در ادامه شرایطی در وزارت ورزش و جوانان پیش بیاید که این روحیه ای که هم اکنون است حفظ شود و از تجربیات گذشته استفاده شود، به طور نمونه در سال ۸۴ به طور مستقل و با عزت به جام جهانی صعود کردیم که در بین سه دوره ای که به جام جهانی صعود کرده ایم مقتدرانه ترین آن همان دوره بود و حتی ما یک بازی با ژاپن را به صورت تشریفاتی برگزار کردیم، همان تیم وقتی با تغییرات رئیس سازمان تربیت بدنی روبه رو شد، افرادی روی کار آمدند که با ورزش غریبه بودند و احساسی نسبت به این حوزه نداشتند، در اولین گام با مدیریت فوتبال چالش ایجاد کردند و باعث بر هم زدن اوضاع شدند و همان تیم وقتی به جام جهانی آلمان رفت موفقیتی را کسب نکرد، گرچه امیدوار نبودیم آن تیم بالا بیاید، اما نوع باخت ها و سرعت حذف شدن تناسبی با آن اقتداری که تیم ملی بود، نداشت.

مهرعلیزاده ادامه داد: حالا که این موفقیت را داریم در کنار تخصص و بازیکنان، بحث روحیه هم مهم است افرادی که در وزارت ورزش مسئولیت می گیرند باید این روحیات را حفظ و تقویت کنند تا جامعه ورزش به آنها اطمینان کنند. به طور نمونه در مسائل اقتصادی اگرچه برای بهبودی اوضاع نیاز به لوازم است اما گاه یک اصلاح یا یک تغییر می تواند کارساز باشد. مثلا بعد از اینکه بلافاصله بعد از انتخاب آقای حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد، قیمت ارز به میزان قابل توجهی کاهش یافت، در حالی که هیچ کار اقتصادی صورت نگرفت یا تولیدی ایجاد نشد، در ورزش هم باید ثبات را حفظ کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که موفقیت ها پایدار و مداوم شوند.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: یادم می آید هنگامی که آقای خاتمی از من خواستند مسئولیت ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده بگیریم از ایشان سؤال کردم توقع شان از من چیست؟ چرا رئیس سازمان تربیت بدنی را تغییر می دهید؟ ایشان می گفتند می خواهیم ساختار ورزش را تغییر بدهیم و نظام جامع ورزش را به وجود بیاوریم و تأکید ایشان این بود که بردها و باخت های مان اتفاقی است و این موضوع باید تثبیت شود، شما به طور مثال آلمان و برزیل را می بینید که در فوتبال همواره اول تا سوم جهان هستند، به یکباره پیش نمی آید که آلمان شانزدهم شود یا در مسابقاتی مانند جام جهانی و جام ملت ها زود حذف شود، شاید استثناهایی به وجود بیاید اما عملکرد آنها تثبیت شده است، فوتبال یا والیبال آلمان جایگاه های تثبیت شده ای دارند نه تنها آلمان بلکه هر کشوری در رشته های مختلف ورزشی جایگاه های تثبیت شده ای برای خودشان دارد.

وی افزود: ما هم در فوتبال آسیا همیشه باید جزو تیم های اول تا سوم باشیم، نباید پایین تر از این رتبه قرار بگیریم، در آسیا در هر دوره جام جهانی باید به این رقابت ها صعود کنیم، الان کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در هر دوره به جام جهانی صعود می کنند و وضعیت فوتبالشان تثبیت شده است. ان شاءا… در دولت آقای روحانی که دولت امیدها و آرزوهاست و مردم با هزاران شعف و امید با ایشان رای دادند این شرایط برای فوتبال و در کل ورزش کشور به وجود بیاید.

مهرعلیزاده در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک در تاریخ ۲۰ تیر ماه آن هم در شرایطی که هنوز دولت جدید کارش را شروع نکرده، گفت: من فکر می کنم این کار عملی نیست و حتماً بایستی وقتی دولت عوض شده وزیر ورزش مشخص شود و پس از آن مجمع انتخاباتی برگزار شود چراکه کمیته ملی المپیک باید همراه وزیر ورزش و جوانان باشد اما الان با انتخاب رئیس جدید کمیته ملی المپیک، ۴ سال ریاست او دقیقاً با چهار سال حضور وزیر ورزش و جوانان همراه خواهد بود، بنابراین آنها باید با یکدیگر همکاری متقابلی داشته باشند و برای اینکه مشکلی به وجود نیاید اعضای مجمع باید منتظر بمانند تا وزیر جدید انتخاب شود، غیر از این عمل شود مباحث دیگری مانند سیاسی شدن فضای ورزش به وجود می آید و ورزش بدترین ضربه را می خورد.

وی افزود: در وهله نخست باید حداقل بایستی ۴ ماه از انتخاب وزیر ورزش و جوانان بگذرد، در این مقطع ۴ ماهه وزیر معاونان خود را مشخص کند و سیاست هایش را مشخص کرده که با چه روشی کار خواهد کرد تا در نهایت روسای فدراسیون با انطباق روحی وزیر همکاری لازم را برای انتخاب رئیس کمیته ملی المپیک داشته باشند.

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که آیا او نیز جزو کاندیداهای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان دولت جدید است؟ و اینکه برخی از اهالی ورزش او را یکی از گزینه ها برای پست وزارت ورزش می نامند، گفت: اصولاً آقای روحانی فرد باهوش و با درایتی است و خوشبختانه این امکان را دارد تا بتواند از میان افرادی که پیش زمینه شناخته شده از کار مدیریتی آنها در دولت های آقایان هاشمی و خاتمی دارند، فرد لایقی را برای این پست انتخاب کند. قطعاً کسی هم در برابر خواسته ایشان مقاومت نخواهد کرد و افراد علاقمند هستند با ایشان همکاری کنند و دست ایشان برای انتخاب فرد اصلاح باز خواهد بود و قطعاً رئیس جمهور انتخاب موفقی را برای پست وزارت ورزش و جوانان خواهند داشت.