به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عباس آخوندی در حاشیه نشست پیشنهادات شورای هماهنگی تشکل ها در خصوص برنامه های وزارت راه و شهرسازی، افزود: این جلسات در واقع برای برقراری ارتباط صمیمانه با بخش خصوصی و ایجاد یک اعتماد متقابل جهتت حضور این بخش در حوزه سرمایه گذاری است. با توجه به این که سرمایه گذاری بلندت مدت است و بازگشت آن هم بلند مدت است نیازمند تمهیدات ویژه ای داریم.

عباس آخوندی افزود: بسیار خوشبین هستم و مطمئنم از سوی دولت و نظام اقتصادی می توانیم فرآیندهایی را ایجاد کنیم تا نگرانی ها و تردیدهای بخش خصوصی برطرف شود. بر اساس اعتمادی که ایجاد می شود بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی ترغیب به حضور در پروژه ها شوند.

وی با اشاره به این که نگران گلایه های جلسات با بخش خصوصی نیستم، تصریح کرد: مطمئنم که می توانیم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم و شاهد یک توسعه خوب برای توسعه کشور باشیم.

وی با اشاره به ایجاد صندوق های پس انداز مسکن، اظهار کرد: با توجه به این که منابعی برای اعطای وام خرید مسکن در کشور وجود ندارد، بهترین راهکار برای خانه دار کردن مردم از طریق صندوق های پس انداز است. در بحث تامین مالی مسکن دوستانی که اظهارنظر می کنند دقت داشته باشند اساسا باید پولی برای توزیع داشته باشد.

آخوندی ادامه داد: اگر فکر می کنیم این پول را دولت یا بانک مرکزی بدهد که دولت چنین اعتباری را در اختیار ندارد. مجلس در بند ۲-۵ قانون بودجه سال ۹۲ بانک مرکزی را از اعطای هرگونه خط اعتباری مستقیم به هیچ بانکی از جمله بانک مسکن منع کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که اعتباری برای پرداخت تسهیلات مسکن وجود ندارد، افزود: اگر بخواهیم تسهیلاتی را ایجاد کنیم غیر از این که مردم را با مدل های مختلف تشویق به افزایش سپرده گذاری کنیم چاره ای دیگری نداریم.

آخوندی تصریح کرد: باید بیایم در جهت افزایش سپرده ها اقدامات لازم صورت گیرد، در این صورت با مفهوم افزایش نقدینگی و تورم احتمالی ناشی از آن مواجه نخواهیم بود.

وی بیان کرد: افزایش سپرده ها به صورت یکباره صورت نمی گیرد و هیچ پولی به طور یکباره به بخش تزریق نمی کند. بنابراین درباره کارشناسی بودن اظهارات برخی افراد در خصوص تورم زا بودن صندوق های پس انداز مسکن تردید دارم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وقتی پرداخت تسهیلات در قالب صنادوق های پس انداز مسکن و به صورت تجهیز داخل اقتصاد و تدریجی صورت گیرد و تعادل عرضه و تقاضا برقرار می شود در واقع آثار تورمی ندارد.

آخوندی تاکید کرد: تامین اعتبار از طریق صندوق های پس انداز مسکن تزریق پول پرقدرت به اقتصاد ایران نیست و تامین مالی از داخل اقتصاد کشور به صورت تدریجی انجام و تسهیلات نیز به صورت تدریجی اعطا می شود.

وی یادآور شد: کارگروهی برای این موضوع تشکیل شده و درباره این موضوع بحث شده که بتوانیم با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هماهنگ شویم تا به صورت یکپارچه این صندوق های پس انداز را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: مشکلی که در اقتصاد مسکن ایران وجود دارد بخش عمده ای عدم تقارن واطلاعات فروشنده و خریدار است و چون اطلاعات نابرابر است برخی می توانند از این وضعیت سوء استفاده کند. بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که با یک نظام اطلاعات شفاف همه خریدها و اجاره ها به عنوان اطلاعات عمومی در اختیار مردم قرار گیرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، به این ترتیب برتری اطلاعاتی طرفین معاملاتی را از بین می رود و این مسئله به کنترل قیمت ها کمک می کند. شفاف سازی اطلاعات برنامه ای میان مدت است که به زودی آغاز می شود تا به تدریج حوزه اطلاعات مسکن عمومی شود.