پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان به عنوان کشورهای فارسی زبان دنیا شناخته می شوند. سه کشوری که فارسی در آنان به عنوان زبان رسمی شناخته می شود و مردم این سه کشور به زبان فارسی صحبت میکنند. جمعیت این کشور بیش از 122 میلیون نفر است که در نوع خود با مسافتی شامل 2 میلیون و 445 هزار کیلومتر مربع بخش قابل توجهی از ذخایر معدنی و محیط راهبردی جهان را به خود اختصاص داده است. در کنار آن کشورهای ترکیه ، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و حتی اقلیم کردستان عراق و بخش هایی از هند و غرب چین با زبان فارسی اشتراکات فرهنگی فراوانی دارد. در بسیاری از این کشورها فرهنگِ ایرانی و فارسی حکم فرماست و مردم این کشورها با احترام به سنن ایرانی از مراسمات باستانی ایران یاد میکنند. عید نوروز بخشی از مراسم مورد احترام کشورهایی یاد شده در بالا است.

دو: در سال 1389 اولین جشنواره بین المللی نوروز پس از ثبت این  مراسم ملی در سازمان ملل به میزبانی تهران و با حضور 5 رئیس جمهور، یک معاون نخست وزیرو یک وزیر امورخارجه و چند سفیر در تهران برگزار گردید. این جشن هر ساله در یکی از کشورهای حوزه تمدنی نوروز برگزار می گردد و با استقبال بی نظیر مردم مواجه می شود. هرچند جشن جهانی نوروز صرفا یک جشن فرهنگی و فاقد کارکردهای سیاسی است و هر ساله با آغاز فصل بهار برگزار می گردد اما می توان از ظرفیت عظیم حوزه تمدنی زبان فارسی برای تشکیل یک اتحادیه اقتصادی – سیاسی استفاده کرد. متاسفانه در همسایگی مان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین عرب زبان با همکاری یک دیگر اتحادیه هایی تشکیل دادند که در شرایط سخت و مهم در کنار هم قرار دارند. از این موضوع می توان الگو گیری کرد.

اخیرا بعضی از اعضای اتحادیه عرب از شورای امنیت خواستند تا کرسی ثابتی به این اتحادیه بدهند و آنان به عنوان عضو دائم در این شورا حضور داشته باشند. این بدان معناست که کشورهای عضو اتحادیه عرب همانند آمریکا، فرانسه و دیگر اعضای دائم اجازه وتو دارند. با این حال ظرفیت عظیم حوزه تمدنی فارسی زبانان و فرهنگ آن ها می تواند به کمک تشکیل یک اتحادیه سیاسی – اقتصادی بیاید. با چرخش داعش به سمت شرق ایران قطعا ضرورت هماهنگی سیاسی میان تهران- کابل بیشتر از قبل حس می شود و برای مبارزه با این گروه یا گروه های تروریستی دیگر کمک های دیپلماتیک می تواند موثر واقع شده و به سرعت مبارزه با داعش بیفزاید. از طرف دیگر نباید فراموش کرد ظرفیت جمعیت 122 میلیونی و مسافت 2 و نیم میلیون کیلومتر مربع فرصت دست نیافتنی است که اگر قدر آن را بدانیم به طور حتم استفاده بالایی ازش خواهیم برد.

سه: ضرورت دارد تا مسئولان حوزه دیپلماسی عمومی نگاهی به ظرفیت های منطقه ای و محیط پیرامونی مان داشته باشند تا هرچه بیشتر و بهتر از این ظرفیت استفاده کنند. نهادهای متولی سیاست گذاری در عرصه دیپلماسی عمومی و رسمی می بایست از فرصت انتقال زبان فارسی استفاده کرده و با تشکیل اتحادیه زبان فارسی یا حتی فرهنگ فارسی از این فرصت بیشترین بهره را ببرند. به امید آنکه فرصت های محیط پیرامونی ما با بی توجهی یا بدون سیاست گذاری از بین نرفته و از این ظرفیت عظیم استفاده شود.