به گزارش پارس نیوز، 

قد بلند آرزوی بعضی افراد است به طوری که دست به هر کاری می زنند تا چند سانتی متری بلندتر به نظر برسند. علاوه بر ژنتیک افراد در قد بلندی گاهی شرایط و محیط و تغذیه بی تاثیر نیست. در این مقاله به بررسی عواملی که موجب قد بلندی می شوند پرداخته ایم.

بهترین رژیم غذایی برای افزایش قد

تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در قد بلند شما خواهد داشت. بدن شما برای اینکه به وزن و قد مناسبی برسد به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد کافی ضروری است. مصرف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده باید محدود شوند چراکه هضم آنها دشوار است و مانع جذب سایر مواد غذایی می‌شود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم می‌توانید به لیست غذایی زیر توجه داشته باشید و آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

زرده تخم مرغ

شیر و سایر محصولات لبنی

گوشت گوساله

جگر و ماهی

سبزیجات سبز و تازه

سیب زمینی و هویج

انواع مغزها مثل: مغز بادام و بادام زمینی

گوشت مرغ و جوجه

لوبیا و نخود

میوه‌جات مخصوصا سیب و موز

نقش کلسیم در رشد بدن انسان نباید فراموش شود. توصیه می‌کنیم با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم پاسخ دهید. علاوه بر این، باید روزانه میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند.

تمرینات کششی برای افزایش قد

اینکه تصور کنید با نشستن و یا مصرف برخی محصولات و داروهای گیاهی و شیمیایی می‌توانید قد بلندی داشته باشید سخت در اشتباهید. اگر واقعا نیاز دارید که قد شما بلندتر شود باید ورزش کنید. افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که فعالیت‌های ورزشی ندارند دارای قد و وزن متناسب‌تری هستند. تمرینات کششی و یا یوگا بهترین گزینه‌ها برای تحقق این امر هستند. علاوه بر تمرینات کششی، فعالی‌های ورزشی دیگر نظیر دوچرخه‌سواری و شناکردن نیز بسیار بر افزایش قد به کمک ورزش تاثیرگذار هستند.

افزایش قد با شنا

شنا کردن یک تکنیک فوق العاده برای افزایش قد به صورت طبیعی است. شما میتوانید با روزی دو ساعت شنا کردن به افزایش قدتان کمک کنید. اگر بلد نیستید شنا کنید پیشنهاد میکنم حتما یاد بگیرید. برای حفظ سوخت و ساز بدنتان حتما باید به مقدار کافی غذا بخورید. در ادامه نگاهی به رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد که به آن اشاره میکنیم بیندازید.

افزایش قد با یوگا

یوگا مهم ترین تکنیک برای افزایش قد است, و بهتر است زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید. یوگا به شما چند سانتی متر قد اضافه آن هم بدون درد و عوارض جانبی هدیه میدهد و حالت و وضعیت ستون فقرات شما را بحبود میبخشد. و به شما کمک میکند تا به حداکثر رشد قد خود برسید. مرتاض های هندی (Yogi) بر این باورند که تنفس (بازدم) عمیق میتواند از بین برنده ی تنش های ما باشد, جلوگیری از هدر رفتن انرژی میتواند به شما اجازه رشد بیشتر را بدهد

خواب شما را بلند قد می کند

یکی از عوامل مهمی که در رشد قد انسان تاثیر می گذارد، ژنتیک و وراثت افراد است؛ این که فرد از چه وراثتی برخوردار است و قد افراد خانواده در چه محدوده ای قرار دارد. تغذیه صحیح نیز به رشد قد شما کمک می کند. رژیم غذایی شما باید شامل لبنیات، پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر باشد. موادغذایی مثل شیر، ماست، سبزی، ماهی، اسفناج، گوشت و حبوبات حاوی گروه های ویتامین و موادمعدنی هستند.

مصرف پروتئین و لبنیات

مصرف پروتئین و لبنیات نقش بسیار مهمی در میان موادمغذی برای رشد قد دارد، بنابراین باید از همه گروه های غذایی به اندازه کافی در رژیم غذایی خود داشته و از آن ها باتوجه به مراحل رشد استفاده کنید. فعالیت فیزیکی و ورزش نیز در افزایش قد تاثیر بسزایی می گذارد.

هرچه تحرک بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد شد، درحین ورزش هورمون های رشد شروع به ترشح می کنند و به دنبال آن رشد قد نیز افزایش می یابد. خواب مناسب در کنار عوامل دیگر از جمله مولفه های موثر در رشد و افزایش قد انسان به شمار می آید