به گزارش پارس به نقل از جام نیوز ، خبر "کاهش شدید کمک مالی به یک گروه ضد حزب الله" از یک سو و "فروش اسلحه های جدید به ارتش لبنان" از سوی دیگر برای دولت اوباما جنجال برانگیز شده و اتهامات زیادی را مبنی بر تقویت ایران و حزب الله متوجه این دولت ساخته است.

پایگاه آمریکایی واشنگتن فری بیکن (Washington Free Beacon) در گزارشی زیر عنوان "فروش اسلحه توسط آمریکا به لبنان، موجب تقویت حزب الله و ایران می شود" به این موضوع پرداخته که خلاصه ای از آن در پی می آید:

"اعلام اخیر فروش اسلحه توسط آمریکا به لبنان" با "دستور جدید دولت اوباما برای کاهش کمک های مالی به یک گروه ضدحزب الله در لبنان" مقارن شده است، اقدامی که ناظران سیاست خارجی، آن را قدرت بخشیدن به حامیان ایرانی این گروه توصیف کرده اند.

منتقدان، کاهش شدید کمک های مالی به گروه ضد حزب الله را امتیاز دیگری می دانند که دولت اوباما در آستانه تلاش ها برای نهایی ساختن توافق هسته ای با جمهوری اسلامی به ایران –کنترل کننده و حامی حزب الله– داده است.

اسناد تازه افشا شده نشان می دهد که دولت اوباما در ماه آوریل، بی سر و صدا تصمیم گرفته که کمک مالی به یک گروه اصلی ضد حزب الله در لبنان را به شدت کاهش دهد. طبق نامه ای که جهت آگاه ساختن این گروه از کاهش حمایت مالی ارسال شده، این تصمیم "به سبب تغییر اخیر در اولویت های وزارت خارجه آمریکا در لبنان" اتخاذ شده است.

کمی پس از این اقدام، ایالات متحده اعلام کرد که یک سری سلاح های جدید را به نیروهای ارتش لبنان تحویل می دهد. این خبر نیز با انتقادات شدید مواجه شد چراکه ارتش لبنان روابط نزدیکی با حزب الله داشته و برای تقویت فعالیت های این گروه در سوریه تلاش می کند.

زمان این تصمیم ها توسط دولت اوباما، رهبران خاورمیانه و ناظران سیاست خارجی را برانگیخته تا این دولت را به حمایت از حزب الله و تغییر اولویت های آمریکا در منطقه برای هماهنگی بیشتر با ایران متهم کنند.