پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به منطقه خاورمیانه تا به امروز از اردن، لبنان و ترکیه دیدار و با مقامات این کشور گفتگو کرد. موضوع اصلی صحبت ها مسئله «سوریه» و « حزب الله لبنان» و از همه مهمتر جدا سازی کمربند ایجاد شده مقاومت در منطقه است. این سفر درحالی صورت گرفت ظرف مدت یک هفته گذشته، سه هواپیما، بالگرد و پهپاد اسرائیلی در منطقه توسط مقاومت ساقط و از بین رفت. تیلرسون در اردن به دیده پادشاه این کشور رفت و قردادی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار امضا کرد . قراردادی که برای تاجری چون ترامپ اهمیت دارد. در سفر به لبنان نیز تیلرسون از مقاومت بد گفت و مدعی شد فرقی میان شاخه سیاسی و نظامی حزب الله نیست و هر دو باید تحریم شوند و به یک شدت سرکوب گردد. البته در این سفر مقام وزارت خارجه لبنان با تاخیر به جلسه آمد تا نسبت به صحبت های تیلرسون واکنش نشان دهد. موضوعی که در میان رسانه های لبنانی با استقبال مواجه شد و از به عنوان «تحقیر» آمریکا یاد کردند. 

پس از لبنان، تیلرسون بیروت را به مقصد آنکارا ترک کرد تا پس از مدت ها به ترکیه آمده و بر سر اتفاقات عفرین، حضور ترکیه در سوریه، مخالفت های ترکیه با ناتو و نزدیکی آنکارا به مسکو را به مذاکره بنشیند. موضع گیری پیش از این نشان می دهد ترکیه از وضع موجود در عفرین ناراضی است و آمریکا نتوانسته این کشور را برای نقطه پرواز ممنوع راضی نگه دارد. 

از یک سو، ایالت متحده آمریکا پشت کردها در عفرین را خالی کرد و از سمت دیگر بدون کمک به ترکیه این کشور را در پشت دروازه های عفرین نگه داشت. در کنار آن طرح سپر فرات که ترک ها دنبال میکنند به منطقه پر مناقشه منتج رسیده و آنکار از واشنگتن خواسته تا از این شهر خارج شود و عملیات در این شهر را به ترک ها واگذار کند. حتی پس از بی نتیجه ماندن خروج آمریکا، ترک ها از طرف آمریکایی خواستند با تشکیل نیروی متحد منتج را به اتاق عملیات مشترک واگذار کند.

عدم توانایی حمایت ترکیه از گروه های تروریستی و ایجاد موج نارضایتی از بی کفایتی آنکارا در قبال نیروهای تروریستی مستقر در خاک این کشور موجب شده تا اردوغان با پیشنهاد طرح تشکیل نیروی متحد با طرف آمریکا عملا مسئله گروه های معارض سوری را با همکاری واشنگتن پیش ببرد. به واقع ضعف های عمده عملیات سپر فرات یا شاخه زیتون در عفرین خسارت بار بوده و ترکیه به هیچ هدفی در یک ماه گذشته نرسیده و عملا نیروهای ذخیره اش در عملیات سپر فرات پش درهای عفرین نابود شدند. 

دوره گردی تیلرسون برای راضی نگه داشتن ترکیه و طرح جدیدی است که میخواهد بخش نوار شمالی سوریه را به یک منطقه پرواز ممنوع تبدیل نموده ، رسما نیروهای تروریستی پس از ادلب در یک نوار شمالی تجمیع شوند با این حال ترکیه به دلیل ترس ارتباط گیری این گروه با کردها، از حضور پ . ک . ک در میان این نیروها نگران است. درخواست عفرین از دولت مرکزی برای حضور در این منطقه نیز با پاسخ مثبت دمشق مواجه شده به شرطی که نیروهای کردی سلاح های خود را به ارتش این کشور تحویل دهند. در چنین شرایطی اوضاع در نوار شمالی پیچیده است و به نظر نمی رسد تیلرسون از این سفر و حضور در ترکیه سدتاوردی برای شمال سوریه داشته باشد. 

احتمال حضور تیلرسون به عنوان وزیر خارجه آمریکا در امارات و حتی عربستان محتمل است تا ایالت متحده آمریکا پیرامون استمرار جنگ یمن و خطرات آن برای منافع آمریکا مذاکراتی داشته باشد. 

دستاوردهای این سفر را می توان در دو بخش«اقتصادی» و «امنیتی» تقسیم بندی کرد. دستاورهای اقتصادی اش تنظیم قراداها و تفاهم نامه همکاری اقتصادی به ویژه فروش سلاح است ودر توافق امنیتی ایجاد یک ائتلاف منطقه ای برای قطع کمربند مقاومت هدف گذاری شده است. در لبنان این موضوع بی ثمر ماند و باید دید در ترکیه اختلافات اردوغان با آمریکا چگونه حل می شود.