به گزارش پ ارس به نقل از فارس، مراسم معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم به همراه دیدار اهالی فرهنگ و هنر با وزیر ارشاد دقایقی پیش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در تالار وحدت برگزار شد.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بسیار خوشحالم که در این جمع فرهنگی و هنری حاضر شدم گفت: امیدوارم خدا توفیق داده و بخشی از دغدغه هایی که دوستان، هنرمندان و اهالی فرهنگ مطرح کردند در دولت بتوانیم مطرح کنیم تا شما با خیال راحت به کار مهمی که دارید بپردازید.

معاون اول رئیس جمهور ضمن بیان اینکه در این جمع سخن گفتن برای من دشوار است عنوان کرد: سابقه کار و تجربه ام در حوزه اقتصاد، اجرا و مدیریت است اما سخن گفتن در حوزه فرهنگ و هنر و در جمع فرهیختگان سخت است اما چند جمله ای عرض می کنم.

وی ادامه داد: با تجربه ای که دارم فکر می کنم در حوزه تخصصی صنعت، اقتصاد و مدیریت اجرایی کار کردم که با فرهنگ آمیخته است و فرهنگ جان مایه بوده و در همه بخش های کشور اثرگذار اصلی است از این رو وقتی وزیر صنعت، معدن، دولت اصلاحات بودم با همکاری آقای مسجد جامعی شورای فرهنگ و صنعت بنا نهاده شد چرا که فکر می کردیم این دو بخش تأثیرات جدی بر هم داشته باشد اما در دوران فراغت ۸ سال گذشته در روزهای به دور از سال اجرایی ماهنامه صنعت و توسعه را بنا نهادم که تا حدی در جریان دشواری این بخش قرار گیرم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه عمیقاً به آن اعتقاد دارم اینکه بدون درک درست از فرهنگ سخن از توسعه اقتصادی و صنعتی ناممکن است اما وقتی می توان به آن پرداخت که درک صحیحی از اثربخشی که فرهنگ در این حوزه ها می تواند داشته باشد به وجود آید.

این مقام مسئول در دولت یازدهم ضمن اشاره به گفتمان دولت تدبیر و امید افزود: گفتمانی که در دولت آقای روحانی به عنوان تدبیر و امید شکل گرفته دو مؤلفه دارد که با شاخص هایی چون عقلانیت، اعتدال، اخلاق، دوراندیشی قابل تعریف است این واژه ها و مشخصه ها مهمترین پارامترها یا شاخص هایی هستند که در دولت آقای روحانی باید به آن پرداخته شود، ما فکر می کنیم که ویژگی های اخلاق در این دوره باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور اخلاق مداری را مهمترین مؤلفه خواند و ادامه داد: اخلاق مداری مهمترین مؤلفه ای است که متأسفانه در مقاطعی در جامعه ایران به آن کم توجه شده است.

وی افزود: امید به آینده و دوراندیشی از مشخصات اصلی فرهنگ ایرانی و ایرانیان است، تصور می کنیم با این ویژگی ها دولت آقای روحانی یک دولت فرهنگی خواهد بود.

جهانگیری اضافه کرد: آقای دکتر روحانی با این دو ویژگی که برای دولت تدبیر و امید به کار برده اند به جای اینکه فرهنگ را دولتی کنند دولت را فرهنگی خواهند کرد و یک دولت فرهنگی به معنای واقعی مستقر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنا داریم در توسعه ملی به شکلی حرکت کنیم که فرهنگ، مدار اصلی توسعه باشد و صاحب منصبان فرهنگی در واقع مهمترین و اصلی ترین کسانی باشند که با هدایت آنها بتوان به توسعه فرهنگی پرداخت.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در دوران فعلی سخن از اقتدار و قدرت فرهنگی باید زد یادآور شد: شاید هیچ کجا به اندازه ایران از سابقه و تاریخ برخوردار نباشد و ما بتوانیم در فضای فعلی دنیا این بخش را به منصه ظهور گذاریم.

وی گفت: موضوع دیگر که در مقطع فعلی به شدت مورد نیاز است دیپلماسی فرهنگی است؛ در مقطعی هستیم که فشارهای ظالمانه ای بر ملت ایران وارد می شود تصور می کنیم با دیپلماسی فرهنگی و نقش آفرینی اصحاب فرهنگ بتوانیم بخش زیادی از این فشارها را برطرف کنیم البته شاید دولت در مقاطعی موفق نباشد اما اصحاب فرهنگ می توانند صدای ملت ایران را در جهان منتشر کنند و بگویند چه شرایط سختی بر این ملت تحمیل می شود.

معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه باید از سرمایه های کشور استفاده کرد افزود: با توجه به سرمایه های کشور چه فیزیکی، انسانی، اجتماعی و فرهنگی اما مهم این است این مجموعه سرمایه های مادی و معنوی بتواند در مرحله فعلی که کشور در تنگنا قرار گیرد مورد استفاده باشد تا با استفاده از این سرمایه ها از تنگناها عبور کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به دولت دکتر روحانی و اینکه ایشان در مقطع سختی قرار دارند گفت: دولت دکتر روحانی در مقطع سختی کار را پذیرفت و انتخابات ۲۴ خرداد که با آن شکوه خاص برگزار شد دارای پیام مهمی بود چرا که ملت ایران در مشکلات اقتصادی، معیشتی و بین المللی این احساس را کرده و حضوری باشکوه داشتند و مردم احساس کردند که باید حرف نویی بزنند؛ ملت کار بزرگی کرد در این کار یقیناً نقش فرهیختگان و اندیشمندان فرهنگ و هنر تعیین کننده بوده است و دکتر روحانی قدردان این نقش هستند از این امید حراست می کنیم.

وی افزود: با توجه به این شرایط در بخش فرهنگ و هنر سه سیاست عمده وجود دارد که به آنها اشاره می کنم؛ موضوع اول همکاری بین بخش فرهنگ و سایر بخش های کشور، موضوع دوم اقتصاد فرهنگ است که باید در این دوره رونق یابد اما موضوع سوم سهم و جایگاه فرهنگ ایران در جهان معاصر است که باید در تراز سابقه درخشان ملت ایران در دنیا عرضه شود.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: با چنین رویکردی دکتر روحانی به آقای جنتی و گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدند چرا که سابقه روشن آقای جنتی و چهره آشنای ایشان در کل کشور باعث شد آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شوند چرا که ایشان در تمام دستگاه های فرهنگی کشور فعالیت کرده است نهادهایی چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و…

معاون اول رئیس جمهور در خاتمه گفت: این سابقه کاری به علاوه سابقه علمی و اصالت خانوادگی فرصتی را در اختیارش قرار داد تا به کمک اصحاب فرهنگ و هنر از مشکلات بکاهد و راه توسعه و پیشرفت را هموار کند امیدواریم حمایت جدی که امروز شاهد بودیم در آینده نیز ادامه داشته باشد البته دولت کمک می کند تا مشکلات برطرف شود.