به گزارش پارس به نقل از فارس، فردی که او را تئوریسین اصلاحات می خوانند هم سابقه کار اطلاعاتی جدی دارد، هم روزنامه نگاری و هم نظریه پردازی.

سعید حجاریان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸به عنوان یکی از متهمان فتنه در دادگاه محاکمه شد.

حجاریان این روزها و با شروع دولت روحانی بیشتر رسانه ای می شود و با مصاحبه های خود سعی دارد اندیشه اش را برای طرفدارانش مطرح کند.

در ادامه گزیده ای از مصاحبه وی با ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق را می خوانید:

*تشکیل گروه های « خودسر» در ایران به سال های قبل از انقلاب باز می گردد. افرادی مانند شعبان بی مخ، ملکه اعتضادی، برادران رشیدیان که در کودتای ۲۸مرداد سال ۳۲ نیز فعال بودند، برای اقدامات « خودسر» انه دم دست شاه بودند. حتی احزابی مانند کبود و گروه سوسکا برای عملیات دارای گروه ضربت بودند.

*پس از انقلاب به دلیل ضعف دولت مرکزی، تقریبا همه گروه ها دارای جریانات « خودسر» بودند. مثلا شهید محمد منتظری گروهی داشت به نام « ساتجا» که برای چندروز فرودگاه مهرآباد را بستند و عده ای را از آنجا برای مبارزه با اسراییل به فلسطین اعزام کردند. یا خیلی از کمیته های انقلاب تابع کمیته مرکزی نبودند و به صورت « خودسر» دست به اقداماتی می زدند و مدت ها طول کشید تا آنها خلع سلاح شوند.

*گروه های « خودسر» در اوایل انقلاب در برخی جاها ریشه داشتند. به عنوان مثال دارودسته ماشاالله قصاب در اوایل انقلاب از این گروه ها محسوب می شدند. [این گروه ها] به نوعی به کمیته ها وابستگی داشتند، اما پس از مدتی آقای مهدوی کنی تمام این افراد را خلع سلاح کرد.

*گروه های فشار معمولا آلت دست برخی گروه ها و جریان ها برای رسیدن به اهدافشان هستند [و] معمولا اعضای این گروه ها افراد بی مایه، بدون تفکر، بدون هویت و در یک کلام وسیله برخی جریان ها برای رسیدن به هدف هستند.

*شکل گیری گروه های « خودسر» نتیجه ضعف دولت مرکزی است. ببینید زمانی که در کشور نیروهای رسمی (Formal) ضعیف می شوند، نیروهای غیررسمی (Informal) به وجود می آیند. همین موضوع را می توانیم در اقتصاد هم ببینیم که اصطلاحا به آن بازار سیاه گفته می شود. در واقع این بخش « خودسر» در سیاست، بازار سیاه سیاسی محسوب می شود. البته باید توجه داشت که ممکن است دولت هم قوی باشد اما به خاطر برخی ملاحظات، خود راسا اقدام به تشکیل گروه های « خودسر» بکنند. مثلا دولتی نمی خواهد که مسوولیت برخی اعمال را قبول کند، چون از عواقب بین المللی آن اقدام می ترسد یا نمی تواند پاسخگوی قربانیان باشد، بنابراین آن را به گروه های « خودسر» محول می کند.

* [در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم برخورد جدی با آنها هم به دلیل حمایت عاملان تشکیل دهنده همین گروه هاست؟ ] بله، خودشان درست می کنند و در صورتی که مشکلی برای آدم هایشان به وجود بیاید، از آنها حمایت می کنند.

*من با این موضوع موافق نیستم که گروه های فشار کم شده اند یا از بین رفته اند. بلکه به اعتقاد من نیازی به فعالیت آنها احساس نمی شود.

* [با اشاره به موضوع ترور] معتقدم سعید عسگر در جریان ترور من کاره ای نبود. عسگر تنها ماشه بود. آنهایی که ماشه را کشیدند مهم هستند

* آنهایی که من را ترور کردند افراد بی تجربه ای بودند.

*۱۵سال زندان برایش [سعید عسگر] در نظر گرفته شد، اما بعد از یک سال آزادش کردند. جالب اینجاست که ترور من حتی برای عسگر و همدستش پیشینه کیفری هم به حساب نیامد.

*ترور من دقیقا به دلیل پیگیری های من در پرونده گروه های « خودسر» در موضوع قتل های زنجیره ای بود. من در سال ۷۷ روزنامه « صبح امروز» را منتشر کردم که نقش مهمی در افشای قتل های زنجیره ای داشت و فکر می کنم که کاملا نتیجه بخش هم بود.

*آقای یونسی در جلسه ای که اصلاح طلبان و مخالفان اصلاحات در آن جلسه حضور داشتند به من گفت می خواهند شما و آقای نوری را بزنند. ایشان در جریان بود که چنین اتفاقی می افتد.

*ترور من ربطی به وزارت اطلاعات نداشت. ضمن اینکه قبل از وقوع ترور، آقای یونسی در جلسه ای که اصلاح طلبان و مخالفان اصلاحات در آن جلسه حضور داشتند به من گفت می خواهند شما و آقای نوری را بزنند. ایشان در جریان بود که چنین اتفاقی می افتد. اما اینکه ترور من به ایشان مربوط شود، خیر، اینطور نبود.

*من هنوز با این موضوع [ترور] کنار نیامده ام، مثل خیلی موضوعات دیگر که نمی توانم با آنها کنار بیایم؛ من کار خودم را انجام می دهم، زیرا نمی خواهم به مسببان ترور در رسیدن به نتیجه ای که در پی آن بوده اند، کمک کنم.