به گزارش پارس به نقل از رویترز؛ ایران و گروه 5+1 در آستانه تصویب توافق هسته‌ای نهایی هستند، اما بسیاری از ایالت‌های آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها نیستند. شرکت‌ها، بانک‌ها و کارخانه‌های زیادی در ایالت‌های مختلف آمریکا فعال هستند که میلیارد‌ها دلار از اموال ایران را به بهانه‌ تحریم‌های اقتصادی بلوکه کرده‌اند.
به گزارش رویترز، با وجود نزدیک شدن به امضای توافقنامه تاریخی ایران و غرب،  این نهادهای اقتصادی همچنان بر ادامه تحریم‌های ایران تاکید می‌کنند. در بسیاری از این ایالت‌ها همزمان با خروج ایران از فهرست به اصطلاح حامیان تروریسم، تحریم‌ها لغو می‌شود. بعید به نظر می‌رسد این موضوع در توافقنامه هسته‌ای 5+1  با ایران مطرح شود و به همین دلیل تحریم‌ها به قوت خود باقی می‌ماند. حتی ایالت‌های کانزاس و می‌سی‌سی‌پی به دنبال وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستند. ادامه تحریم‌ها از سوی تعدادی ‌ از ایالت‌‌ها موجب بروز شکاف میان دولت فدرال و ایالت‌ها می‌شود. این وضع با سیاستهای خارجی کاخ‌سفید مغایرت دارد.
«دان‌ گائتز» سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا دراین‌باره گفت: تصمیم‌گیری ما در تحریم اقتصادی ایران ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای «باراک اوباما» ندارد. شرایط لغو تحریم‌ها با توجه به تغییر رفتار ایران بررسی می‌شود و نیازی به کسب اجازه از اوباما یا روسای‌جمهور آینده نداریم.
به گزارش رویترز، این پافشاری بر تحریم‌ها، مذاکرات‌ و توافق را پیچیده‌تر خواهد کرد.
رویترز می‌نویسد سناتورهای بیش از 10 ایالت که این خبرگزاری با آنها تماس گرفته، تاکید کرده‌اند که حتی اگر دولت آمریکا به توافق به ایران دست یابد، قصد ندارند سیاست‌های خود را در رابطه با ایران تغییر دهند از جمله سناتورهای ایالات فلوریدا، میشیگان و جورجیا.
یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب پیش از این نامه 47 سناتور آمریکایی مبنی بر نقض تعهد و توافق اوباما از سوی آنها در زمینه لغو تحریم‌ها را نشانه فروپاشی اخلاقی و سیاسی هیئت حاکمه آمریکا توصیف کرده بودند.