پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کریمی- در مقابل هم قرار دادن «مقاومت» و «مذاکره» از منظر منظومه‌ی ارزشی انقلاب اسلامی امر درستی نیست. مقاومت نه در مقابل مذاکره که در مقابل «سازش» است و دوگانه‌ی درست مقاومت/ سازش است نه اینگونه که کیهان تیتر زده: مقاومت / مذاکره.

چه‌بسا در میدان جنگ نظامی سازش روی دهد و در میدان مذاکره و دیپلماسی، مقاومت.

مقاومت در نگاه انقلاب اسلامی و مشخصا اندیشه‌ی رهبر انقلاب یک جهت‌گیری و روحیه است. اقدام نظامی، قدرت اقتصادی یا مذاکره و... همه می‌توانند ابزاری در خدمت جهت‌گیریِ ایستادگی و مقاومت بر سر آرمان‌ها و منافع باشند یا اینکه در خدمت جهت‌گیریِ غلط سازش‌طلبانه و نگاه واداده قرار گیرند.

علاوه بر اینکه اساسا از نظر اصولی مقاومت و مذاکره دو موضوع در مقابل یکدیگر نیستند از جهت کارکردی نیز اینگونه دوگانه‌سازی‌های غلط فرصتی مناسب در اختیار تفکر و جریانی که به دنبال سازش است قرار می‌دهد تا مقاومت را به «جنگ‌طلبی» و دشمنی با «گفتگو و مذاکره و تعامل» ترجمه کرده و ماهی مقصود را صید کند!

بنابر این جهت‌گیری و اقدام درست انقلابی امتدادِ فکر مقاومت در عرصه‌های گوناگون و تلاش برای استحکام این جهت‌گیری و روحیه در سیاست و دیپلماسی و علم و اقتصاد و فرهنگ عمومی و... است.

جریان انقلابی باید به دنبال اقتصاد مقاومتی، مذاکره‌ی مقاومتی، فرهنگ مقاومتی و... باشد. یکی از الزامات برای تحقق این مهم، درکِ درست نگاه و ادبیات رهبری است