به گزارش پارس، پایگاه خبری «پالیتیکو» در يادداشتي به تحلیل چالش‌های پیش روی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره سرعت رفع تحریم‌ها علیه ایران پرداخته است.

این گزارش حاکی است برداشتن سریع و یا کند تحریم‌ها هر یک حاوی مخاطراتی است.

پالیتیکو مدعی است سرعت زیاد در رفع تحریم‌ها موجب خواهد شد ایران به مبالغی دست یابد که بنا به ادعاها از آن برای تأمین مالی اقداماتی ضد منافع آمریکا استفاده کند. اما کندی در این اقدام نیز انگیزه‌های تهران برای امضای توافق را از بین خواهد برد.

الیزابت روزنبرگ، مشاور سابق تحریمی دولت در وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند ثروت‌هایی بادآورده نصیب ایران خواهد شد که به نفع ایران است. واقعیت این است که دلایل متعددی وجود دارد که این اقدام چندان سریع و آسان نخواهد بود.»

انتظار می‌رود توافق هسته‌ای احتمالی، طیفی از تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران را در برابر برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای این کشور به تعلیق درآورده و از این طریق بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار از ذخائر ارز خارجی مصادره شده این کشور را آزاد کند.

تأکید دولت اوباما بر این است که تحریم‌ها در گام‌هایی مرحله‌بندی‌شده و تنها پس از اثبات پایبندی ایران به اقداماتی خاص رفع خواهد شد و در صورت تخلف ایران، بار دیگر بازخواهد گشت؛ اما مقامات ایران از سوی دیگر اظهاراتی مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد انتظار دارند بسیاری از تحریم‌هی اصلی فوراً و پس از توافق رفع شوند.

چنانکه برخی در روزهای گذشته گفته‌اند تفکیک تحریم‌ها برای رفع آنها یکی از دشواری‌هایی است که پیش روی واشنگتن قرار دارد.