به گزارش پارس  به نقل از پایگاه اصولگرایان، دولت‌های آمریکا‌، چه دموکرات چه جمهوریخواه، همواره بر انجام مذاکره با ایران اصرار داشته و به بهانه‌های مختلف به‌دنبال بازکردن باب گفت‌و‌گو بوده‌اند و درمقابل، این ایران بوده است که تا پیش از مذاکرات هسته‌ای ، به‌دلایل گوناگون از مذاکره مستقیم با آمریکا امتناع کرده است.

با گشوده شدن باب مذاکرات هسته ای هرچند دولت آمریکا و رسانه های غربی تلاش کردند تا ایران را نیازمند به مذاکره و توافق، برای برداشته شدن تحریم ها نشان دهند اما واقعیت چیز دیگری بود.

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه پیشنهاد مذاکره را ابتدا آمریکایی ها مطرح کردندمی گوید: در داخل امریکا حزب دموکرات و اوباما حرفشان این است که جمهورخواهان، ایران را در موضع رادیکل قرار دادند، به همین جهت منافع امریکا در جهان به خطر افتاده است؛ آنها مدعی بودند ما می توانیم با زبان و ادبیات دیپلماسی موضوع را حل کرده و امریکا را از کابوس خطر ایران نجات دهیم.

وی گفت: مواضع آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران و اعمال تحریم و فشار برای رسیدن به اهداف شان به بن بست رسید و خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری به کشورهای غربی و هم پیمانان آمریکا وارد ساخت. از سوی دیگر آمریکا در افکار عمومی جهان دچار تزلزل شد و نشان داد که آمریکا دیگر نمی تواند با فشار کشورها را وادار به زور کنند به همین خاطر دولت اوباما تلاش میکند تا به هر طریقی با ایران به توافق برسد تا بر افکارعمومی آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده تاثیرگذار باشند.

صدای غربی ها در آمد

نکته قابل توجه این است که طی روند مذاکرات صورت گرفته با وجود لفاظی های طرف مقابل، آمریکا سعی داشت مذاکرات را به هر نحوی به نتیجه برساند. در این میان هرچند فرانسه، آلمان یا انگلستان به بیان اظهارنظرهایی در مورد آینده مذاکرات می پرداختند اما از نگاه کارشناسان و حتی رسانه ها چندان مورد توجه و اهمیت واقع نمی شد. به این دلیل که هم طرف ایرانی و هم گروه ۱+۵ به خوبی می دانستند که مساله هسته ای، مساله میان ایران و آمریکا است. از این رو همگان نسبت به نقش راهبری آمریکا در مذاکرات هسته ای اذعان داشتند و بر همین اساس کارشناسان معتقدند حضور دیگر کشورها تنها به عنوان همراه و دنبال کننده سیاست های آمریکا است و هر آنچه میان ایران و آمریکا به نتیجه برسد، خواست دیگر کشورهای گروه ۱+۵ نیز هست.

محمد حسن آصفری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص چرایی نیاز آمریکا به مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته ای می گوید: آمریکایی ها در صورت عدم توافق با ایران پاسخی برای افکار عمومی جهان ندارند که چرا در طول این چند سال تحریم ها و فشار سختی را بر ملت ایران تحمیل کرده اند.

آصفری با بیان اینکه تلاش آمریکا بر این است که مذاکرات را به جایی برسانند تاپاسخی برای رسانه ها و نخبگان جهان داشته باشند گفت: با توجه به سیاست های جنگ طلبانه امریکا و عدم موفقیت آنها در منطقه، در نظرسنجی که اخیرا در آمریکا انجام شده است بیش از ۷۰درصد مردم دنیا اعلام کردند موضوع هسته ای ایران باید از طریق دیپلماسی حل شود.

او این را هم گفت که امروز کشورهای اروپایی به آمریکایی ها فشار می آورند و دیگر حاضر نسیتند از بازرا و منابعی که در ایران وجود دارد استفاده نکنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد از طرف دیگر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکا را بر آن داشته تا آنها برای حل مشکلاتشان در منطقه باایران هماهنگ باشند هرچند که سیاست های ما با امریکایی ها کاملا متفاوت است.