به گزارش پارس به نقل از فارس، خبرگزاری آمریکایی مصاحبه‌ای را با «رابرت ساتلوف»، مدیر اجرایی موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه نزدیک منتشر کرده که طی آن، وی عدم تصویب برجام توسط کنگره آمریکا را دارای آثار عملی نه چندان زیاد دانسته است.

در حالی که تنشها بر سر برجام در آمریکا ادامه دارد، رئیس یک اندیشکده معتبر در واشنگتن درباره مخالفتهای جمهوریخواهان با برنامه جامع اقدام مشترک اظهارنظر کرد.

«رابرت ساتلوف» مدیر اجرایی بنیاد واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک با اشاره به احتمال مخالفت کنگره با برجام گفت: «قطعنامه و بیانیه عدم تایید توافق هسته‌ای شاید  بازتابها و پیامدهای سیاسی قابل توجه داشته باشد اما تاثیر عملی محدودی دارد».

این تحلیلگر ارشد آمریکایی با تاکید بر بی اثر بودن مخالفتهای جاری برای سلب کردن حق وتوی رئیس‌جمهوری این کشور افزود: «اینها اختیار رئیس‌جمهور را برای وارد توافق شدن(با ایران) باطل نخواهد کرد».

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: «رای‌گیری ماه سپتامبر(کنگره) درباره توافق هسته‌ای ایران به یک بن بست و مناقشه بزرگ بین رئیس‌جمهور باراک اوباما و کنگره بدل شده است اما حتی اگر قانونگذاران توافق را رد کنند، این موضوع به معنای پایان بازی برای کاخ سفید نیست».

این خبرگزاری آمریکایی همچنین نوشت: «اوباما برای اعطای قسمت اعظم میلیاردها دلار از محل رفع تحریمهای اقتصادی بر اساس مفاد توافق نیازی به تایید کنگره ندارد البته تا زمانی که تهران تعهداتش برای برچیدن برنامه هسته‌ای‌اش را اجرا کرده و متعهد بماند».

در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در دو مجلس کنگره، انتظار می‌رود که سنا و مجلس نمایندگان توافق را رد کنند اما سوال تا بدین جا آن بوده که آیا کنگره می‌تواند آرای مورد نیاز برای باطل کردن حق وتوی اوباما را بدست آورند».

آسوشیتدپرس ادامه می‌دهد: «اما هم دموکراتها و هم جمهوریخواهان پیش‌بینی کرده‌اند که وتوی احتمالی اوباما باقی خواهد ماند. بیش از نیمی از سناتورهای دموکرات و مستقل از حفظ حق وتو حمایت کرده‌اند. در مجلس نمایندگان هم بیش از 45 دموکرات حمایت خودشان را از آن اعلام کرده‌اند».

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: «رئیس‌جمهور می‌تواند برخی از تحریمهای آمریکا را تعلیق کند و همچنین دستورهای تازه برای دادن اجازه تعاملات مالی  که اکنون ممنوع هستند را صادر کند. در بخش مالی هم اوباما می‌تواند از دستورات اجرایی برای برداشتن نام تعداد خاصی از ایرانیها و موسسات ایرانی از قبیل حدود 24 بانک را از لیست مجازاتهای اقتصادی استفاده کند».

خبرگزاری مطرح غربی همچنین می‌نویسد: «کنگره تنها می‌تواند تحریمهای مصوب خود را پایان دهد که آنها بخشی از شدیدترین ها هستند که بخش انرژی، بانک مرکزی و بخشهای حیاتی اقتصادش را هدف قرار داده است البته همچنان کارشناسان می‌گویند اوباما می‌تواند تاثیر این تحریمها را خنثی کرده و با اروپاییها برای تعدیل و نرم کردن (آن تحریمها) کار کند».