به گزارش پارس نیوز، حسن روحانی پس از وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و التهابات اخیر بازار ارز در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارشد دولت دستوراتی را به عنوان رئیس دولت به تمامی وزرا از جمله وزرای اقتصادی و مسئولین پولی و بانکی ارائه کرد.
او از قوای دیگر برای اجرای درست برنامه‌های دولت همراهی طلبید، بخش خصوصی و دانش‌بنیان را به همکاری فراخواند و از مردم نیز خواست تا همدلی خود از مسئولین را دریغ نکنند تا کشور از شرایط فعلی گذر کند. قطعا مردم برای همراهی بیش‌تر با دولت و سایر قوا به میزان اجرایی شدن دستورات رئیس جمهور در بین مسئولین توجه ویژه خواهند کرد.
امروز شنبه 10 تیر، چهار روز از دستورات ذکر شده رئیس جمهور که برخی از آن ها مخاطبان خاص داشت و برخی به صورت عام کلیه مسئولین را در بر می‌گرفت، گذشته است؛ بار دیگر آن‌ها را مرور می‌کنیم:

1- باید به دنیا نشان دهیم که سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم اما استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، جمهوریت و اسلامیت نظام و دین و فرهنگ خود را معامله نمی‌کنیم.

2- باید به فکر مشاورین و کارشناسان جدید باشیم و از افکار همه استفاده کنیم.

3- باید وزیر، معاون وزیر و مدیر کل احساس کند و در عمل نیز نشان دهد که شرایط امروز با قبل متفاوت است و اگر مردم باید صرفه‌جویی کنند، دولت باید این کار را آغاز کند.

3- روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی می‌خواهم که آیین‌نامه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تدوین کنند.

4- باید مسئولان و دولتمردان برنامه‌های خود را برای مردم توضیح دهند.

5- باید وزارت کار با همه قدرت به صحنه بیاید و اشتغال ایجاد کند.

6- باید وزرای کار و مسکن عملکرد خود در زمینه اشتغالزایی را گزارش دهند.

7- باید همه دستگاه‌ها زمین‌هایی که مورد نیازش نیست را در اختیار وزارت مسکن قرار دهد؛ این یک الزام است.

8- باید سازمان برنامه و بودجه ‌، وزرای اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت به میدان بیایند.

9- باید تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند اوراق منتشر کنند، به میدان بیایند و اموال خود را در اختیار مردم بگذارند.

10- باید ارز برای واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی از خارج را با قیمت ارز رسمی تخصیص دهیم.

11- باید از بالا بردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم؛ مطالبات مردم را در سخنان تبلیغاتی بالا نبریم.  

12- باید استانداران و مسئولان دولتی حقایق را به مردم بازگو کنند.

13- از قوه قضائیه خواسته‌ام که از فضای کسب و کار حمایت کند.

14- در جلسه سران سه قوه هرچه لازم باشد را دنبال خواهیم کرد.

15- باید توقعات را پایین‌ آورده و تولید را افزایش دهیم. همه باید به تولید داخلی کمک کنیم .

16-باید  با فقر در کشور مبارزه کنیم. نباید اجازه دهیم افرادی که درآمدشان کم است،‌ دچار مشکل شوند و باید از اقشاری که در فشار هستند، حمایت کنیم.

17- تنظیم بازار در شرایط کنونی، وظیفه بزرگ بر دوش مسئولان است.

18 - باید تلاش کنیم تا قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود و این اولین وظیفه دولتی‌هاست تا قیمت محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را به طور دقیق مورد نظارت قرار دهند تا اجناس گران عرضه نشود.

19- باید بخش خصوصی در مبارزه با فشارها و تحریم‌های آمریکا به کمک دولت بیاید تا با راه‌حل‌های جدید نیازمندی‌های کشور و مردم را تأمین کنیم.

20- باید همه وزرایی که در زمینه تولید، واردات و صادرات نقش دارند، از بخش خصوصی مشورت و راه‌حل بگیرند.

21- باید خدمات در دستگاه‌های دولتی بویژه آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان افزایش پیدا کند. باید خدمات را تسهیل و ارزان‌تر کنیم.

22- باید دستگاه‌های دولتی نسبت به برنامه‌ها و خدمات خود با مردم صحبت کنند و از همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان و کسانی که مرجعیت اجتماعی آنها مشورت بخواهند، اما نباید به دنبال حاشیه‌ها و پاسخگویی به برخی رفتارها در فضای مجازی باشیم.

23- باید وزیر صنعت ، معدن و تجارت صریحا به مردم بگوید که چه اقلام  و جنس‌هایی به کشور به وفور وارد می‌شود و قیمت آنها تغییر نخواهد کرد ؛اگر این اقدام نیاز به ارز دارد ما تحت هر شرایطی آن را تأمین خواهیم کرد.

24- باید بانک مرکزی به مردم توضیح دهد که برای چه کارهایی ارز رسمی و به چه میزان پرداخت شده است.

25- باید از فضای مجازی استفاده کرد و به مردم بگوییم در این پنجاه و یک روز، به چه کسی و به چه قیمتی و برای چه جنسی ارز دادیم.

26- نباید در برابر فشارهای خارجی عصبانی شده، عجله کرده و سست شویم.

27- باید قاطع و محکم ایستادگی کنیم ؛ شک ندارم که اگر همه با هم باشیم و با تدبیر عمل کنیم، از مشکلات عبور خواهیم کرد.

28- باید شرکت‌های دانش‌بنیان  امروز احساس وظیفه سنگینی بکنند ؛همه باید به صحنه بیاییم تا بتوانیم با  فشار دشمنان مقابله کنیم.

29-باید  مسئولان و تولیدکنندگان و همه آنهایی که مسئولیت بر دوش دارند، احساس کنند که در برابر یک قلدر باید بایستیم و پیروز شویم.

30 - نباید تردید داشته باشید که ما از این مقطع تاریخی عبور کرده و با افتخار خواهیم گذشت.