به گزارش پارس ، حجت الاسلام والمسلمین محسن دعاگو در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه" اعتدال گرایی یک طرح تمام عیار برای نجات ایران اسلامی است" ، درباره این گفتمان و ویژگی های آن گفت: گفتمان اعتدال، گفتمان خردورزی، منطق گرایی و اتکای سنجیده و معرفت پایه به آیین مدنی، احکام و مقررات دینی است.

وی افزود: اسلام آیین اعتدال گرایی و نظام آفرینش در همه ابعاد جمادی، نباتی، حیوانی و انسانی مبتنی بر عدالت است. در ساختار وجود انسان همه عناصر و ترکیب ها بر مبنای اعتدال سلامتی را تامین می کند و به وضعیت طبیعی سامان می دهد.

امام جمعه شمیرانات با بیان اینکه" در گفتمان اعتدال، افراط و تفریط، تندروی و کندروی جایی ندارد" ، افزود: احزاب و گروه های سیاسی تندرو و یا کندرو غیرطبیعی شناخته می شوند و نمی توانند در مناسبات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاعاتی و امنیتی نقش مثبت و مناسب ایفا کنند. طرح گفتمان اعتدال، نماد شفاف اعلام پرچمداری دین گرایی، قانون گرایی، حق معیاری، آرامش آفرینی و مبارزه با تندروی، کندروی، بحران سازی و تنش زایی در حوزه های ملی و منطقه ای است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه یادآور شد: از آغاز بعثت نبی گرامی اسلام (ص) تاکنون همه جنگ ها، درگیری ها و کم و کاستی ها برآمده از تندروی ها و کندروی ها در حوزه دین باوری، دینداری و ارزش گذاری به حقوق اساسی در جوامع انسانی بوده است. تندوری ها در قالب طاغوت، سلاطین جور، فاسقان، ظالمان و جابران خودنمایی کردند، جنگ های صدر اسلام را سازماندهی کردند و تندروان موسوم به خوارج، نهروان را در مقابل حضرت علی (ع) قرار دادند و تبار فکریشان، نبرد با امامان معصوم و جریان ولایت علوی در تاریخ اسلام را شکل دادند. شهادت امام حسن مجتبی (ع) ، سیدالشهدا و همراهان ایشان و همه حریم و حرمت شکنی ها و قدرت طلبی ها در بستر توهین، تهمت، دروغ سازی و دروغ پرادزی ها از همین بستر شیطانی و از همین جایگاه آلوده به بزرگ ترین مفاسد اخلاقی است.

وی ادامه داد: تبار فکری استکبار و ارتجاع عرب در قالب استکبار و ارتجاع غرب، جبهه شیطانی تندروی و ارزش سوزی را در جوامع اسلامی سازماندهی و مدیریت می کند و در قالب طالبان و القاعده و در پوشش بهار عربی، انقلاب های اسلامی و مردمی مسلمانان را با نفوذها، طرح و برنامه های ضدفرهنگی و ضدانسانی می آلایند.

امام جمعه شمیرانات افزود: جریان تندروی در ایران اسلامی، چهره دین، نظام دینی و شخصیت های دینی و ملی را در اندیشه ایرانیان و جهانیان در پشت ابرهای سیاه ابهامات و شبهات جاهلانه مخفی کرد. تندروها به نام دین و حمایت از دینداری و ولایت مداری، حریم و حرمت ها را شکستند و به دین خدا، ارزش ها، شخصیت های دینی و ارزشی و ولایت مظلوم فقیه رحم نکردند. امروز هیچ ضرورتی برتر از اعتدال گرایی در همه حوزه های دینی و ملی وجود ندارد و نجات کشور در همه زمینه ها را باید به خردورزی، کارآیی و اعتدال گرایی متصل ساخت. اعتدال گرایی یک جریان فراجناحی، یک منطق دینی، یک ضرورت ملی و یک طرح تمام عیار برای نجات ایران اسلامی است.

دعاگو در پاسخ به این پرسش که" آیا تشکیل کابینه فراجناحی در کشور امکان پذیر است و در صورت تشکیل، باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ " ، گفت: تشکیل کابینه فراجناحی از همه شایستگان وفادار به میثاق های دینی و ملی یک ضرورت قطعی است. کابینه واقعا فراجناحی و متکی به همه توانایی ها و امکانات ملی و بکارگیری امکانات حقیقی و واقعی ملت، در جهت رشد و توسعه همه جانبه ایران اسلامی خواهد بود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: دولت واقعا فراجناحی بزرگترین سرمایه ملی را که نیروی انسانی مستعد و آماده برای نقش آفرینی در رشد و شکوفایی است برای پیشبرد آرمان های دینی و ملی در ایران و جامعه جهانی به کار می گیرد و آرامش، آسایش و امنیت ملی را در ابعاد داخلی و بین المللی تامین می کند، تعارض های داخلی را به تفاهم ها، توافق ها و تعامل های ارزشمند در چارچوب منافع و مصالح ملی تبدیل می کند و از طرف دیگر امید، نشاط، همدلی، همگرایی و وحدت دینی و ملی را در افقی مطلوب و شایسته سازماندهی می کند.

وی درباره اهمیت مدیریت مطالبات مطرح شده از سوی مردم از رییس جمهور منتخب، گفت: مطالبات حقیقی ملت از دولت، اجرای قانون اساسی و پیشبرد امور و شئون مختلف نظام جمهوری اسلامی در چارچوب قوانین، مقررات رسمی و منافع و مصالح ملی است. وعده های قانونی رییس جمهور منتخب در تبلیغات انتخاباتی باید در قالب طرح و برنامه های قانونمند و قابل اجرا به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود و پس از تایید، در شورای نگهبان قانون اساسی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرایی شود. برای تحقق وعده هایی که هم اکنون جزو مطالبات مردمی است، باید از همه توان، امکان، اعتبار و سرمایه های ملی در بعد نیروی انسانی و امکانات فیزیکی بهره گیری شود و با تدبیر دولت یازدهم، امید، اعتماد و نشاط در بین اقشار ملت افزایش و گسترش پیدا کند.

دعاگو در مورد جایگاه دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در فضای آینده سیاسی کشور نیز اظهار کرد: اصلاح طلبی و اصولگرایی دو شاخصه و ویژگی اسلامی است. اصلاح طلبان حقیقی قطعاً اصولگرا هستند و اصولگرایان واقعی نیز حقیقتاً اصلاح طلبند. در فضای اعتدال گرایی و دولت قانون مدار فراجناحی، زمینه فعالیت قانونمند سیاسی، رشد و شکوفایی برای همه تشکل ها و جناح های وفادار به جمهوری اسلامی و قانون اساسی فراهم می شود.

امام جمعه شمیرانات با تاکید بر اینکه" رییس جمهور منتخب به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست" ، گفت: از مشخصات مورد انتظار درباره ایشان، اعتدال گرایی، اصولگرایی و اصلاح طلبی حقیقی است و باید در شأن و جایگاه رییس جمهور ملت، کشور و خدمتگزار همه اقشار با شایستگی تمام بدرخشد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه این گفت وگو درباره آینده این تشکل روحانی و حضور مجدد افرادی چون هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، امامی کاشانی و حسن روحانی در جلسات این تشکل، خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور منتخب، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری و امامی کاشانی از اعضای رسمی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هستند. جامعه روحانیت مبارز از حضور آنها در جلسات و نقش آفرینی در پیشبرد طرح و برنامه های جامعه استقبال می کند.

دعاگو در پایان با تاکید بر اینکه" جامعه روحانیت مبارز در اندیشه سهم خواهی از هیچ رییس جمهوری نبوده، نیست و نخواهد بود" ، تصریح کرد: این تشکل توفیق همه مسئولان نظام را در پیشبرد آرمان های جمهوری اسلامی ایران، افزایش عزت، اعتبار و اقتدار ملی از آفریدگار هستی طلب می کند، ملی و فراجناحی می اندیشد و هیچ دغدغه ای جز دغدغه اسلام، نظام، ملت و کشور ندارد.