به گزارش پارس به نقل از تسنیمجِف مِرکلِی، سناتور دموکرات منتخب از ایالت اورگان، سی و یکمین سناتوری بود که امروز یکشنبه حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد. به این ترتیب پشتیبانی از توافقی که دولت اوباما به همراه دیگر قدرت‌های جهانی بر سر آن با تهران به توافق رسیدند افزایش یافت.

با اعلام حمایت مِرکلِی، حامیان این توافق به آستانه کسب 34 رأی مثبت برای جلوگیری از رد وتوی احتمالی رئیس جمهوری علیه رد توافق از سوی کنگره نزدیک شده‌اند، توافقی که در برابر ارائه میلیاردها دلار حاصل از کاهش تحریم‌ها به ایران، برنامه هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند.

جمهوری‌خواهان به صورت یکپارچه مخالف این توافق هستند. اما اکثریت سناتورهای دموکرات حامی این توافق هستند و برخی‌ها از هم‌اکنون به دنبال دستیابی به رأی موافق 41 تن از سناتورها با این توافق هستند، امری که به آن‌ها اجازه می‌دهد از رد توافق از سوی کنگره جلوگیری کنند و مانع از این شوند که اوباما وادار به استفاده از حق وتوی خود شود.

قرار است رأی‌گیری کنگره در مورد توافق هسته‌ای در اوایل سپتامبر انجام شود.

مِرکلِی گفت در حالی که فکر می‌کند این توافق «نقصان‌های عمده‌ای» دارد، اما بهترین استراتژی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.

 این سناتور دموکرات آمریکایی در بیانیه‌ای گفت: به علت این نقصان‌ها، بسیاری ادعا می‌کنند که ایالات متحده به جای اجرای این توافق باید از آن کنار بکشد، و شرکای خود را تشویق کنیم تا این توافق را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر به دنبال دستیابی به توافق بهتری باشند. با این حال، آینده این امر چندان خوشبینانه نیست. همگی شرکای ما باور دارند که توافق کنونی - با توجه به هدف اصلی آن که بستن راه‌های دستیابی ایران به یک بمب اتمی است - خوب است. آن‌ها پایبندی دولتهایشان به این توافق را اعلام کرده و قصد دارند تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد چنین کنند، چه همراهی ایالات متحده را داشته باشند و چه نداشته باشند».