به گزارش پارس نیوز، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی از تئوریسین های انقلاب اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب محور توهین و تخریب قرار گرفت. تا آنجا که امام خمینی(ره) بعد از شهادتش گفت حتی در تاکسی هم که دو نفر نشسته اند یک نفر در توهین به بهشتی سخن می گوید. 

**آغاز تخریب بهشتی پیش از انقلاب
با این وجود برخی بر این باورند که تخریب بهشتی از قبل پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده بود. جعفرشیرعلی نیا پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی به ایرنا می گوید: وقتی شهید بهشتی در آلمان حضور داشت چپگراها علیه ایشان فعالیت می کردند و وقتی ایشان به ایران آمدند، برخی از مذهبی ها هم به این موج تخریب علیه او پیوستند. 

این پژوهشگر تأکید می کند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها مجاهدین خلق(منافقین) نبودند که علیه شهید بهشتی فعالیت می کردند بلکه برخی از مذهبی ها، حوزوی ها و حتی نیروهای سیاسی همسو با ایشان هم تخریب می کردند.

**راسپوتین که بود؟
محمد منتظری فرزند ارشد مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری که از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود برای اولین بار لقب راسپوتین را به بهشتی داد.

گریگوری افیمویچ راسپوتین یک راهب و سیاستمدار روس در زمان تزارها بود که پیش بینی او از انقلاب روسیه شهرت زیادی دارد. هرچند بخشی از مردم روسیه او را قدیس می شماردند اما بخش دیگری او را یک موجود شیطانی می دانستند. 

محمد توسلی از سیاستمداران ملی مذهبی ایران معتقد است تنها جریانات سیاسی نبودند که بهشتی را تخریب می کردند بلکه افرادی هم مثل صادق قطب زاده و ابوالحسن بنی صدر جداگانه، برای رسیدن به قدرت از هیچ شیوه تخریبی علیه بهشتی دریغ نمی کردند. 

**اگر مطهری و بهشتی بودند، وضع دیگری بود

توسلی در گفت وگو با ایرنا می گوید: توده ای ها از جمله کیانوری که علیه بهشتی و روحانیون فعال بودند، این نکته را در نظر نداشتند که روحانیت ریشه در توده مردم دارد و قابل حذف نیست . توسلی بر این باور است که اگر افرادی همچون شهیدان مطهری و بهشتی در قید حیات بودند، روند تحولات انقلاب به سمت دیگری جریان می یافت و آن حجم از تهاجم ها به دولت موقت و روشنفکران دینی شکل نمی گرفت. 

هفتم تیر سال 60 بهشتی و همکارانش در حزب جمهوری اسلامی هدف بمب تروریست ها قرار گرفتند. ساختمان حزب بر سر آنان آوار شد و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و رئیس دیوان عالی کشور به شهادت رسید.

شیرعلی نیا می گوید حتی تا مدت کوتاهی عده ای از این اتفاق ابراز خرسندی کردند تا اینکه امام(ره) درباره شهید بهشتی سخنرانی کردند.

بهشتی شهید شد و موتور تخریب او از حرکت باز ایستاد. تلاش برای حذف فکری و سیاسی بهشتی از سوی مخالفانش ره به جایی نبرده بود که در نهایت متوسل به حذف فیزیکی شدند. اما با این حال باز هم نگران اثرات فکری او در جامعه سیاسی و مدنی ایران بودند. با اینکه موتور تخریب بهشتی متوقف شده بود اما چرخ نوبتی آسیاب تخریب به حرکت خود ادامه داد و آنگونه که او برای اکبر هاشمی رفسجانی پیش بینی کرده بود، تخریب او نیز اتفاق افتاد.

هاشمی رفسنجانی این گفته او را به خوبی درک کرد. او در سال های پایانی عمر خود مغضوب مخالفان و تندروها قرار گرفت. به گونه ای که در مراسم های عمومی چندین بار توپخانه توهین به او فعال شد. هاشمی رفسنجانی از سیاستمداران برجسته انقلاب اسلامی که در سه دهه گذشته مهم ترین مناصب را در ایران تجربه کرد، در انتخابات ریاست جمهوری هم رد صلاحیت شد. اما با این وجود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتخب اول مردم تهران بود. با این حال برخلاف بهشتی بعد از مرگش موتور تخریب او متوقف نشد و حتی عده ای علیه جنازه او نیز به توهین پرداختند.

**آسیاب متوقف شدنی نیست!
اما گویا چرخ نوبتی این آسیاب متوقف شدنی نیست. حالا به حسن روحانی و همکارانش در دولت رسیده است. مخالفان حتی برای تخریب از شیوه قدیمی شعار نویسی خیابانی هم دریغ نمی کنند. شب نامه پراکنی زمان شهید بهشتی را نیز از یاد نبرده اند. البته برای توهین و تخریب رئیس جمهوری از همکارانش نیز غافل نیستند. 

چندی پیش خیابان انقلاب شاهد مرگ بر خائن گفتن علیه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم بود. جدای از او شعارهای توهین آمیز برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس علیه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز فراموش ناشدنی است. 

اما روحانی این روزها همزمان با فشار های خارجی مورد تهدید داخلی ها هم قرار گرفته است . آنان کارشان را به توهین و شعار خیابانی و شب نامه نویسی محدود نکرده اند و درصدد هستند دولت منتخب مردم را زمین گیر کنند. هرچند شب گذشته حسن روحانی قول داد اجازه نمی دهد دولت کناره گیری کند، اما به نظر می رسد عزم مخالفان و تخریب کنندگان هم برای فعالیت علیه او جدی است. روحانی هم به مثال گذشتگان به همکاران خود گفت به تخریب ها و توهین ها توجه نکنید؛ چون اینان هموطنان ما هستند.