به گزارش پارس به نقل از مهر، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «مأموریت به ایران- خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران» را با ترجمه ابراهیم مشفقی‌فر منتشر کرد.

کتاب مأموريت در ايران با توجه به ويژگي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، موقعيت و نقش نويسنده‌ آن در تحولات انقلاب ايران و نوع اطلاعات موجود در کتاب از اهميت خاصی برخوردار است.

با وجود اینکه نويسنده نگاه تحليلی و گاه انتقادی به برخي مسائل اين دوره به‌ويژه برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی حکومت پهلوی دوم دارد. با وجود نقاط قوت کتاب‌، ضعف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و آسيب‌‌‌‌‌‌‌‌هاي آن نيز قابل انکار نيست که برخي از آنها آسيب‌‌هايی ‌است که به طورعام بر خاطره‌نويسی وارد است و اين کتاب نيز از آن مصون نيست.

خاطرات سوليوان، تا حدودي پشت پرده‌ سياست آمريكا در ايران را به نمايش می‌گذارد و ضمن بيان شيوه‌ تعاملات میان دو كشور، آخرين تلاش‌های دولت آمريكا و ناكامی آن را در جلوگيري از فروپاشی رژيم پهلوی بازگو می‌كند.

پست سفارت آمريكا در تهران از آذر ماه ۱۳۵۴/ دسامبر ۱۹۷۶ كه ريچارد هلمز از سمت سفارت آمريكا در ايران استعفا كرده بود خالي مانده بود و به همين جهت دولت كارتر عجله داشت سفير جديدی جايگزين شود.

وی روز ۲۰ فروردين ۱۳۵۶ به عنوان سفير آمريکا در ايران تعيين شد و در روز ۱۸ خرداد در شرايطي که محمدرضا پهلوی در سرمايه‌گذاری مالی خود براي کمک به پيروزی مجدد جمهوری‌خواهان آمريکا شکست خورده بود، وارد تهران شد و در ۲۴ خرداد ۵۶ به عنوان سفير جديد آمريکا در تهران، استوارنامه‌ خود را به شاه تقديم کرد.

او هنگام ورود به تهران ۵۶ ساله بود. در اين موقع سفارت آمريکا در تهران فعاليت وسيع و پردامنه‌ای داشت و بيش از ۳۵ هزار آمريکايی در ايران سرگرم کار بودند ... تعداد کارکنان سفارت به اضافه‌ مأمورينی که در قسمت نظامی کار می‌کردند بالغ بر دو هزار نفر بود که با اعضای خانواده‌هايشان به پنج هزار نفر میرسيدند.

مأموریت در ایران در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۳۱۶ صفحه در قطع وزیری و به قیمت ۱۰۰.۰۰۰ ريال روانه بازار نشر شده است.