به گزارش پارس نیوز، «عبدالله ناصری»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته است: یکی ناپسندترین اعمالی که در نظام مدیریتی اتفاق می‌افتد، خویشاوندسالاری است .به‌ویژه آن‌که اکنون در عصر مدرنیته، اساسا خویشاوندسالاری امری ضد توسعه تلقی می‌شود. بیش ۷۰ درصد جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند که تحصیلات بالایی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلفی به‌کار گرفته شوند. در این شرایط انتصاب فرزند وزیری به عنوان «مشاور جوان وزیر اقتصاد» که از سوی آقای دژپسند، وزیر اقتصاد صورت گرفته، با حاشیه‌هایی همراه شد. گویی وزیر اقتصاد از میان شاگردان و یا سایر جوانان اقتصاد خوانده، به غیر از فرزند وزیر کشور هیچ گزینه‌ای را نیافته است! 

او همچنین می‌افزاید: از آن جایی که در انتخاب معاونان و مشاوران وزرا، با رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد، بعید است برخی انتصاب‌ها بدون رضایت دولت یا آقای روحانی انجام گرفته باشد. اکنون در نظام مدیریتی کشور یک خویشاوندسالاری هم شکل گرفته است. همین ژن‌های خوبی که به راحتی وارد پست‌های مدیریتی می‌شوند، در آینده‌ای نه چندان دور، کشور را با مشکل مواجه می‌کنند.

*رسوایی انتصاب فرزند وزیر کشور (که چندی قبل گفته بود ۳ فوق لیسانس بیکار در خانه دارم!) بعنوان مشاور وزیر اقتصاد؛ به حدی بوده است که حتی اعتراض ژن‌های خوب اصلاح‌طلبی که به شهرداری تهران راه یافته‌اند را نیز برانگیخته است.

در عین حال حال بایستی این نکته را متذکر شد که انتصاب فرزند دولتمردان در مناصب دولتی به شرط نخبگی این افراد، کار غلطی نیست. 

یعنی بایستی ثابت شود که در صورت نبود این فرد در این سمت، پیشرفت‌های سریع‌تری حاصل نمی‌آید و یا ایراداتی شکل می‌گیرد.

در غیر این حالت، خانواده یک مدیر ارشد دولتی، به حدّ ضرور در تنعّم و برخوردار از مواهب دولتی هستند و فرزندان این خانواده‌ها نبایستی به حضور در مشاغل دولتی بیاندیشند.

چه اینکه این اقدام آنها از آنجا که خواه‌ناخواه با رانت پدر یا مادر انجام می‌شود، چیزی جز ویژه‌خواری، رانت‌خواری و ضایع کردن حق دیگران نیست.

در اینجا یک نکته لازم به توضیح است و آن اینکه بایداز آقای ناصری خواست که بعنوان یک حامی ستادی روحانی توضیح دهد که در ایام دولت یازدهم و مثلا هنگامی که یک فرماندار رئیس‌جمهور روحانی توضیح می‌داد که باید «شیشلیک» بخورد تا بتواند مدیریت کند! کجا بوده و چرا در آن روزگار از طرح چنین سخنان انتقادی به دور بوده است؟ 

تحلیلگران می‌گویند انتقادات بجا و نابجایی که این روزها از جانب اصلاح‌طلبان روانه دولت شده است صرفاً کارکردی در راستای پروژه «عبور از روحانی» دارد و می‌خواهد چپ‌ها را از مسئولیت در قبال وضع موجود برهاند.