به گزارش پارس به نقل از کیهان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس جمهور با بیان اینکه" بعد از پیروزی ملت در انتخابات ۲۴ خردادماه دو وظیفه اساسی بر دوش من قرار گرفت" ، گفت: وظیفه اول، تهیه خط مشی و برنامه کلی دولت تدبیر و امید بوده است و به همین دلیل کمیته ها و کارگروه هایی را برای بررسی شرایط کشور، شرایط منطقه و جهان در حدی که به مسائل داخلی مربوط بود تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد؛ همان برنامه ای که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم.
وی در ادامه نشست خبری خود افزود: وظیفه دوم من تعیین تیم های اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی صلاح برای عضویت در کابینه دولت بود. برای این کار تمام افراد شناخته شده را که می توانستند در کابینه قرار بگیرند، با کمک صاحبنظران، نمایندگان مجلس، متخصصان، انجمن ها و دانشگاه ها و تمام نظراتی را که از طریق ایمیل، فکس، نامه یا پیام های مختلف به این کمیته می رسید مورد بررسی قرار می دادند.
اولین دستور دولت موضوع یارانه است
رئیس جمهور در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر این که اولویت دولت درعرصه اقتصاد چیست و آیا پرداخت مستقیم یارانه ها به شیوه فعلی ادامه می یابد؟ توضیح داد: مسلما موضوعات اقتصادی جزو اولویت های دولت خواهد بود و به دلیل مشکلات مردم و خواست مردم تیم اقتصادی هماهنگی تعیین شده است.
وی با اشاره به این که دولت در اولین دستور جلسه خود یعنی روز چهارشنبه موضوع یارانه را در دستور کار قرار خواهد داد، افزود: یارانه به همان مقدار که تا کنون پرداخت شده است، ادامه می یابد و باتوجه به شرایط اقتصادی اقدامات مقتضی دیگر انجام می شود.
رفتار دوگانه آمریکا
در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگار NBC این پرسش را مطرح کرد که کاخ سفید اعلام کرده آمادگی دارد به صورت جدی وارد گفت وگو با ایران شود، شما چقدر به گفت وگو و مذاکره با آمریکا اهمیت می دهید؟
روحانی در پاسخ به این پرسش، با بیان اینکه" رای مردم ایران در حماسه ۲۴ خرداد یک اقدام بسیار جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و مناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است" ، اظهار کرد: بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر این است که برخی مسئولان آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران ندارند. رفتارهای متناقض و پیام های ناهمسو در گفتار و عمل مسئولان آمریکا دیده می شود.
ازحقوق هسته ای کوتاه نمی آییم
روحانی در پاسخ به سؤالی که" وجه ممیزه دولت شما با دولت های پیشین در زمینه پرونده هسته ای چیست؟ " ، گفت: برنامه صلح آمیز هسته یی ایران یک موضوع ملی و فراجناحی است. در این زمینه اصولی که وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته ای ایران بر اساس مقررات بین المللی مورد تاکید این دولت است و ما از حق مردم کوتاه نمی آییم اما اهل تعامل و گفت وگو هستیم و این آمادگی را داریم که با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف هایمان وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم.
رئیس جمهور با بیان اینکه" اگر طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد، نگرانی های دو طرف از طریق گفت وگو در زمانی نه چندان بلند رفع می شود" ، تصریح کرد: درخواست های فراقانونی یا غیرمعقول و تاریخ مصرف گذشته راه به جایی نمی برد. باید با واقع بینی با مساله برخورد کنیم، باید سرلوحه کار، گفت وگو و نه تهدید باشد. اگر کسی تصور کند از طریق تهدید می تواند خواسته های خود را به ملت ایران تحمیل کند دچار خطای عمیقی شده است.
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر این که با توجه به تحریم های جدید ایالات متحده تا چه اندازه به مذاکرات با غرب در رابطه با برنامه های هسته ای امیدوار هستید؟ گفت: بیانیه های کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می کنیم، همسویی ندارد. البته من در کل به آینده مذاکرات بدبین نیستم و فکر نمی کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد.
روحانی افزود: نمی گویم بین کنگره و دولت آمریکا، تقسیم کار پنهانی صورت گرفته است یا نه، اما آنچه که برای ما ملاک است سیاست عملی آمریکاست، چون در صورتی که آمریکا با حسن نیت براساس احترام متقابل از موضع برابر و بدون دستورکار پنهانی برخورد کند، راه برای تعامل بازخواهد بود.
۱۰۰روز اول
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات دولت در ۱۰۰روز اول با اشاره به اینکه در طول ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت قرار است همکاران وی گزارشی واقعی از وضعیت کشور بویژه اقتصادی تهیه کرده و برای مردم بیان کنند، اظهار کرد: البته در ظرف این ۱۰۰ روز فقط بحث تهیه گزارش و ارائه آن نخواهد بود، بلکه برنامه هایی تدوین می شود و اجرا خواهد شد.
سفر به نیویورک در دست بررسی است
روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار سی بی اس مبنی بر این که آیا شما در مجمع عمومی سازمان ملل با اوباما ملاقات می کنید و آیا دورنمایی از مذاکرات مستقیم بین دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: سفر من به نیویورک در دست بررسی است و من هنوز تصمیمی برای سفر نگرفته ام. این سفر ممکن است انجام شود یا نشود.
وی همچنین افزود: منافع ملی و احقاق حقوق مردم برای من مهم است و سایر مسائل، مسائل فرعی است. ما باید حسن نیت در مسئولان آمریکا و احترام متقابل را ببینیم و احساس کنیم که نگرانی های مشترکی بین دو کشور وجود دارد و دستور کارهای چندگانه ای در داخل آمریکا وجود نداشته باشد. ما باید اصل را درست کنیم، زیرا سایر مسائل، مسائل فرعی است.
هدف تحریم ها
فشار بر زندگی مردم است
حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبر پرس تی وی مبنی بر اینکه" دولت اقدام عملی به جز مذاکره برای مقابله با تحریم ها و تحقق شعار تغییر دارد؟ " ، گفت: اینکه گفته می شود با تحریم ها جلوی فعالیت هسته ای و موشکی ایران گرفته می شود، کاملا بی اساس است و خودشان هم می دانند چون وقتی ما امروز برای خرید مایحتاج عمومی مردم حتی گندم و نقل و انتقال مالی با مشکلات فراوان مواجه هستیم و بهتر از همه خودشان این را می دانند اما به کشورهای مختلف برای نقل و انتقال فشار می آورند، معلوم است هدف این تحریم نه برنامه هسته ای و نه برنامه موشکی نیست بلکه فشار بر زندگی مردم است؛ البته مردم ما ثابت کرده اند که در برابر فشار خارجی می ایستند، ایستادگی می کنند و ایستادگی خواهند کرد.
معیار برای انتخاب کابینه
در ادامه نشست خبری خبرنگار ی پرسید از زمانی که شما کابینه را معرفی کردید از سوی برخی از رسانه ها و جریانات انتقاداتی در ارتباط با کابینه مطرح شد، از جمله این که برخی از افراد در کابینه وجود دارند که به اعتقاد منتقدین با عوامل فتنه ۸۸ مرزبندی شفافی ندارند و آن را مغایر با اعتدال می دانند، برخی نیز معتقدند که در تعیین کابینه فشارهایی به شما وارد شده و شما بر اساس فشارها و رو در بایستی برخی از افراد را انتخاب کردید و از طرف دیگر سهم زنان نیز نادیده گرفته شده است که حسن روحانی در پاسخ گفت: معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی افراد، شرایط کشور، نیاز کشور به افراد باتجربه و باسابقه است و ما احساس کردیم که زمان نداریم برای این که بار دیگر بخواهیم خطا کنیم و باید افرادی در کابینه حضور داشته باشند که دارای تجربه و تخصص کافی باشند و در گذشته نیز عملکرد خوبی از خود ارائه کرده باشند.
روحانی با اشاره به برخی از شایعات در مورد کابینه، تصریح کرد: به مردم به صراحت می گویم، شایعاتی که در بیرون در مورد کابینه مطرح می شود درست نیست، واقعیت نیست؛ چرا که دولت شرکت سهامی نیست که بگوییم سهم این جناح و آن جناح چقدر است.
رئیس جمهور اظهار کرد: اتهاماتی که در گوشه و کنار نسبت به برخی از افراد معرفی شده در کابینه می زنند، درست نیست، غیراخلاقی است، البته ممکن است در مجلس نیز مطرح شود، من در آنجا پاسخ می دهم، از تمام وزرا با قاطعیت دفاع می کنم، آنها را قبول دارم و از تک تک آنها دفاع می کنم.
وی افزود: هیچ کس در انتخاب اعضای کابینه به من فشار نیاورد بخصوص کسانی که در انتخابات در کنار من و همصدای من بودند.