به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: دولت اسرائیل باید حقوق مردم و ساکنان روستاهای این منطقه را بشناسد و اجازه دهد آن ها از خانه مناسب و خدمات عمومی بهره مند شوند.

وی در ادامه یادآور شد که مردم این روستاها مدعی این زمین ها هستند و اسرائیل باید این حق آنها را به رسمیت بشناسد.

کنست - پارلمان رژیم صهیونیستی - در ۲۴ ژوئن در ابتدا این لایحه را مورد تایید قرار داد.

این لایحه که « براور» نام دارد به این رژیم اجازه می دهد که ده ها هزار تن از ساکنان صحرای النقب، واقع در جنوب اراضی اشغالی را از خانه هایشان اخراج کند. این لایحه قرار است تا پایان ژوئیه باز هم مورد بررسی قرار گیرد.

خانم پیلای ابراز تاسف کرد که اسرائیل قانونی را تصویب می کند که قصد دارد بی خانمان کردن افراد را موجه بشمارد؛ در حالی که مردم این منطقه صاحب این سرزمین هستند و ماندن در خانه هایشان حق آن هاست.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، کمیسیونر عالی حقوق بشر همچنین بیان کرد: اگر این لایحه تبدیل به قانون شود، مسیر تخریب منازل مردم منطقه و در نتیجه بی خانمان شدن آن ها را هموار خواهد کرد؛ در حالی که هیچ توجهی به حق آنها مبنی بر تملک زمین هایشان نشده و به بهانه پیشرفت، فرهنگ های سنتی و زندگی اجتماعی آن ها نابود شده است.

وی متذکر شد که در سال ۲۰۰۸ دولت اسرائیل کمیسیونی تشکل داد که تایید می کرد مردم صحرای النقب صاحبان و ساکنان قانونی زمین هایشان هستند، اما علی رغم ادعای برقراری دموکراسی، حقوق مسلم آن ها همواره پایمال شده است.

پیلای در سخنانش عملکرد نژادپرستانه اسرائیل علیه ساکنان عرب این منطقه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و از مقامات رژیم صهیونیستی خواست تا این لایحه را به گونه ای مورد بازبینی قرار دهند که حقوق مردم صحرای النقب کاملا درنظر گرفته شود.

سازمان عفو بین الملل به تازگی گزارشی منتشر و در آن اعلام کرد که ۳۵ روستای این صحرا در طول سه سال گذشته بیش از ۵۰ بار هدف تخریب قرار گرفته و هر بار ساکنان سعی کرده اند خانه های خود را دوباره بنا کنند.

اخیرا نیز نیروهای رژیم صهیونیستی طی یک عملیات تخریب ۱۵ خانه را هدف قرار دادند که موجب بی خانمان شدن ۲۲ خانواده شد. این حادثه واکنش های زیادی را در اراضی اشغالی در پی داشت.

مقامات رژیم صهیونیستی هرگونه ساخت و ساز را در روستاهای فلسطینی این منطقه غیرقانونی می دانند و ۷۰ هزار سکنه این روستاها از سرویس های خدماتی اولیه همچون آب و برق محروم اند.

این سازمان نیز در گزارش خود اخراج اجباری ده هزار تن از اعراب ساکن این صحرا را نژادپرستانه دانست و اعلام کرد این کار خلاف تعهدات بین المللی اسرائیل بوده و تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست.