به گزارش پارس نیوز، 
در این گزارش رهاورد سفر رئیس‌جمهور و کابینه‌اش را به تبریز می‌خوانید.

 رئیس‌جمهور هفته گذشته در سفری دو روزه به همراه تعدادی از وزرای خود به آذربایجان شرقی سفر کرد.

روحانی در بدو ورود به فرودگاه تبریز گفت: در این دو روز نسبت به سفر قبلی استانی به آذربایجان شرقی که ۲۳ طرح و برنامه تصویب شده بود توجه ویژه ای خواهیم داشت.

رهاورد سفر روحانی به تبریز چه بود؟ از توصیه درباره کوفته تبریزی تا هشدار به ترامپ

هشدار به کاخ سفید نشینان

رئیس‌جمهور سپس در ورزشگاه تختی تبریز حاضر شد و گفت: آرامش زندگی مردم و بازار را حفاظت خواهیم کرد. به مردم بزرگ ایران قول میدهم توطئه آمریکا، صهیونیست و ارتجاع عرب در پیشرفت ایران عزیز ما تاثیری نخواهد گذاشت. آنها که در کاخ سفید نشسته اند بدانند، به تعهداتشان پایبند باشند یا نباشند، ملت بزرگ ایران در برابر هرگونه توطئه آنها با قدرت خواهد ایستاد.

روحانی افزود: کمیته سه نفره وزیر نیرو، وزیر کشاورزی و معاون محیط زیست به عنوان یک مسئولیت مهم مسئله آب را در کشور دنبال خواهند کرد. ما به آنچه مربوط به آذربایجان بوده و وعده داده ایم، عمل خواهیم کرد.

رهاورد سفر روحانی به تبریز چه بود؟ از توصیه درباره کوفته تبریزی تا هشدار به ترامپ

سپس رئیس جمهور مرکز سوانح و سوختگی بیمارستان سینای تبریز را افتتاح کرد. این مرکز ۶۴ تختخوابی و شامل بخش های سوختگی مردان، زنان، کودکان، مراقبت‌های ویژه سوختگی، اتاق‌های عمل مستقل و موتورخانه مجزا است. مرکز سوانح وسوختگی بیمارستان سینای تبریز در ۶۸۰۰ متر مربع و با صرف اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان از محل کمک‌ های خیرین و منابع دولتی احداث و تجهیز شده است.

برنامه دیگر روز اول سفر روحانی به تبریز حضور در جمع برگزیدگان اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی در تالار معلم تبریز بود. رئیس‌جمهور اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم برنامه‌هایی برای خودمان داریم. اما کنار گذاشتن برجام پرهزینه‌ترین تصمیم سیاسی آمریکا در تاریخ این کشور خواهد بود.

ثبات ارز ضروری است

آخرین برنامه روحانی در روز اول سفر شرکت در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی بود. رئیس جمهور در این نشست صحبت‌های خود را به بخش ارز معطوف کرد و گفت: ثبات ارز را برای ثبات بازار ضروری است. در جلسه‌ای که با چند کارآفرین داشتم، آنها بیان می‌کردند که وقتی نمی‌دانیم نرخ ارز در ایران چگونه تغییر می‌کند، نمی‌توانیم نسبت به سرمایه‌گذاری مطمئن باشیم.

سرکشی مردان کابینه از پروژه‌های نیمه تمام

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از پروژه بزرگراه تبریز- هریس-اهر بازدید کرد و در گفتگو با پیمانکاران این طرح، آخرین مراحل پیشرفت این پروژه را جویا شد سپس اخوندی از محور خواجه- ورزقان نیز بازدید و از نزدیک در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفت.

 محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن نیز هم زمان با سفر کابینه تدبیر و امید به خطه غیورمردان و زنان ترک زبان از واحد آهنگرسازی تراکتورسازی بازدید کرد.

بهره‌برداری از کارخانه قالب های دایکاست و ریژه تراکتور سازی تبریز

هم زمان با سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان کارخانه قالب های دایکاست و ویژه تراکتورسازی تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت. این واحد ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ ست قالب های دایکاست را دارد و برای ۸۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

دستور ویژه رئیس جمهور برای تامین اعتبار راه آهن تبریز - میانه

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که در این سفر روحانی را همراهی کرد، گفت: رئیس جمهور برای تخصیص منابع مورد نیاز جهت تکمیل پروژه راه آهن تبریز – میانه به سازمان برنامه و بودجه دستور اکید و ویژه ای داده اند.

برنامه‌های روز دوم سفر روحانی

تبریز به عنوان از سوی سازمان همکاری اسلامی، به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 معرفی شده است و مراسم افتتاحیه این مراسم با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

رهاورد سفر روحانی به تبریز چه بود؟ از توصیه درباره کوفته تبریزی تا هشدار به ترامپ

روحانی در این مراسم با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا برجام را قراردادی بسیار بد و خطرناک عنوان کرده، افزود: مگر گذشتگان و مسئولان قبلی دولت آمریکا نمی‌فهمیدند و ندانستند که این قرارداد خوب است یا بد؟ و امروز کسی که هیچ سررشته‌ای در سیاست و معاهدات بین‌المللی نداشته و یک کاسب، تاجر و برج‌ساز است، چطور می‌خواهد راجع به مسایل بین‌المللی نظر دهد.

رئیس جمهور غذاهای اصیل تبریزی مانند «کوفته» را دارای جاذبه برشمرد و با بیان اینکه امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری در جهان نوع غذا و رستوران است، گفت: تبریز می‌تواند با رستوران‌های سنتی خوب خود و ارایه غذای با کیفیت ، جاذبه مناسبی در گردشگری ایجاد کند.

رهاورد سفر روحانی به تبریز چه بود؟ از توصیه درباره کوفته تبریزی تا هشدار به ترامپ

روحانی سپس به طور سرزده از بازار و کارگا‌ه‌های تولید کفش تبریز بازدید کرد. در این بازدید با کارگران و تولیدکنندگان کفش در بازار تبریز گفتگو و در جریان روند فعالیت‌های آنان قرار گرفت و دستورات لازم در راستای رفع برخی مشکلات را به مسوولان استان صادر کرد.

پایان بخش سفر رئیس جمهور به تبریز حضور در نشست خبری بود. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد"، تاکید کرد: اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است که چرا به تعهدش عمل نکرده است و اروپا اگر می خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش و نه ایران خرج کند.