به گزارش پارس به نقل از ایسنا، از ابتدای مرداد و در اوج گرمای تابستان تاکنون قیمت تخم مرغ در حالی روند صعودی در پیش گرفت که مصرف این فرآورده پروتئینی هموچون سال های گذشته به پایین ترین حد خود رسیده اما بازار آن بالاترین نرخ را تجربه کرده است.

هفته گذشته هر شانه تخم مرغ در بازار مصرف ۹۰۰۰ تومان بود که در هفته جاری به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده است البته تولیدکنندگان این قیمت ها را با توجه به افزایش هزینه های تولید و قیمت خوراک مرغ طبیعی می دانند.

گرچه امسال مرغداران معتقد بودند اگر بهای نهاده ها و عوامل تولید برای آنها ثابت بماند می توانند قیمت این فرآوده پروتئینی را تا پایان سال کنترل کنند اما بر اساس تجربه، بازار تخم مرغ چندان هم مهار شدنی نیست چراکه وقتی تقاضا برای مصرف تخم مرغ در تعطیلات نوروز کاهش یافت و قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ به کمتر از ۲۵۰۰ تومان رسید، کسی نتوانست ضرر و زیان مرغداران را جبران کند.

اکنون که تقاضای داخلی و صادرات تخم مرغ افزایش یافته و قیمت این محصول گران شده ذخیره ها هم نمی توانند به داد مصرف کنندگان برسند و بازار را متعادل کنند.

علیرغم رونق نسبی تخم مرغ در بازار داخلی و خارجی همچنان روند افزایشی قیمت این محصول ادامه دارد چراکه این بار داستان متفاوت تر از گذشته به نظر می رسد و مرغداران معتقدند قیمت خوراک مرغ به دلیل کمبود در بازار با افزایش سرسام آور مواجه شده است و از آنجاکه این نهاده ها سهم ۷۵ درصدی در هزینه تمام شده تخم مرغ دارند افزایش قیمت این فرآوده پروتئینی اجتناب ناپذیر است.

گرچه افزایش قیمت نهاده های تولید که ناشی از کمبود آن در کشور و بلاتکلیفی محموله های در حال ورود به دلیل نبود تخصیص ارز مورد نیاز بود اما این مشکل باعث شد سیر افزایش قیمت این فرآورده پروتئینی پس از ماه رمضان تاکنون ادامه یابد.

جالب تر اینکه با وجود نارضایتی مصرف کنندگان و اعتراض رییس سازمان حمایت نسبت به این افزایش قیمت، هدایت اصغری - مدیرعامل اتحادیه مرغدران مرغ تخم گذار - به ایسنا گفت: در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شده حداقل و حداکثر قیمت تخم مرغ در کارگروهی تخصصی مشخص شود تا با تعیین قیمت های جدید، اتحادیه بتواند براساس تفاهم نامه، بازار تخم مرغ را تنظیم کند.

به گفته وی براساس تفاهم نامه منعقد شده اتحادیه مرغداران با وزارت صنعت معدن و تجارت برای تنظیم بازار اگر قیمت این فرآورده پروتئینی بیش از ۱۰ درصد تغییر کند باید قیمت های حداقل و حداکثر بازنگری و بازار بر اساس قیمت جدید تنظیم شود اما تاکنون جلسه ای برای تعیین قیمت جدید تخم مرغ برگزار نشده که اتحادیه اقدامات لازم را برای تنظیم بازار با قیمت های مصوب جدید انجام دهد.

اما مشخص نیست سقف این افزایش قیمت برای مرغداران کجاست؟ یا اگر قیمت فروش تخم مرغ به بنکداران تغییر نکرده دستگاه های نظارتی کجا هستند تا ببینند هر شانه تخم مرغ در سوپر مارکت ها به ۱۱ هزار تومان رسیده است و بعضا بسته به نرخ کرایه محله ای که در آن قرار دارند این محصول را گران تر هم می فروشند!

مسئولان دولت یازدهم وعده های متعددی برای ترخیص کالاهای اساسی با ارز مرجع که همان علت کمبود و گرانی نهاده هاست، داده اند که البته اخبار متفاوتی مبنی بر ترخیص خوراک های دام و طیور و تامین نیاز بازار شنیده می شود اما جای سوال است که اگر این وعده ها محقق شده چرا همچنان روند قیمت ها رو به افزایش است؟ و اگر هنوز قفل نهاده های بلاتکلیف باز نشده مردم تا چه روزی باید قیمت های عجیب و غریب را از مغازه داران بشنوند؟