به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست‌های هسته‌ای در دولت یازدهم گفت: در مورد موضوع هسته ای نمی توان تک بعدی کار کرد، نمی توان تنها به صورت سیاسی کار کرد و ابعاد فنی با آژانس را فراموش کرد یا برعکس. بحث هسته‌ای را باید از 3 بعد حقوقی، سیاسی و فنی بررسی کرد.

عراقچی در ادامه گفت: رهبری تاکنون مذاکرات را در کلیت خود قبول داشته‌اند. نگاه من به موضوع هسته‌ای از زاویه ملی است، اصلا از زاویه سیاسی داخلی و این دولت و آن دولت نیست. معتقد نیستم دولت‌های مختلف، رویکردهای مختلف داشته‌اند. این یک مسیر و سیر یکپارچه است. مشخصه این سیر طی یک دهه اخیر این بوده است که در برنامه صلح آمیز خودمان، 3 موضوع را همواره رعایت کرده‌ایم، یک، همواره آماده مذاکره بوده‌ایم و هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده‌ایم، دوم، همواره آماده شفاف سازی و اعتماد بوده‌ایم البته با توجه به اطمینانی که از خود داشته‌ایم و سوم، همواره بر حقوقمان پا فشاری کرده‌ایم و حقوق خود را بر اساس ان پی تی به صورت کامل دنبال کرد‌ه‌ایم، هیچ یک از تعهداتشان را نقض نکرده‌ایم اما در مورد ارجاع پرونده ما به شورای امنیت، این اقدام یک تصمیم سیاسی بود.

وی در ادامه افزود: مذاکرات سال‌های 2003 تا 2005 مرحله اول این ماجرا بود، در آن مقطع شرایط خاصی بود، بعد از یازده سپتامبر بوده و آمریکا وارد افغانستان شده بود و بعد صدام را طی 18 روز حمله به عراق برکنار کردند و بحث‌ها در شرایطی بود که باید بررسی شود. در آن موقع سروصدا بزرگ بر سر راه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کردند و زمینه را برای مقابله با ایران فراهم کردند. 3 کشور اروپایی وارد مذاکره با ایران شدند و ایران نیز با حسن نیت وارد مذاکرات شد. داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و حتی فراتر از پروتکل، از ما درخواست‌ها داشتند و ما از سر حسن نیت انجام دادیم. این دور مذاکرات برای ما تجربه بد و تلخی شد. نتیجه آن مذاکرات که کمال همکاری را داشتیم، این بود که تعلیق به توقف تبدیل شود. آنها گفتند بهترین تضمین این است که شما برنامه هسته‌ای نداشته باشید، یعنی کل برنامه را جمع کنید. اولین بسته تشویقی آنها یعنی اروپایی‌ها واقعا اهانت آمیز بود، بعد از دو و نیم سال مذاکره، پیشنهاد آنها اینگونه شروع می‌شده که ایران از حق غنی سازی خود انصراف می دهد، و تاسیسات را بر می‌چیند، در مقا بل آنها از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کنند، در زمینه کشاورزی حمایت می‌کنند و در زمینه دسترسی به سرعت‌های بالاتر اینترنتی تسهیلاتی می‌دهند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: فردای آن روزی که این بسته تشویقی را فرستادن، آقای روحانی به آنها نامه نوشت و به شدت آن را رد کرد. خواسته آنها در آن مقطع تاسیسات هسته‌ای بود و می‌خواستند دانشمندان خود را به صنایع دیگر بفرستیم و از حق خود صرف نظر کنیم، در آن مقطع این جمع بندی حاصل شد که ما به حقوق خود برای رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته‌ای از طریق مذاکره نخواهیم رسید
ما باید در عرصه میدانی خود را ثابت کنیم، هزینه باید بدهیم، قطعنامه و تحریم را تحمل کنیم. لذا تعلیق شکسته شد، و در زمان دولت خاتمی بود، و خود ایشان تعلیق اصفهان را شکستند. این تجربه را گذراندیم، و در عرصه میدانی خود را ثابت کنیم، چرخه سوخت را شروع کنیم و به تکمیل آن برسیم. آنها به سمت تحریم‌ها حرکت کردند و ما به سمت افزایش ظرفیت هسته‌ای از 170 سانتریفیوژ به حدود 20 هزار عدد حرکت کردیم.