پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: نخست وزیر عراق در سخنرانی رسما از پیوستن هیئت حشدالشعبی به ارتش - عراق خبر داد. اقدامی که می توان به فرصت های موفق و تهدید علیه حشد تبدیل شود. از یک سو ورود حشد به ارتش و قانون برابری می تواند جهاد مردم عراق را سازماندهی کند و با حضور این افراد در سازمان ارتش عراق، ارتش این کشور از روحیه جهادی، انسانی و دینی حشد استفاده کند و از سوی دیگر در کنار آن حشد قادر است سلاح های مورد نیاز خود را از انبار مهمات و تسلیحاتی ارتش تامین کند و برای تامین تسلیحات نیازی نیست با رایزنی سیاسی دولت کمک هایی را جذب کند.

در کنار آن حقوق اسرا، مجروحان و شهدای حشد با بازماندگان ارتش برابری میکند و زحمات رزمندگانش در قالب درآمد و هزینه های ارتش تامین می شود.

دو: از دیگر فرصت هایی که می توان از پیوستن هیئت حشدالشعبی به ارتش عراق سخن گفت، منسجم شدن سازمان رزم حشد و بهره گیری از تجربیات نظامی فرمانده تحصیل کرده عراق است که برای حشد یک فرصت تاریخی خواهد بود. البته نباید فراموش کرد قوانین نیروهای نظامی نیز از این به بعد برای حشد اجرایی می شود.

حمل سلاح، شرایط نگه داری و استفاده از آن در کنار مصونیت جنگی حشد در نبرد با داعش که یکی از سناریوهای مهم کشورهای مرتجع منطقه ای برای تعقیب قضایی فرماندهان ضد تروریست حشد الشعبی بود، با این ادغام دستور کار نهادهای قضایی استبه عبارت دیگر حشد با قوانین موجود در سازمان ارتش می تواند بهانه های دولت های غربی برای وضع تحریم و شکایت های بین المللی علیه فرماندهان خود را ناکام بگذارد و طرح های آتی دشمنان را کنار بزند و از فرماندهان و نیروی انسانی معتهدش دفاع کند.

سه: اما آنچه برای حشد تهدید آفرین است، نفوذ عناصر آمریکایی برای تغییر ذهنیت عناصر بدنه حشدالشعبی است که برای این موضوع تدبیری اندیشیده شده. حشد قرار نیست ارتشی باشد بلکه سازمان حشد در این موضوع با سازمان ارتش یک پارچه شده است. دیگر تهدید، شناسایی دقیق عناصر پویا و فعال حشد توسط مستشاران غربی است که می تواند بخشی از ترورهای احتمالی و حذف عناصر مومن و معتقد را طرح کند.

در کنار آن حشد با محدودیت هایی مواجه می شود که یکی از آن حضور شخصیت های سیاسی در حشدالشعبی است. در قوانین عراق حضور نیروهای نظامی در فعالیت سیاسی منفع شده و این در حالی است که شاخه های نظامی حشد بعضا از گروه های سیاسی تشکیل شده اند و این می تواند بخشی از جامعه نخبگانی عراق که به ضرورت برای دفاع از سرزمین به حشد پیوستند را از فعالیت سیاسی دور سازد.

البته حشد از این ادغام استقبال کرده و توانسته خود را با شرایط موجود وفق دهد. در این بین معاونت مهندسی حشد از حضور در طرح های بازسازی مناطق جنگ زده خبر داد و  در اولین اقدام به سراغ حل مشکلات عبور و مرور مناطق آسیب دیده  در بغداد رفته و با راه اندازی بخش مهندسی شهری از فرصت و ظرفیت نخبگان حشد برای بازسازی عراق سخن گفته است. کته جالب اثر گذاری حشد در تمامی فرایندها و کنش های داخلی عراق است. روحیه مردمی حشد و جهادی بودنشان موجب شده تا هر گروهی که از حشد دفاع کند در نزد مردم عراق محترم تر شمرده شود.