به نقل از رویترز؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،  در نشست خبری روز دوشنبه با اشاره به برنامه کاری "جان کری،" وزیر امور خارجه، در روزهای آینده اظهار داشت: وزیر امور خارجه سه شنبه به نیویورک می رود و سپس در روزهای 20 و 21 آوریل (اول و دوم اردیبهشت) به ترتیب به قاهره در مصر و ریاض در عربستان سفر خواهد کرد. در نیویورک و در دیدار با "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، درباره اجرای برجام و نیز پیگیری برخی مسائل منطقه ای از جمله ادامه تلاش ها برای راه حل سیاسی در سوریه گفتگو خواهد کرد. 

 
کربی سپس به سفر روز بیستم آوریل به قاهره اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه در قاره با "عبدالفتاح السیسی،" رئیس جمهور، و "سامح الشکری،" وزیر امور خارجه مصر، دیدار و درباره برخی مسائل دوجانبه و منطقه ای گفتگو خواهد کرد. سپس روز بیست و یکم ، وزیر امور خارجه در ریاض به رئیس جمهور اوباما می پیوندد و در نشست شورای همکاری خلیج (فارس) شرکت خواهند کرد.
 
وی از مکان دقیق برگزاری دیدار جان کری و ظریف در نیویورک ابراز بی اطلاعی کرد؛ اما گفت: موضوع دیدار اجرای برجام است و وزیر امور خارجه از این فرصت استفاده می کند تا درباره مسائل دیگر منطقه از جمله گفتگوهای جاری در ژنو بر سر سوریه تبادل نظر شود. 
 
کربی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی های ایران از روند اجرای برجام و آیا وزیر امور خارجه کری آمادگی دارد به این نگرانی ها پاسخ بگوید گفت: روشن است که ما هم در جریان نگرانی هایی که درباره وضع  تخفیف در تحریم ها ابراز شده است قرار گرفته ایم. وزیر امور خارجه هم کاملا هوشیار است که چنین بحثی در دستور کار دیدار با ظریف قرار خواهد داشت. از نگاه آنان این موضوع به بحث اجرای برجام مربوط می شود و او آمادگی دارد که در این باره بحث کند. هم اکنون نمی خواهم وارد جزئیات بشوم؛ اما روشن است که وزیر کاملا آمادگی پاسخگویی دارد.    
 
خبرنگاری درباره نامه نگاری "استفان مال،" یکی از مقام های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، با فرمانداران ایالت های مختلف این کشور پرسید و افزود در این نامه ها از فرمانداران تمنا شده است  اگر تحریم هایی ضد ایران دارند آنها را لغو کنند. جان کربی در پاسخ گفت: هدف از نوشتن نامه ها چنین چیزی نبوده است. این نامه ها به همه 50 ایالت آمریکا و مقام های محلی فرستاده شده و در آنها توضیح داده ایم که اجرای برجام چگونه خواهد بود. و نیز تلاش شده است به آنان کمک کنیم از تغییری که در سیاست آمریکا در قبال ایران پس از اجرای برجام اتفاق افتاده آگاه شوند. این نامه ها صرفا برای اطلاع رسانی ارسال شده است. 
 
کربی در پاسخ به اصرار خبرنگار درباره ماهیت این نامه ها تاکید کرد: در این نامه ها مقام های محلی را تشویق نکرده ایم تغییرات احتمالی را که در سطح ملی در قانون تحریم ها ضد ایران ایجاد شده در سطح محلی اعمال کنند. 
 
وی همچنین محتوای این نامه ها را یکسان خواند؛ اما گفت در برخی موارد نکاتی خطاب به مقام های محلی گوشزد شده است. 
 
کربی با اشاره به پرسش های بسیاری که در زمینه اجرای برجام از وزارت امور خارجه می شود افزود: در نامه نگاری ها از هیچ یک از مقام های محلی خواسته نشده است قوانین محلی را همسو با برجام تغییر دهند فقط تلاش شده است اطلاع رسانی بیشتری انجام شود. 
 
کربی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از طرف ها کری یا ظریف خواستار چنین ملاقاتی شده است گفت آنها دارند درباره موضوع اجرای برجام رایزنی می کنند و دیدارهای این چنینی اتفاق می افتد. هر زمان فرصتی پیش بیاید از آن استفاده خواهند کرد. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ این ادعا که گفتگوهای صلح سوریه در ژنو شکست خورده است گفت حتما نشست خبری "دی میستورا" را دیده اید. وی همچنان بر ادامه گفتگوها تاکید داشت و می گفت هنوز برای اعلام کفایت مذاکرات زود است. گروه های مخالف خواستار وقفه ای در گفتگوها شده اند تا بتوانند نگرانی های خود را درباره نقض آتش بس اعلام نمایند. لذا این ها نگرانی های واقعی گروه های مخالف است. 
 
کربی بلافاصله به دیدار کربی و ظریف پرداخت و گفت نمی خواهم اخبار دیداری را که هنوز انجام نشده است رسانه ای کنم؛ اما گفتگوهای ایران و آمریکا بر سر موضوع سوریه پیشتر نیز وجود داشته زیرا ایران در گفتگوهای گروه بین المللی حمایت از سوریه قرار دارد. وزیر امور خارجه به همتای ایرانی خود خواهد گفت ایران چگونه می تواند در آینده ی سوریه نقش ایفا کند. ایرانی ها می توانند از نفوذ خود روی رژیم بشار اسد استفاده و وی را متقاعد کنند امتیازهایی را که برای روان سازی انتقال سیاسی قدرت باید صورت بگیرد راحت تر بدهد. 
 
وی بار دیگر به نفوذ ایران بر دولت سوریه اشاره کرد و افزود ما می خواهیم ایران از این نفوذ در جهتی سازنده برای آسان سازی فرآیند سیاسی در این کشور استفاده کند. کربی همچنین به ابراز نگرانی عمیق کشورهای منطقه از افزایش نفوذ ایران سخن گفت و افزود: آمریکا نیز همین نگرانی ها را دارد، وزیر امور خارجه به همین منظور پایان همین هفته به ریاض سفر می کند تا با همتایان خود از شورای همکاری خلیج فارس در همین زمینه به گفتگو بنشیند. 
 
جان کربی دوباره ادعاهای خود را ضد ایران تکرار کرد و گفت نگرانی آمریکا در زمینه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه، موضوع حقوق بشر و موشک های بالستیک هیچگاه از بین نمی رود و همچون گذشته وزیر امور خارجه این نگرانی ها را با وزیر امور خارجه ظریف در میان خواهد گذاشت. 
 
کربی به آگاهی از اخبار تحویل سامانه دفاع موشکی اس - 300 به ایران از سوی روسیه نیز اشاره و تاکید کرد آمریکا سال هاست به فروش چنین فناوری های پیچیده ای به ایران معترض است. وزیر امور خارجه در دیدار شخصی با لاوروف نیز این موضوع را مطرح کرده است. درباره اینکه تصمیمی برای وضع تحریم ضد ایران در دستور کار باشد هیچ اطلاعی ندارم. 
 
وی افزود تحویل اس -300 ممکن است به تحریم ایران ختم شود. 
کربی با اشاره به  پرونده فردی لبنانی - آمریکایی  که کارشناس فنی است، گفت هر بار که دیداری با ظریف داشته ایم درباره شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند گفتگو کرده ایم و این موضوع امری رایج است.